ברוס גולדן: "תחום ניהול תשתיות המחשוב מוכן לשינוי הגדול"

אחרי השקעה בקורלסנס הישראלית, מאמין גולדן מקרן אקסל כי תחום ניהול הטרנזקציות יגיע למיליארדי דולרים, אבל רק בעוד יותר מ-5 שנים ■ השנה, הוא מקווה למצוא עוד הזדמנויות בישראל

במשך 2009 לא ראינו את קרן אקסל פרטנרס פועלת במרחב הישראלי. כמובן שמאחורי הקלעים סביר שברוס גולדן, השותף בקרן שאחראי על השוק הישראלי, נפגש ודיבר עם לא מעט יזמים ישראלים, אבל בסוף לא בוצעה אף השקעה.

כל זה לא אמור להיות מרגש במיוחד - הלוא לאקסל אין הקצאה שמיועדת לישראל, ו-2009 לא הייתה שנה אידיאלית לכניסה לחברות חדשות. אבל, אחרי שהיא גייסה מיליארד דולר לקרן חדשה בסוף 2008, היה נדמה שהשורה התחתונה ב-2009 תיראה אחרת.

"אני מקווה שנעשה עוד השקעות השנה בישראל", מגיב גולדן בשיחה עם "גלובס", לגבי כוונות הקרן בישראל. תחילת שנה זו הייתה מבטיחה לפחות בהקשר הזה, כשאקסל הובילה סבב גיוס גדול יחסית, 8 מיליון דולר, בחברת קורלסנס, בניהול אורן אליאס, המפתחת תוכנה לניטור ומעקב אחרי טרנזקציות במערכות המחשוב הארגוניות (BTM). "קורלסנס היא דוגמה למה שאנחנו אוהבים בחברות ישראליות", מציין גולדן. "זו באמת חברה מעניינת".

10 אקזיטים מקומיים

אקסל היא שחקנית דומיננטית בענף ההון סיכון הישראלי מאז 2002. לפי חברת המחקר IVC, בפורטפוליו הנוכחי שלה נמצאות כ-20 חברות ישראליות (כולל קורלסנס), בהן מספר חברות מבטיחות כמו אמובי, סופרדריבטיבס ואימפרבה.

הקרן גם רשמה פה לא פחות מ-10 אקזיטים, חלקם מרשימים במיוחד. הקרן, שהתחילה לפעול באירופה ב-1983, מנהלת כיום כ-6 מיליארד דולר, והיא פועלת באירופה, עמק הסיליקון, הודו, סין וישראל.

לדברי גולדן, הוא עקב אחרי קורלסנס בשלוש השנים האחרונות, ומבחינת הקרן נראה שההשקעה התבצעה בתזמון הנכון ובתחום הנכון. "זו דוגמה לקטגוריה שתהפוך לחשובה בעוד 5-10 שנים, ותהיה שווה אז מאות רבות של מיליוני דולרים", הוא טוען. לפי חברת המחקר גרטנר, חדרו פתרונות ניהול הטרנזקציות ל-1% בלבד מהשוק הפוטנציאלי, כך שההזדמנות בתחום ברורה.

"תחום ניהול התשתיות מוכן לשינוי הגדול, אבל רוב החברות עדיין לא חושבות שפתרון כזה אפשרי", סבור גולדן. "צריך לחנך את השוק".

חברת המחקר פורסטר העריכה את שוק ה-BTM ב-2010 בכמה מאות מיליוני דולרים. השנה השוק הזה אמור לפרוץ, ובישראל יש לא מעט חברות שמחכות לכך, בהן קורלסנס, אופטיר, פרסייס וקורליקס.

עושה רושם שבחברות התוכנה הגדולות לא מתרגשים מהשוק הזה.

גולדן: "החברות הגדולות מעולם לא היו חדשניות בנוגע לשינויים בשוק, הן נוטות יותר לכיוון של רכישת טכנולוגיות. היום, בגלל שהשוק עדיין קטן, הוא לא מושך תשומת לב מצידן. אבל השוק דורש דור חדש של יכולות, עם תזוזה לכיוון של מערכות וירטואליות וענן המחשוב, ויהיו יותר ויותר דרישות מהחברות הגדולות בתחום לספק פתרונות".

"שוק ההנפקות שברירי כרגע"

אקסל היא אחת מקרנות ההון סיכון הגדולות בעולם, והשקיעה בחברות כמו פייסבוק,Baidu ומקרומדיה. זווית הראיה של המשקיעים בסדרי הגודל הללו ממוקדת תמיד לא רק בבדיקת נאותות ההשקעה, אלא גם בניסיון להישאר עם היד על הדופק לגבי שוק ההון והזמינות של חלונות ההנפקה האפשריים.

אחת החברות שעומדות על הפרק מבחינת גולדן ואקסל היא מפתחת פתרונות הבינה העסקית Qliktech, שבה משקיעה גם JVP הישראלית, ולפי הערכות תצא להנפקה מרשימה בקרוב.

גולדן עדיין לא רואה בוול סטריט כתובת מובנת מאליה להנזלת ההשקעות. "שוק ההנפקות הראשוניות נראה מאוד שברירי כרגע", הוא אומר, "המשקיעים מחפשים חברות איכותיות ועם שיעורי צמיחה מוצלחים, כך שיש שוק לחברות עם צמיחה אורגנית חזקה. בשנה האחרונה ראינו שוק שמתרכז בעיקר באיכות, וזה דבר טוב. בסך-הכל, להערכתי, יהיה מספר נמוך של הנפקות סלקטיביות בשנתיים הקרובות, עם דגש כבד על איכות".