בעולם שוריים על הדולר: באיזה תרחיש יזנק הדולר ב-22%?

גולדמן זאקס וסיטיגרופ סיימו בשבוע שעבר את הימוריהם על נפילת הדולר, לאחר שהפסידו 2.8% ■ אסטרטגים מעדכנים מעלה את תחזיותיהם לגבי הדולר בקצב המהיר ביותר מאז מארס אשתקד

התחזקות הכלכלה האמריקנית, אינפלציה מרוסנת והעליות במחירי המניות מניעים את הראלי של הדולר שנכנס לחודשו החמישי, כשהסוחרים מחפשים מקלט הן מהמשבר הפיסקאלי באירופה והן מהדפלציה ביפן.

גולדמן זאקס וסיטיגרופ סיימו בשבוע שעבר את הימוריהם על נפילת הדולר, לאחר שהסוחרים הפסידו 2.8%. אסטרטגים מעדכנים מעלה את תחזיותיהם לגבי הדולר בקצב המהיר ביותר מאז מארס אשתקד.

שנה לאחר שחזה במדויק את נפילתו של המטבע וקשר אותה לנפילה של רומא, אלן רוסקין מרויאל בנק אוף סקוטלנד אומר כי אם יוון תפשוט רגל, הדולר עשוי לזנק ב-22% ל-1.1 דולר לאירו. דו"ח התעסוקה בארה"ב צפוי להראות ביום ו' כי הכלכלה האמריקנית הוסיפה 190 אלף מקומות עבודה בחודש מארס - המספר הגבוה ביותר מזה 3 שנים. מדד ה-S&P 500 טיפס במארס 5.6% ומדד המחירים לצרכן האחרון הראה כי עלות המחיה נותרה ללא שינוי בפברואר, מה שמבטיח שאינפלציה לא תקטע את ההתאוששות.

בינתיים, ביפן נפל מדד פברואר בפעם ה-12 ומה-OECD נמסר באותו היום כי שיעור הצמיחה של המדינה בין השנים 2011-2017 יהיה הנמוך ביותר מבין קבוצת ה-G7 ויעמוד על 0.9%. מנהיגי האיחוד האירופי ביקשו עזרה מקרן המטבע הבינלאומית כדי להגיב למשבר החוב ביוון, וסוכנות הדירוג פיץ' חתכה את דירוג האשראי של פורטוגל עם אופק שלילי, כלומר היא עשויה להנמיך אותו שוב.

"אין ספק שהמעטנו בהערכת השלכות המשבר האירופי על האירו", כתבו בשבוע שעבר אנליסטים בגולדמן זאקס ללקוחותיהם. "בניית קונצנזוס בקרב החברות בגוש האירו נהיית משימה קשה יותר ויותר", הם כתבו כהסבר להחלטתם לצאת מההימור השורי על האירו שעשו לפני שנתיים. סיטיגרופ צמצם הפסדים על בסיס דומה, לאחר שהחליט כי ההימור על האירו "אינו בעתו".

האיחוד האירופי וקרן המטבע הבינלאומית הסכימו ביום ו' האחרון על תוכנית סיוע ליוון במידה שהיא לא תוכל לשלם את חובותיה. במילים אחרות, הסיוע לא יינתן באופן מיידי אלא בשלבים. הסכם הסיוע מגדיר את השלבים בהם יינתן הסיוע ליוון אך לא פחות חשוב מכך הוא קובע שיש להגביר את התיאום בין כלכלות אירופה. ההסכם קובע גם שהתערבות האיחוד האירופי לא תהיה מיידית אלא כמפלט אחרון, כך שעיקר כובד המשקל יוטל בהתחלה על ה-IMF.

"המשבר הפיסקאלי ביוון אולי הסתיים לעת עתה, אך הלחץ הריבוני יישאר, ככל הנראה, סוגייה גדולה מאד באזור האירו וזה למשך שנים", אומרים ב-JPמורגן.

הסנטימנט לטובת הדולר נשען גם על הערכות אופטימיות, לפיהן הראלי הטוב ביותר של המטבע מאז 2008 יקבל זריקת מרץ כשיו"ר ה'פד', בן ברננקי, יפסיק להדפיס כסף ויעלה את הריבית. זאת, לאור תחזיות שהכלכלה האמריקנית תצמח בצב מהיר פי שניים מאלו של אירופה ויפן.