"פייננשל פייר-פליי": איך זה יעבוד?

"הטיימס" מפרסם פרטים על הרגולציות המדוברות של אופ"א בכדורגל האירופי: קבוצות יוכלו להציג הפסד של 30 מיליון אירו בלבד ב-3 עונות; שכר השחקנים יוגבל ל-70% מסך ההכנסות השנתיות

אחד הנושאים הכי בוערים כרגע במשרדי אופ"א הוא חוק "הפייננשל פייר-פליי", היוזמה שבמסגרתה אמורות להיות מוטלות סנקציות על קבוצות כדורגל באירופה שלא יגיעו לאיזון תפעולי. מה שעדיין לא ברור הוא איך תעבוד השיטה הזאת בפועל, אבל מסמכים שהגיעו לידי "הטיימס" מתחילים להבהיר מעט את התמונה.

מהדיווח של העיתון האנגלי עולה כי בין עונות ‏‎2012/13-2014/15‎‏ יוכלו המועדונים להציג הפסד כולל של 45 מיליון אירו בלבד. מ-2015 ואילך הסכום הזה יצטמצם ל-30 מיליון אירו לשלוש עונות. מבחינת מישל פלאטיני, נשיא אופ"א, לא כל הקבוצות יוכלו להציג את החריגות האלו: כספי ההפסד יצטרכו להיות ממומנים על-ידי בעלי הקבוצות, ולא על-ידי בנקים או גופים פיננסיים. במידה והבעלים לא יהיו אלו שיכסו את ההפסדים, הרי שהגבלות "הפייננשל פייר-פליי" יחייבו את הקבוצות להציג הפסדים של 5 מיליון אירו בלבד בשלוש שנים.

קבוצות שלא יעמדו בתנאים האלו, עשויות לספוג הרחקה ממפעלי הקבוצות של אופ"א - הצ'מפיונס ליג והליגה האירופית. רגולציה נוספת שאיתה יצטרכו להתמודד הקבוצות החל מ-‏‎2013/14‎‏ היא הגבלת שכר השחקנים ל-70% בלבד מסך ההכנסות השנתיות.

עד כמה הרגולציות האלו מחמירות? אם ניקח לדוגמא את מנצ'סטר סיטי, נבין את גודל הבעיה שהולכת להיווצר לחלק מהקבוצות באירופה. הקבוצה האנגלית הפסידה בעונה הקודמת (‏‎2008/09‎‏) סכום ענק של 92.6 מיליון ליש"ט (כ-103 מיליון אירו), כאשר היחס בין שכר השחקנים שלה להכנסות עמד על יותר מ-100%.