נתניהו: "לא ייתכן שמתקן התפלה תקוע בגלל ביורוקרטיה"

הנחה את משרד התשתיות הלאומית, משרד האוצר, רשות המים וחברת מקורות להציג בתוך 30 יום פיתרון יעיל וחסכוני להקמת מתקן התפלת מים באשדוד, "בעלות שתשקף את מחירי השוק" ■ "צריך לשקף את האינטרס הציבורי - הדרך הישירה היא המהירה ביותר"

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הנחה את משרד התשתיות הלאומית, משרד האוצר, רשות המים וחברת מקורות, להציג בפני הממשלה בתוך 30 יום פתרון יעיל וחסכוני להקמת מתקן התפלת מים באשדוד "בעלות שתשקף את מחירי השוק".

"לא ייתכן שמתקן ההתפלה שאמורה לקדם חברת מקורות תקוע שנים בגלל ביורוקרטיה ולא ייתכן שהמחיר שהציבור ישלם על המים בסופו של דבר יהיה מופרז", זעם נתניהו בישיבת הממשלה. ראש הממשלה קטע בזעם סקירה על משק המים בממשלה, כשהבין כי מקורות דורשת יותר מהמקובל עבור התפלה.

"הוכחתי פעמים רבות בעבר, כראש הממשלה וכשר אוצר, שאפשר לקצר את הבירוקרטיה ואפשר להוזיל את המחיר לצרכן על ידי תחרות הוגנת ובריאה. צריך לפעול בנחישות להשגת מטרה זו גם הפעם", אמר ראש הממשלה.

נושא העיכובים בהקמת מתקן ההתפלה באשדוד עלה במהלך במהלך סקירה בממשלה על המשבר במשק המים. תוך כדי הסקירה התברר לראש הממשלה כי הקמת מתקן ההתפלה באשדוד (לאספקת מאה מיליון מטר מעוקב מים בשנה) מתעכבת שנים בשל בעיות ביורוקרטיות ובשל העובדה שעל פי תוצאות המכרז שהוציאה חברת מקורות יסופקו המים המותפלים במחיר של 2 שקלים ושמונים ושש אגורות למטר מעוקב.

מחיר זה שהתקבל במכרז שהוציאה חברת מקורות - גבוה, מתוצאות החלטת וועדת המכרזים הבין משרדית שתמחרה את עלות הפקת המים במתקן ההתפלה באשדוד והפקתם לצרכן. המחיר אותו קבעה וועדת המכרזים, ביחס למחיר שהתקבל במתקן ההתפלה בשורק, הינו 2 שקלים ושלושים ושש אגורות למטר מעוקב.

בסך הכול צפויים מתקני ההתפלה השונים ברחבי המדינה לספק יותר מ-600 מיליון מטר מעוקב מים לאזרחי ישראל בתוך כארבע שנים. מהלך זה יוציא את משק המים מהמשבר ויחזק אסטרטגית את מצבה של ישראל בתחום זה.

שר התשתיות, עוזי לנדאו אמר בדיון כי "אנו נמצאים בתהליך של הוצאת משק המים מהמשבר בו הוא נמצא ולכן אני שמח על החלטת ראש הממשלה להביא פיתרון מוסכם מהר כל האפשר תוך התחשבות באינטרס הצרכני ובכך שחברת מקורות לא תיפגע, וזאת על מנת לעמוד ביעדים בנושא משק המים".

כאמור, ראש הממשלה הנחה את כל הנוגעים בדבר להגן על האינטרס הציבורי בכך שמצד אחד ישמר המחיר ברמה טובה לצרכן, רמה שמשקפת את מחירי השוק התחרותיים, ומצד שני יאפשר להוציא את הפרויקט אל הפועל בהקדם ולשמור על איתנותה של חברת מקורות. לפיכך הנחה את הגורמים להגיע לסיכום בתוך חודש.

ראש הממשלה אמר בדיון כי "ההחלטות סביב מתקן ההתפלה הזה נראות לי לא נכונות וברור שהן תקועות שנים ולא משקפות את האינטרס הציבורי. הדרך הישירה היא המהירה ביותר. הצלת משק המים היא עניין קריטי בחשיבותו ולכן נקדם את העניין במלוא הרצינות, כדי שהציבור ייהנה ממים מותפלים בהקדם האפשרי ובמחיר טוב".

להלן תגובת מקורות להחלטת הממשלה: "מקורות" מברכת על התערבות ראש הממשלה בנושא מתקן ההתפלה באשדוד. "מקורות" מצפה ליישום של המלצות ועדת החקירה, כך שיתאפשר לה להתחיל בהקמה מיידית של מתקן ההתפלה באשדוד במחיר שוק תחרותי ביחס למתקני התפלה הפועלים כיום. המתקן יהיה מוכן לפעולה במהירות שיא של שנתיים ויימנע את משבר מים נוסף ב-2012.