חשד: אורי מסר, איש סודו של אולמרט, ובכירים נוספים קידמו פרויקטי נדל"ן תמורת שוחד של עשרות מיליוני שקלים

(עדכון) - המשטרה פשטה על משרדי פולאר השקעות וגם על משרדי קרדן ■ החשדות: מתן ולקיחת שוחד, תיווך במתן שוחד, מירמה והפרת אמונים וקשירת קשר בפרויקט הולילנד בירושלים, פרויקט חירייה ופרויקט צוק מנרה ■ עוד נעצרו: הלל צ'רני, מאיר רבין, אורי שטרית, אלי חסון ועמרם בניזרי ■ ביהמ"ש: "אחת מפרשות השוחד החמורות בתולדות המדינה"

השופט אברהם הימן מבית משפט השלום בראשון-לציון נעתר היום (ד') בצהריים לבקשת עיתון "גלובס", באמצעות עו"ד יורם מושקט, ולבקשות ערוץ 10, ערוץ 2 ו"ידיעות אחרונות" - והתיר באופן חלקי את פרסום פרטי הפרשה שנחקרת בשבועות האחרונים ביאח"ה, פרשה הקשורה לפשיטת המשטרה על משרדי חברת פולאר השקעות עליה דווח הבוקר.

בית משפט השלום התיר לפרסם כי לה"ב 433 עצרה אתמול (ג') לאחר חקירה סמויה מספר מעורבים בעבירות מתן ולקיחת שוחד, תיווך במתן שוחד, מירמה והפרת אמונים, קשירת קשר ועבירות נוספות, בקשר לפרויקט הולילנד בירושלים, פרויקט צוק מנרה ופרויקטים נוספים הקשורים לחברת הזרע.

עוד אמר השופט כי "מדובר באחת הפרשות החמורות ביותר בתולדות המדינה".

עם המעבר לחקירה גלויה בוצעו חיפושים בבתי החשודים ובמשרדי חברות פולאר השקעות וקרדן וכן בעיריית ירושלים ובמקומות נוספים. בהמשך יובאו לדיון בהערכת מעצרם בין היתר הלל צ'רני, אורי מסר, מאיר רבין, אורי שטרית, אלי חסון ועמרם בניזרי.

בית המשפט האריך את מעצרם ב-8 ימים ואת מעצרו של מסר ב-6 ימים. בניזרי שוחרר למעצר-בית. על יתר פרטי הפרשה הוטל צו איסור פרסום, לרבות על המעורבים שלא הוזכרו.

עו"ד שמעון דולן, פרקליטו של עו"ד אורי מסר, אמר היום: "מעצרו אמש של עו"ד אורי מסר מתוך חשש לשיבוש הליכי חקירה הוא מיותר לחלוטין. כפי שהוצג לנו אמש בבית המשפט, מדובר בפרשות שעו"ד מסר נחקר בהן בשנתיים האחרונות, וכל אותה עת שמר על שתיקה תקשורתית מוחלטת מתוך רצונו לכבד את גורמי החקירה והאכיפה וכדי להימנע מחשש משיבוש מהלכי חקירה. עו"ד מסר נחקר בעבר על נושאי החקירה הנדונה כעת, ועל חלקם אף חלים דיני התיישנות, וכזכור לפני זמן מה הוחלט על-ידי פרקליטות המדינה לסגור את תיקי החקירה בכל אותם נושאים".

הבוקר: הפסקת מסחר דרמטית בפולאר השקעות

המסחר במניית פולאר השקעות הופסק הבוקר כחצי שעה לאחר פתיחת המסחר בבורסה, בשל פשיטת המשטרה על משרדי החברה אתמול.

"ביום 6 באפריל 2010 הגיע צוות של המשטרה למשרדי החברה לביצוע חיפוש", נמסר בהודעה לקונית ששיגרה החברה הבוקר לבורסה. שעות ספורות לאחר מכן היא הוציאה הודעת הבהרה, בה נמסר כי "החיפוש נערך והסתיים ב-6 באפריל והוא אינו פוגע בפעילותה השוטפת של החברה, הפועלת כרגיל".

פולאר השקעות, הנמצאת בשליטת זיל פלדמן, נסחרת בבורסה לפי שווי של כ-120 מיליון שקל. עיקר פעילותה של פולאר, המנוהלת על-ידי אורי שני, הוא בתחום הנדל"ן בישראל ובחו"ל, וכן יש לה פעילות בתחום שירותי התיירות.

פלדמן רכש את השליטה בחברה בדצמבר 2006 מידי קבוצת שרם-פודים-קלנר. פלדמן הזרים אז לפולאר 207 מיליון שקל תמורת 40% מהחברה, לפי שווי של 307 מיליון שקל (לפני הכסף). מאז ועד היום, כאמור, צנח השווי ב-61%, בעיקר בשל השקעות כושלות בנדל"ן במזרח אירופה רגע לפני הקריסה הגדולה המוכרת לחברות נדל"ן רבות ולמשקיעים בבורסה.

קלנר ופרשת השוחד

אביגדור קלנר, שכיהן בעבר כיו"ר פולאר לפני העברת השליטה לפלדמן, היה מעורב בפרשת שוחד במסגרתה הורשע בפברואר האחרון עודד טל, לשעבר מ"מ מנהל מחוז מרכז במינהל מקרקעי ישראל. על טל נגזרו 45 חודשי מאסר בפועל ו-18 חודשי מאסר על-תנאי לאחר שהורשע ב-3 עבירות, אחת מהן הינה קבלת שוחד מקלנר בעת שכיהן כמנכ"ל פולאר.

פולאר החזיקה אז ב-50% מחוות הזרע, חברה בעלת זכות חכירה מהמינהל על 1,000 דונם באזור צומת מסובים (אתר הפסולת "חירייה", בו תוכנן לקום פארק על-שם ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון). קלנר דאג שהחברה תעסיק את אשתו של טל, ובתמורה דיווח טל לקלנר מידע פנים על החלטות פנימיות של המינהל בנוגע לפרויקט חוות הזרע במסובים. כן אמר לו למי לפנות כדי לנסות ולשנות את ההחלטות ועניין אותו בעסקאות נדל"ן.

בינואר האחרון יצא האוליגרך תמיר ספיר מהשקעתו בפולאר השקעות, 9 חודשים בלבד לאחר שנכנס כשותף בחברה הפרטית של פלדמן ולאחר שהבטיח כי הוא נכנס להשקעה "בגלל הפלטפורמה והפוטנציאל".

עזיבתו של ספיר היתה מפתיעה ולא ברורה, ובהודעה רשמית אמר אז בנו אלכס: "לאחר בדיקת כדאיות החליטה קבוצת ספיר, שמתמקדת היום ב-3 פרויקטים עסקיים רחבים בחו"ל, להיענות לבקשתו של זיל פלדמן לרכוש את חלקה של הקבוצה בפולאר השקעות. קבוצת ספיר תשמח להמשיך לשתף פעולה בעתיד עם חברת פולאר השקעות".

פולאר הפסידה אשתקד 65.9 מיליון שקל, ירידה של 27.5% לעומת ההפסד ב-2008. את עיקר ההפסדים הניבו לפולאר חברת הולילנד פארק הבונה בירושלים, וכן החברה-הבת פולאר בינלאומי הפועלת בחו"ל, שתרמה הפסד של 31.8 מיליון שקל.

התחייבויותיה השוטפות של פולאר עלו ב-23% אשתקד לרמה של 703 מיליון שקל (278 מיליון שקל מתוכם הם אשראי ממוסדות פיננסיים), כאשר הונה העצמי מסתכם ב-242.3 מיליון שקל, ויתרת שווי המזומנים שלה נחתכה בחצי ל-83.4 מיליון שקל בלבד.

22
 22