רבנות היא מרות

על המשטרה להתאמץ ולהביא את הרב אלון לדין, כדי שביהמ"ש יסמוך ידיו על הבחנה זו

בינתיים אלה רק ידיעות עתונאיות, אבל מהסוג הנשמע אותנטי: המשטרה תחליט לא להגיש כתב אישום נגד הרב מרדכי אלון מחוסר ראיות. שזה נשמע מוזר, כי הרי החשדות על הטרדות מיניות, אם לא יותר מכך, משתרעים על פני שנים רבות ומספר רב של גברים ונערים. האם מתוך כל אלה לא ניתן לדלות ראיות ועדויות אמינות?

מסתבר שלא רק שזה אפשרי - אלא גם יש לכך הסבר המגיע מכיוון הרבנים של פורום "תקנה", אותם רבנים שחשפו את הפרשה בגלגולה הראשון שהסתיים ב"הגליית" אלון לישוב מגדל, וגם בגלגול השני, הנוכחי, כאשר החליטו לפרסם את דבר מעשיו. המתלוננים מסרבים להעיד, אומרים הרבנים, ואף ניתנה להם חסינות מעדות.

הדבר הזה אינו חדש, אנחנו יודעים שיש בעיה לקבל עדויות מנפגעי אלון. רובם ככולם משתיכים לציבור הדתי, ובתוך הציבור הזה קים חוסר רצון בסיסי ומסורתי לפנות לשלטונות, במיוחד כאשר מדובר ברבנים. בכך אין הבדל בין הדתות - בנצרות יש כמרים רבים מאד המנצלים את צאן מרעיתם, בעיקר ילדים, לצרכים מיניים בלתי חוקיים - והכמרים האחרים, והכנסיה כמוסד, מטייחים ומחפים. וכמובן שזה קיים גם באיסלאם.

המרות נועדה לבגירים

קושי נוסף קיים בתזה של הרבנים, לפיה "המקרים החמורים ביותר בעינינו הם לא פליליים... אין דבר כזה עבירה פלילית שנובעת ממרות ומסמכות של רב כשמדובר בשני בגירים מעל גיל 18" ("הארץ", 23.3.10).

האמירה הזאת מעידה על הרצון העז למנוע את העמדתו של אלון לדין - גם מצד הרבנים שחשפו אותו. מה שהם אומרים, בעצם, זה שהתלונות של קטינים אינן "חמורות" - בעוד שהתלונות של הבגירים אינן שפיטות. וזה לא נכון בעליל.

עבירה פלילית הנובעת ממרות וסמכות נועדה מעצם טבעה להגן על בגירים, בוודאי בתחום המיני, כי לגבי קטינים יש מערכת חוקים ספציפית להם. אבל מה שרבני "תקנה" אומרים זה שהסמכותיות של רבנים אינה בגדר מרות על-פי החוק.

כלומר, זה לא כמו מעביד או ממונה שפיתה את מזכירתו, למשל, שאלה המקרים המקובלים של עבירת מרות. מוזר שהרבנים ישמיעו דעה כזאת, כי עולה ממנה שסמכות הירארכית הבנויה על עבודה וכסף היא יותר משמעותית וכוחנית ממנהיגות דתית ורוחנית.

הייתי מציע לרבנים שלא יצטנעו כל-כך דווקא במקרה הזה. לרבנים, לכהני דת בכלל, יש הרבה יותר כוח על המאמינים בהם מאשר לרשויות חילוניות כלשהן. ואם מאמינים הולכים בעקבות רבם ורואים בו את מורם התורני והרוחני - זו מרות בריבוע.

מאד רצוי ומתבקש שהמשטרה תתאמץ קצת יותר כדי להביא את הדבר הזה למבחן בית המשפט. המשטרה תתקשה לשכנע את הציבור שעם כל יכולותיה וכישוריה, היא לא מסוגלת למצוא את הבסיס הראייתי הנחוץ להעמדת הרב אלון לדין.