נתניהו: "תנאי להסכם - נוכחות שלנו במזרח מדינה פלסטינית"

(עדכון) - ראש הממשלה בוועידת אייפא"ק השיק מאבק להשגת לגיטימציה אמריקנית לריבונות הישראלית על ירושלים השלמה ■ "בנייה במזרח ירושלים לא תפגע בפיתרון של שתי מדינות"

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הציג הלילה (ג') בוושינגטון שתיים מעמדות הפתיחה של ישראל בשיחות הקרבה עם הפלסטינים, שבהן התחייבה ישראל לדון גם בסוגיות הליבה: נוכחות ישראלית בגבול המזרחי של מדינה פלסטינית עתידית, לפחות באופן זמני, וריבונות ישראלית על ירושלים השלמה. רה"מ הדגיש, שבנייה במזרח ירושלים "אינה מוציאה בשום פנים מכלל אפשרות פתרון של שתי מדינות".

בנאום בוועידה השנתית של אייפא"ק, השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון, התקבל נתניהו כגיבור היום, למרות, ואולי בגלל, ההתנצחות הפומבית שלו עם ממשל אובמה, שממנה יצא, למראית עין לפחות, לא חבול. הוא לא נזקק להתדפק על דלתות בכירי הממשל; הן נפתחו לפניו לרווחה. הוא נפגש, או ייפגש, עם הנשיא האמריקני ברק אובמה, סגנו ג'וזף ביידן, שרת החוץ הילארי קלינטון ושר ההגנה רוברט גייטס. בנאומו, ובפגישה עם עיתונאים קודם לכן, הפגין אפוא רה"מ מצב רוח מרומם.

במה שמצטייר כיריית פתיחה לקראת שיחות הקרבה, אמר נתניהו: "הניסיון מלמד, שרק נוכחות ישראלית בשטח יכולה למנוע הברחות נשק. זו הסיבה לכך שהסכם עם הפלסטיניים חייב לכלול נוכחות ישראלית על הגבול המזרחי של מדינה פלסטינית עתידית. אם יוכח ששלום עם הפלסטינים הוא בר-קיימא לאורך זמן, נוכל לבחון מחדש את הסדרי הביטחון. אנו מוכנים ליטול סיכונים למען השלום, אך לא ננהג בפזיזות ובחוסר זהירות בכל מה שנוגע לחיי אזרחינו ולחיי המדינה היהודית היחידה".

הבעיה הביטחונית העיקרית של ישראל בעזה אינה גבולה של ישראל עם עזה אלא גבולה של עזה עם מצרים, שלאורכו נכרו יותר מ-1000 מנהרות, הסביר נתניהו. הסכם שלום עם הפלסטינים חייב לכלול הסדרי ביטחון אפקטיביים בשטח, כדי למנוע בגדה המערבית מה שקרה לאחר הנסיגה הישראלית מעזה.

אבל את עיקר נאומו הקדיש רה"מ למה שנראה כתחילת מסע אינטנסיבי להשגת לגיטימציה אמריקנית לריבונות ישראלית על ירושלים השלמה. בעוד שישראל ראתה כמובן מאליו שמזרח ירושלים היא חלק מבירתה, כפי שמוסד בחוק, ההכרה הזו נותרה כמעט בלבדית נחלת ישראל. ההתלקחות עם ממשל אובמה על רקע אישורי הבניה במזרח ירושלים, שפרצה בעת ביקור ביידן בישראל, הזכירה כנראה לממשלה שמה שברור בירושלים בכלל אינו ברור בוושינגטון, שלא לדבר על שאר בירות תבל.

וכך, טרח נתניהו לחזור ולהדגיש לקהלו, ובאמצעותו לממשל ולקונגרס, את הקשר בין עם ישראל לבין בירתו: "העם היהודי בנה את ירושלים לפני 3000 שנה והעם היהודי בונה את ירושלים היום. ירושלים אינה התנחלות. היא בירתנו".

"בירושלים, ממשלתי מוסיפה לקים את המדיניות של של כל ממשלות ישראל מאז 1967, לרבות אלה שבראשן עמדו גולדה מאיר, מנחם בגין ויצחק רבין", אמר נתניהו. "כיום כרבע מיליון יהודים, כמעט מחצית מהאוכלוסיה היהודית בעיר, חיים בשכונות שנמצאות ממש מעבר לקו שביתת הנשק של 1949. כל השכונות האלה נמצאות במרחק חמש דקות נסיעה מהכנסת. הן חלק אינטגרלי ובלתי נפרד מירושלים המודרנית. לכן, בניה בשכונות אלה אינה מוציאה בשום פנים מכלל אפשרות פיתרון של שתי מדינות".

רה"מ הדגיש, כי "בעוד שאנו מוקירים את מולדתנו, אנו מכירים גם בזכות הפלסטינים לחיות בה. איננו רוצים למשול בהם. אנו רוצים בהם כשכנים, שיחיו בשלום, בכבוד ובביטחון. ובכל זאת, ישראל מואשמת שהיא אינה שואפת לשלום עם הפלסטינים".

"שום דבר לא יכול להיות רחוק יותר מהאמת, אמר נתניהו. "ממשלתי הפגינה באופן עקבי את התחייבותה לשלום, במילים ובמעשים. מההתחלה, קראנו לרשות הפלסטינית לפתוח במו"מ לשלום ללא דיחוי. אני משמיע את הקריאה הזו שוב: הנשיא עבאס, בוא ונהל מו"מ לשלום".

ברמז למאמצי איראן לפתח נשק גרעיני, אמר רה"מ: "עתיד המדינה היהודית לעולם לא יהיה תלוי ברצונם הטוב של אפילו בני האדם הדגולים ביותר. ישראל חייבת לשמור תמיד על הזכות להגן על עצמה".

שליטי איראן אומרים שישראל היא מדנה של פצצה אחת, הזכיר נתניהו לשומעיו. מנהיג חיזבאללה אומר: אם כל היהודים נקבצים בישראל, הדבר יחסוך לנו בעיות לרדוף אחריהם ברחבי תבל.

לפני הנאום, בפגישתו עם הילארי קלינטון, העלה רה"מ הסבר מקורי להתלקחויות התכופות בין ישראל לארה"ב על רקע הבניה בירושלים: הביורוקרטיה הישראלית הידועה לשמצה. הוא תיאר לשרה את מסלול היסורים של עשרות השלבים ביורוקרטיים שכל יזם חייב לעבור לפני תחילת בניה, בירושלים או בכל מקום אחר. ככל הידוע, הביא עמו נתניהו עזר גרפי, תרשים מוקטן שבו משורטט "עץ" השלבים, אך לא ברור אם הוא הראה אותו לקלינטון.

כל שלב כזה הוא מוקש נעל בגלל הפונטציאל שלו לעשות כותרות עולמיות, אמר נתניהו לקלינטון, למרות שאישור שלב כלשהו אינו מרמז על התחת בניה. כל הבתים ברמת שלמה לא יתחילו להיבנות לפני שנתיים, למשל.

הוא טען, שאין לו שום דרך לדעת מה קורה בכל אחד מהליכי הבניה של פרוייקטים, כפי שברק אובמה אינו יודע דבר על אישורי בניה בושינגטון הבירה. ועם זאת גילה רה"מ שכאשר שמע ששר השיכון, אריאל אטיאס, עומד לחנוך פרוייקט בניה במזרח ירושלים, הוא ביקש ממנו לא להשתתף בטקס שעמד להתקיים במהלך הביקור בוושינגטון בגלל רגישות הנושא. אטיאס ציית, והטקס בוטל.

קלינטון: "כל הצדדים, לרבות ישראל, יצטרכו לקבל החלטות קשות אך נחוצות"

מוקדם יותר, נאמה שרת החוץ האמריקנית, הילארי קלינטון בוועידה, ואמרה כי "מבחינת הנשיא אובמה, מבחינתי ומבחינת כל הממשל הזה, מחויבותנו לביטחון ישראל ולעתידה מוצקת כסלע. כידידי ישראל, מוטלת עלינו אחריות לתת אשראי כאשר הדבר ראוי, ולומר את האמת כשהדבר נחוץ". היא הדגישה ש"כל הצדדים, לרבות ישראל, יצטרכו לקבל החלטות קשות אך נחוצות".

בנאומה הלכה קלינטון על חוט דק: מצד אחד, נאום בארגון שנחשב שופר ישראל בארה"ב, צריך להכיל את כל מילות המפתח הפרו-ישראליות שבכירי ממשל צריכים להשמיע במעמד כזה. מהצד האחר, היה ברור שהשרה תנצלאת ההזדמנות כדי לתת ביטוי לעמדה נחושה של הממשל לקיום שיחות הקרבה בין ישראל לפלסטינים. וכך היה.

"מבחינת כל הצדדים, הסטטוס קוו אינו אופציה בת קיימא", אמרה קלינטון. "מהסטטוס קוו יצמחו רק אלימות נוספת ושאיפות שלא יזכו למימוש. המשך ההליכה בתלם הזה פירושו המשך העימות שגובה מחיר הומני טרגי. ילדים ישראליים ופלסטיניים רואים לגדול ללא פחד וליהנות מההזדמנות לנצל את כל הפוטנציאל שהעניק להם האל".

היא אמרה שהסכסוך בין הצדדים הוא "מכשול לרווחה ולמימוש הזדמנויות מבחינת הישראלים, הפלסטינים וכל עמי האזור... כל הצדדים, לרבות ישראל, יהיו חייבים לקבל החלטות קשות אך נחוצות".

"נשיא איראן מתסיס אנטישמיות ומאיים להשמיד את ישראל. איראן עם נשק גרעיני לא רק תהיה איום על ישראל, אלא גם תחזק ותעודד את ארגוני הטרור בני חסותה ותצית מירוץ חימוש שיוכל לערער את יציבות האזור. זה בלתי קביל. בלתי קביל לארה"ב, בלתי קביל לישראל ובלתי קביל לאזור ולקהילה הבינלאומית כולה".