אימוץ ההמלצה להפחית הקישוריות ל-5 אגורות היא צעד מתבקש

שנים ארוכות חולפות להן במקום פשוט להרים את העיניים צפונה ולהחליט החלטה אמיצה אך פשוטה: אנחנו מאמצים את הרגולציה האירופית ומפחיתים את תעריפי קישור הגומלין לרמה המקומית בהתאמות הנדרשות

אם לא היינו מתעקשים להמציא את הגלגל כל פעם מחדש (ולייצר אינסוף ביורוקרטיה שמשרתת את הפקידות במשרד התקשורת), ייתכן שהיינו כבר אחרי שלב הפחתת הקישוריות בסלולר וברשתות הנייחות. האיחוד האירופי כבר עשה את העבודה בשבילנו בשנה שעברה, ולנו נותר רק ללכת בעקבותיו וליישם את אותם העקרונות. הלוא אנחנו כל כך רוצים להיות חלק ממדינות האיחוד, אז הנה - זו ההזדמנות.

שנים ארוכות חולפות להן במקום פשוט להרים את העיניים צפונה ולהחליט החלטה אמיצה, אך פשוטה: אנחנו מאמצים את הרגולציה האירופית ומפחיתים את תעריפי קישור הגומלין לרמה המקומית בהתאמות הנדרשות.

די לסבסוד

בשנה שעברה החליט האיחוד האירופי החלטה חשובה ביותר, אולי אף החשובה ביותר בענף התקשורת בשנים האחרונות: די. די לסבסוד המטורף של חברות הסלולר על ידי החברות הנייחות. התוצאה היא קביעת מתווה שלפיו תעריפי הקישוריות בסלולר יירדו וישתוו בתוך כמה שנים לתעריפי הקישוריות בשוק הנייח. האיחוד האירופי השכיל לקבוע קביעה מתבקשת: אין מקום לקבוע הבדלים בתעריפי השלמת שיחה בין השוק הנייח לשוק הסלולר. כמו בשוק המקומי, גם בשוק האירופי, ובעצם בכל העולם, הצרכנים המתקשרים מהרשתות הנייחות משלמים מחירים מופקעים בהתקשרות למנויים ברשתות הסלולר. רווחי חברות הסלולר צומחים במהירות, ואילו בחברות הנייחות הם ככה-ככה.

ב-2004 קבע משרד התקשורת כי מחיר השיחה הנכנסת בסלולר צריך לעמוד על 15-20 אג' לדקה. בשל לחץ החברות עלה המחיר ל-22 אג', והיום הוא עומד על 25 בעקבות עליית המדד. היום אין ספק שהמחיר צריך להיות פחות מ-5 אג'. אם באירופה קבעו שזה יהיה המחיר, איזו הצדקה יש לקביעת מחיר שונה בישראל? היה ראוי שהמחיר יהיה נמוך יותר, שכן בישראל הקטנה והצפופה נדרשות פחות אנטנות לכיסוי כל הארץ.

הכדור עובר למגרש הפוליטי

לפני כחודשיים ביקר שר התקשורת, משה כחלון, בפלאפון. הוא אמר למנכ"ל החברה, גיל שרון, שהוא מוכן לחתום עכשיו על מחיר של 7-8 אג' כדמי שינוע, וזה עוד לפני שידע מה יעלה בבדיקה של חברת הייעוץ NERA, ששכר משרד התקשורת. שרון קיבל חלחלה ודחה זאת על הסף. בסוף השבוע, כאשר נחשף ב"גלובס" כי NERA ממליצה על תעריפי קישוריות של פחות מ-5 אג', שרון יכול רק להצטער שלא קיבל את ההצעה וכחלון יכול לברך על כך שלא התפתה עוד קצת.

הלקח מהפחתת הקישוריות בפעם הקודמת נלמד. מי שהיה אז שר התקשורת, אהוד אולמרט, חיפש שקט תעשייתי והגיע לפשרה של 22 אג' והפחתה הדרגתית לאורך שנים. מיותר לציין כי בגלל פשרה זו, הצרכנים נפגעו לשווא. הפעם הכדור אצל כחלון, והוא מקבל תמיכה חזקה מהאוצר ומראש הממשלה. זה המבחן האולטימטיבי שלו. כל סטייה מהמלצות NERA משמעותן פגיעה בצרכנים שעליהם הוא רוצה להגן. ודבר אחרון, כדי להשלים את המלאכה הוא חייב לדאוג לכך שהמלצות NERA יאוחדו עם המלצות ועדת חייק לקביעת תעריפי הקישוריות ברשתות הנייחות וישתוו להן. זו תהיה מהפכת תעריפים של ממש. זה לא צריך להיות קשה מדי - כאמור האיחוד האירופי כבר הראה לו ולנו את הדרך.