לנדאו ושטייניץ מקדמים את הדחת יו"ר רשות החשמל

העילות המרכזיות: ראיונות לעיתון "מעריב" שבהם הובעה ביקורת על מחדלי הממשלה בנוגע לשינוי המבני בחברת חשמל, הטעיית שר התשתיות לחשוב שתעריף החשמל צפוי לעלות, אי קידום יוזמות של שר התשתיות והסתמכות רבה מדי על יועצים חיצוניים

ראיונות לעיתון "מעריב" שבהם הובעה ביקורת על מחדלי הממשלה בנוגע לשינוי המבני בחברת חשמל, הטעיית שר התשתיות לחשוב שתעריף החשמל צפוי לעלות, אי קידום יוזמות של שר התשתיות והסתמכות רבה מדי על יועצים חיצוניים - אלה העילות המרכזיות שעליהן מתכוונים שרי התשתיות והאוצר לבסס את מהלך הדחתו של יו"ר רשות החשמל אמנון שפירה, כך עולה ממכתב תשובה ששיגרו בסוף השבוע שעבר לפרקליטתו של שפירה עו"ד שרון קלינמן.

מקורבים לשרים אמרו ל"גלובס" כי המכתב מבטא חזית אחידה של שר האוצר ושר התשתיות שתפעל להדחתו של שפירה "ברגישות ובנחישות".

במכתב - עליו חתומים ראש מטה שר התשתיות סמדר בת-אדם וראש מטה שר האוצר דוד שרן - נענים שר התשתיות ד"ר עוזי לנדאו ושר האוצר ד"ר יובל שטייניץ לבקשת שפירה ומעניקים לו ארכה בת 45 יום כדי להתכונן לשימוע, זאת "אף שטובת המשק מחייבת כי המצב הקיים לא יימשך לאורך זמן וכי הליכי השימוע יסתיימו במועד מוקדם ככל הניתן".

בהודעה המקורית שהועברה לשפירה לפני כחודש הוקצבו לו שבעה ימים בלבד להיערך לשימוע בעל-פה ושמונה ימים - לשימוע בכתב. בניסיון לדחות את טענתו של שפירה כי לנדאו כבר חרץ את דינו ואף הודיע על כך בראיונות עיתונאיים, טוענים השרים כי יהיו מוכנים לבחון את עמדתו של שפירה "בלב פתוח ובנפש חפצה" בטרם יקבלו החלטה סופית האם להדיחו.

במכתב טוענים השרים כי בראיונות ל"מעריב" השמיע שפירה "ביקורת מזלזלת כלפי הממשלה וכלפי שריה" ובכך עולה התנהגותו כדי עילת הדחה בשל "התנהגות בלתי ראויה של פקיד ציבור".

הטענה להטעיית שר התשתיות בנוגע להורדת תעריף החשמל מבוססת על "שיחות שקיימו שר התשתיות ומנכ"ל משרדו עם שפירה שבהן הביע, לטענת לנדאו, את דעתו כי "התעריף אותו משלם הציבור עבור חשמל אינו גבוה וכי לא מן הנמנע שהוא יעלה במסגרת עדכון בסיס התעריף".

בנוסף מצרפים השרים למכתב מקבץ טענות נגד שפירה. כפי שפורסם בעבר מאשים לנדאו את שפירה כי לא קידם את יוזמתו להתייעלות אנרגטית וכי גרם לעיכובים בקידום המכרז להקמת תחנות כוח סולאריות באשלים.

בנוסף טוען לנדאו כי קיבל תלונות על עבודת הרשות הנוגעות לעיכובים ולחוסר שקיפות בניהול פרוטוקולים של ישיבות ובהבאת נושאים לסדר היום של חברי מליאת הרשות. הטענה החדשה המרכזית במכתב היא כי שפירה לא השכיל לאתר כוח אדם מתאים לטיפול בנושאים המקצועיים של הרשות וכתוצאה מכך נסמכת עבודת הרשות בעיקרה על עבודתם של "יועצים חיצוניים ספורים המרכזים בידיהם את מרבית הידע בתחום". לטענת השרים "לאופן התנהלות זה קיימות השלכות בהיבטים המקצועיים בתחום החשמל.

עו"ד שרון קלינמן מסרה בשמו של אמנון שפירה, כי הוא מברך על כך שהתקבלה דרישתו לקצוב פרק זמן סביר להערכות לשימוע ולפרט את הטענות כנגדו.

עוד קלינמן הוסיפה כי "עם זאת, יש להצטער על כך שגם כעת הפירוט הינו חלקי ובלתי מספק ולא נמסרו המסמכים עליהם מבוססות הטענות, באופן שאינו מאפשר קיום הליך שימוע ראוי והוגן.

מן הפירוט החלקי שכן נמסר, עולה בבירור כי הטענות נגד שפירה עוסקות בעניינים מקצועיים המסורים על פי דין לשיקול דעתה של רשות החשמל, כמו ההחלטה להוזיל את תעריפי החשמל לכלל הציבור.

שפירה סבור כי הנסיון לפגוע בעצמאות שיקול הדעת של הרשות הוא פסול ומסוכן. שפירה גאה על תפקודה והצלחתה של רשות החשמל בשנים בהן הוא עומד בראשה ובטוח כי רשות החשמל תוסיף למלא את תפקידה על פי דין, במקצועיות, עצמאות ואחריות ציבורית".