30 זה ה-35 החדש

למה קרלוס דונגה לא סופר את רונאלדיניו, הכוכב שלו שהזדקן מהר מדי ■ כמה ישלמו לסוון גוראן אריקסון בחוף השנהב ■ וגם, כמה השקיעה דרום אפריקה בתחבורה, וממה כל כך מבסוט ספ בלאטר

ביום ראשון שעבר הוא חגג את יום הולדתו ה-30. פעם היו קוראים לזה "הגיל הטוב ביותר לכדורגלן". אבל רונאלדו דה אסיס מוריירה עבר מזמן את שיאו. בגיל 23 מנצ'סטר יונייטד וברצלונה נלחמו בשיניים כדי לקנות את הזוכה במונדיאל עבור 32.5 מיליון אירו. רונאלדיניו היה הכוכב הגדול הבא. הוא הושווה לפלה ולמראדונה, רק שלפני הכניסה לאולימפוס רונאלדיניו גאוצ'ו, כפי שהוא ידוע במולדתו, החליט להתמהמה. ליהנות קודם מהחיים, יחד עם סוכנו, אחיו הגדול רוברטו דה אסיס.

ואז הגיעו האיחורים לאימונים. ואחריהם התפשטו השמועות על אורגיות של סקס, סמים והרבה מוסיקה.

"כשזה לא מפריע לעבודה, אני הולך לחגוג, זה מה שעושה כל אחד בגילי", אמר ב-2007, לקראת סיום תקופתו בברצלונה. אבל לומר את האמת, זה כן הפריע לעבודה. הוא השמין והפסיק להיות בורג חשוב במכונה. בעונת ‏‎2007/08‎‏ הוא שיחק רק 13 פעמים עבור הקטאלונים, מהן רק 5 הופעות על-פני תשעים דקות. בשיא השפל הוא נרכש על-ידי מילאן, אבל גם אצל קרלו אנצ'לוטי רונאלדיניו הופיע רק 16 פעמים בהרכב בעונת ‏‏‏‏‎2008/09‎‏.

העונש הקשה מכל עבורו, כמו עבור כל כוכב ברזילאי, נחת עליו בחומרה - מאז משחק מוקדמות הגביע העולמי מול פרו באחד באפריל 2009, לא זומן יותר רונאלדיניו ל"סלסאו". גביע הקונפדרציות בקיץ שעבר נערך בלעדיו. הכוכב התעשת: "לאורך כל העונה אני מתחייב לחיות כמו מקצוען ולעשות הכל כדי לסחוף את קבוצתי לניצחון". 29 משחקי ליגה על פני 80 דקות בממוצע ושבעה משחקי ליגת אלופות במילאן הם עדות לשינוי שחל בו. וגם היעילות: תשעה שערים ו-17 בישולים בליגה, שער ושלושה בישולים בצ'מפיונס - מספרים מכובדים ביותר. הברזילאי הפך לעמוד התווך של הקבוצה. אבל קרלוס דונגה, מאמן הנבחרת, ממשיך לא לספור אותו. "מקומו של 'דיניו' בנבחרת פחות ממובטח", הבהיר. רוברטו דה אסיס מצידו הצהיר: "רונאלדיניו עדיין חולם על הנבחרת ויעשה הכל עבורה", אבל למרות שהוא נמצא בסגל של ברזיל באלבום המדבקות של חברת פאניני שהופץ בברזיל, למשחק ההכנה האחרון והמכריע מול אירלנד בתחילת החודש הוא לא זומן. פלה דווקא חושב שהניסיון שלו יכול להיות מכריע ואמר בשבוע שעבר: "אם רונאלדיניו ממשיך לשחק בכושרו הנוכחי, אני מאמין שהוא יהיה מרכיב חשוב, כי הוא יכול לעזור כשהשחקנים הצעירים מרגישים את הלחץ של המונדיאל".

מקום: אביג'אן, חוף השנהב / ‎מי לא רוצה לאמן את "הפילים"? את דרוגבה, יה-יה וקולה טורה, דידיה זוקורה וסלומון קאלו? כמו טטאלאך הם עמדו בתור, אחרי שוואחיד חלילחוג'יץ' הבוסני פוטר בפברואר. אבל סוון גוראן אריקסון, הדירקטור הספורטיבי של נוטס קאונטי לשעבר, ולפני זה מאמן לאומי במקסיקו ואנגליה, הוא המאמן שעם 21 תארים בכיס "מכיר את המשחק על בוריו ויקח אותנו רחוק, יותר מהמטרות שהוצבו בפניו" בטוח דרוגבה.

‏בשביל 3 החודשים הוא ייקבל שכר בסיס של 270 אלף ליש"ט. אם יעבור בהצלחה את שלב הבתים? עוד 180 אלף. רבע גמר? עוד 270 אלף. וככה זה עולה ועולה. חוץ מזה, ההתאחדות של חוף השנהב תעניק לו חשבון הוצאות לא מוגבל, ובנוסף תחזיק עבורו גם דירה מפוארת בלונדון עד תחילת הטורניר.

‎מספר: 170 מיליארד ראנד (כ-17 מיליארד אירו) / ‎זה הסכום שהשקיעה ממשלת דרום אפריקה בתחבורה בחמש השנים האחרונות לקראת המונדיאל. כעשירית לערים המארחות ולמערכת התחבורה הסובבת שלהן, והשאר לשדות התעופה, הכבישים והרכבות, כמו גם ל"גאוטריין", הרכבת המהירה של מחוז גאוטנג סביב יוהנסבורג.

‏ציטוט: "לא הייתי אומר שאנחנו עשירים, אבל אנחנו בהחלט מאושרים. בהשוואה אלינו, הוועד האולימפי הבינלאומי נמצא הרחק מאחור" (ספ בלאטר, נשיא פיפ"א, על הדו"ח הכספי של הארגון שחצה רף הכנסות של מיליארד דולר ב-2009)