בעקבות העלאת הריבית: הדולר נופל מתחת ל-3.7 שקלים

(עדכון) - הדולר יורד ל-3.699 שקלים ובנק ישראל לא מתערב ■ היום לא ייקבעו שערים יציגים בשל חג הפסח ■ סיטי: "בנק ישראל יהיה סבלני יותר לייסוף השקל"

החלטת בנק ישראל מאתמול (א') להעלות את הריבית במשק ב-0.25% ל-1.5% תפסה הרבה שחקנים בשוק לא מוכנים. רוב גופי ההשקעות העריכו שהריבית תיוותר על כנה, למעט מעטים כמו גולדמן זאקס שציפו להעלאה. בבית ההשקעות סיטי מתייחסים היום להחלטה המפתיעה ואומרים כי הריבית תמשיך לעלות, וכך גם השקל.

"העלאות ריבית נוספות צפויות בחודשים הקרובים, כמו גם החרפת הדילמה בסוגיית השקל", מסר האנליסט דייוויד לובין מסיטי בהתייחסות להחלטת הריבית אתמול. "הריבית תגיע בסוף השנה ל-2.5%, כלומר צפויה העלאת ריבית בכל חודשיים בממוצע".

תחזית הריבית של לובין הינה שמרנית ביחס לתחזיות של זרים אחרים. גולדמן זאקס, למשל, צופה ריבית של 3% השנה, וכך גם ברקליס ו-JP מורגן. אך דבר אחד משותף לכל הזרים: הם מעריכים שהשקל ימשיך להתחזק ושבנק ישראל יפסיק את ההתערבות של בשוק המט"ח. יש לציין כי הזרים מצהירים חדשות לבקרים כבר למעלה משנה שבנק ישראל יפסיק לרכוש דולרים ותחזית זו טרם התממשה; אולם הם רואים בהפסקת הרכישות הקבועות באוגוסט האחרון כאיתות לכך שבנק ישראל יוצא בהדרגה מהשוק וכעדות לתחזיותיהם.

"ריבית של 2.5% לא תהפוך את השקל למטבע נוח לביצוע עסקאות קארי (Carry Trade), אך העלאות הריבית יעודדו שחקני מט"ח רבים לקנות שקלים", סבור לובין. "יתרה מזאת - העלאות הריבית מבשרות על כלכלה חזקה ולכן אנו מעריכים שבנק ישראל ייטה פחות להתערב בשוק המט"ח. בנק ישראל יהיה סבלני יותר לייסוף השקל".

השקל מגיב היום בהתחזקות בעקבות החלטת הריבית. הדולר מאבד כ-1.3% לרמה של 3.699 שקלים והאירו משיל 0.2% ל-4.993 שקלים. היום לא ייקבעו שערים יציגים בשל חג הפסח.

סוחרים בחדרי עסקאות מסרו כי הזרים פעילים מאוד היום ומוכרים דולרים בכמויות גדולות, ואילו מנגד בנק ישראל לא מתערב בשוק המט"ח ולא רוכש דולרים.

[לאתר המט"ח]