חברת ייעוץ ממליצה: תעריפי הקישוריות - מתחת ל-5 אגורות

אם הפחתת התעריפים תבוצע במכה אחת הכנסות חברות הסלולר יירדו במאות מיליוני שקלים לכל חברה ■ החשש מירידה הדרגתית היא שחברות הסלולר ינצלו שוב את מדרגות ההפחתה וימצאו דרכים לייקר את המחירים

תעריפי הקישוריות בסלולר (תשלומים המועברים לחברות הסלולר בגין שיחה נכנסת), המומלצים על ידי חברת הייעוץ הבינלאומית NERA ששכר משרד התקשורת, צריכים לעמוד על פחות מ-5 אג' לדקה. כך נודע היום (ה') ל"גלובס". בימים אלה עבודת הייעוץ נמצאת בשלבי הכנה סופיים לקראת הפרסום בשבועות הקרובים. נדגיש כי מדובר בתעריפי קישוריות הנמוכים דרמטית מהנהוג היום (22 אג' לפני מע"מ), ואם ההפחתה תבוצע במכה אחת הכנסות חברות הסלולר יירדו בהיקף של מאות מיליוני שקלים לכל חברה. בשוק העריכו כי דמי הקישוריות יירדו ל-10-15 אג' בלבד, כך שהמלצתה של NERA מפתיעה.

עבודתה של NERA נמצאת תחת בחינה באגף הכלכלה במשרד התקשורת, ובשיתוף המחלקה המשפטית במשרד עובדים שם על גיבוש המלצה סופית ופרסום שימוע לחברות הסלולר. הכוונה היא לא לפרסם אף נתון לפני שתושלם כל העבודה ויתקבלו אישורים משר התקשורת.

במכה או בהדרגה

עוד נודע ל"גלובס" כי כרגע מתקיימים דיונים על השאלה אם יש להפחית את תעריפי הקישוריות במכה אחת או בהדרגה, כפי שנעשה בפעמים קודמות. הנטייה כרגע היא הפחתה במכה אחת. דבר זה יוביל להעלאת מחירים, אך לא באותו שיעור של הפחתה. החשש מירידה הדרגתית היא שחברות הסלולר ינצלו שוב את מדרגות ההפחתה וימצאו דרכים לייקר את המחירים.

חברת NERA ערכה את העבודה שלה על בסיס מודל המדמה הקמתה של רשת סלולר חדשה ומפיק ממנה את העלויות הנדרשות להעברת שיחה ברשת. היות שמחירי הציוד נמצאים במגמת ירידה והתחרות בין הספקים גבוהה, נוצר מצב שעלויות נמצאות במגמת ירידה. הוויכוח עם חברות הסלולר יתבסס על השאלה אילו מרכיבים יש להכניס לתוך המשוואה, ואם עלויות השיווק נכללות כחלק מהקמה של רשת.