עלות שכרו של מנכ"ל כי"ל עקיבא מוזס ב-2009: 11.37 מיליון שקל

ברבעון האחרון של 2009 הסתכמו הכנסות יצרנית הדשנים הישראלית ב-1.226 מיליארד דולר ■ רווחי שיא ברבעון הרביעי: עלו ב-15% לעומת הרבעון המקביל והסתכמו ב-202.7 מיליון דולר ■ "לטבלת שכר המנהלים 2009"

חברת כי"ל דיווחה הבוקר (ד') כי בשנת 2009 ירדו הכנסותיה ב-34% לעומת שנת 2008 והסתכמו ב-4.554 מיליארד דולר, עם זאת ברבעון האחרון של השנה הסתכמו הכנסות יצרנית הדשנים הישראלית ב-1.226 מיליארד דולר, עלייה של כ-9.6% לעומת הכנסותיה ברבעון המקביל ב-2008. הקיטון במכירות השנתיות משקף ירידה בכמויות המכירה, בעיקר במחצית הראשונה של השנה, וירידה במחירי המכירה של אשלג, דשני פוספט ומוצרים אחרים.

רווחי החברה בשנת 2009 הסתכמו ב-770.4 מיליון דולר לעומת רווחים של כ-2 מיליארד דולר בשנת 2008. ברבעון הרביעי של 2009 נרשמה עלייה של 15% ברווח הנקי לעומת הרבעון המקביל ב-2008, מה שהוביל את יצרנית הדשנים לרשום תוצאות שיא של כל הזמנים ברבעון הרביעי, את זאת מסבירים בדו"חות החברה בהתאוששות במכירות במרבית שוקי היעד ובראשם שוק הדשנים, כמו גם ירידה בהוצאות החברה.

הרווח התפעולי של כי"ל ברבעון הרביעי הוכפל לעומת הרבעון המקביל אשתקד והסתכם בכ- 254 מיליון דולר לעומת הרבעון המקביל והרווח הגולמי ברבעון הרביעי גדל בכ-35% לעומת הרבעון המקביל אשתקד והסתכם בכ-511 מיליון דולר.

החברה מדווחת על גידול של כמעט פי שתיים בכמויות האשלג שנמכרו ברבעון הרביעי בהשוואה לרבעון מקביל אשתקד וגידול של כ-143% במכירות דשני הפוספט לעומת רבעון מקביל אשתקד. היקף מכירות הדשנים להודו הגיעה לשיא: לאחרונה נחתמו חוזים שנתיים לאספקת 1.43 מיליון טון אשלג בהודו.

ברבעון הרביעי הסתכמו מכירות מגזר הדשנים בכ-633 מיליון דולר, גידול של כ-24% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. גידול של כ-94% חל בכמויות האשלג שנמכרו בהשוואה לרבעון מקביל אשתקד, כאשר השווקים בהם ניכרת רמת פעילות משמעותית הם ברזיל והודו. בתחום דשני הפוספט חל גידול כמותי של כ-143% לעומת הרבעון המקביל אשתקד.

בכי"ל מציינים כי לקראת תום הרבעון הראשון של שנת 2009 החל שינוי חיובי בביקושים לדשני פוספט, כאשר החלו ביקושים בהודו, ברזיל ובשווקים נוספים. מגמה זו התגברה במחצית השניה של השנה. למרות התעוררות הביקושים, הלחץ על מחיר דשני הפוספט נמשך ורק לקראת אמצע הרבעון השני התייצבה רמת המחירים. ברבעון הרביעי של השנה החלה מגמה של עליית מחירי דשני הפוספט אשר נמשכה ברבעון הראשון של שנת 2010.

דירקטוריון החברה החליט על חלוקת דיבידנד בסך 155 מיליון דולר שיחולק ב-27 באפריל.

חגיגת שכר הבכירים

עלות שכרו של מנכ"ל החברה, עקיבא מוזס הסתכם בשנה החולפת ב-3.04 מיליון דולר שהם כ-11.37 מיליון שקל (לפי שער יציג של 3.741 ש'), כאשר מרכיב השכר עלה על מיליון דולר, הבונוס שקיבל ב-2009 בעבור שנת 2008 הגיע ל1.895 מיליון דולר ותשלום מבוסס מניות הסתכם ב-456 אלף דולר.

תגובות אנליסטים

האנליסט, אבירן רביבו מכלל פיננסים ברוקראז' אמר עם פרסום הדו"חות "לטעמנו, מדובר בדוח סביר, אך נמוך מעט מהציפיות המוקדמות. עם זאת העיניים מופנות קדימה בשוק, והרבעון הראשון יסמן התאוששות ניכרת במרבית תחומי הפעילות של החברה".

אמיר אדר, מנהל מחלקת המחקר, Sell Side במגדל שוקי הון אומר: "החברה פרסמה תוצאות מעורבות לרבעון שכן בעוד ששורת ההכנסות עקפה את תחזיותינו, שורת הרוח הנקי היתה נמוכה מכפי שצפינו. האנליסט מציין כי תהליך ההפשרה של שוק הדשנים ניכר היטב בדו"חות החברה. חוזרים על המלצת "החזק" וצפויים לעדכן את מחיר היעד לאחר למידת הדוחות. כיום עומד מחיר היעד על 48 שקל.

האנליסט ג'וזף וולף מברקליס קפיטל אומר: "התוצאות ברבעון הרביעי תומכות בהמשך הגישה השורית שלנו ביחס לכי"ל, ממליץ "תשואת יתר" ומחיר יעד של 57 שקל למניה. מכירות האשלג היו גבוהות ב-100 אלף טון וב-100 מיליון דולר מהציפיות שלנו. האנליסט מעריך כי עם כניסתה של ישראל לרשימת המדינות המפותחות ב-MSCI, מיצובה של כי"ל כמניה השניה בגודלה בישראל ואופי פעילותה הגלובלית תהפוך אותה לאטרקטיבית בעבור משקיעים במדינות מפותחות".

האנליסט גלעד שריג ממחלקת המחקר של בנק הפועלים: "התוצאות הרבעוניות מסמנות את תום המשבר". לדבריו "כי"ל אינה חברת דשנים נטו מזה כמה שנים, וברבעון הנוכחי ניתן לראות כי הפיזור על פני הסקטורים השונים מסייע לחברה לשמור על רמת רווח נאותה. הירידה הדרמטית במחירי המכירה בתחום הדשנים (אשלג בעיקר) קוזזה מנגד ע"י עליה ברווח בתחום המוצרים התעשייתיים".

על תחום הדשנים התייחס האנליסט וציין כי "85% מהרווח התפעולי של כיל נבע מתחום הדשנים. בתוך תחום הדשנים, האשלג ייצר 99% מהרווח התפעולי, ולכן הפוקוס של המשקיעים נמצא שם. החברה ייצרה 1.03 מיליון טון אשלג ברבעון, וזו בדיוק הכמות שנמכרה ברבעון- כלומר, ישנה עצירה בבניית המלאי ברבעון, וברבעון הבא כבר נראה ירידה במלאי. הדברים עולים בקנה אחד עם התחזיות של החברות האחרות, שהציגו ירידה במלאי לאחר התעוררות הביקושים ברבעון האחרון".