גייטס: איראן לא עומדת בלו"ז שלה לפיתוח נשק גרעיני

קלינטון רומזת: הגרעין הישראלי לא באג'נדה בוועידה בוושינגטון ■ אומרת: הבעיה המרכזית היא האיום הגרעיני של איראן וקוריאה הצפונית, ומאמץ למנוע נפלית נשק גרעיני לידי ארגוני טרור ■ על החלטת נתניהו לא לבוא לוועידה: "גם ראשי מדינות אחרים לא יבואו; העיקר שהיא תהיה ליד השולחן כי יש לה מה לתרום"

שר ההגנה של ארה"ב, רוברט גייטס, אמר היום (א'), כי איראן לא מצליחה לעמוד בלוח הזמנים שלה לפיתוח נשק גרעיני וכי בשלב זה אין בידה נשק כזה. גייטס רואיין בתכניות "פגוש את העיתונות" ברשת אן.בי.סי. ו"השבוע" באי.בי.סי.

באותן תכניות אמרה שרת החוץ של ארה"ב, הילארי קלינטון, כי ישראל יכולה לתרום רבות לוועידה למניעת הפצתו של נשק גרעיני, שנפתחת מחר בוושינגטון, למרות החלטתו של רה"מ בנימין נתניהו להעדר ממנה. היא דחתה בתוקף הערכות כאילו ההיעדרות מצביעה על שפל ביחסי ארה"ב - ישראל. "גם ראש ממשלת בריטניה, גורדון בראון, לא יבוא, וכמוהו עבדאללה מלך ירדן וראש ממשלת אוסטרליה, קווין ראד", אמרה קלינטון. "כל מדינה מחליטה לפי צרכיה. העיקר שישראל תהיה מיוצגת".

גייטס הדגיש, כי איראן "מוסיפה להתקדם" בפיתוח נשק גרעיני, אך היא "מתקדמת לאט יותר מכפי שהיא ציפתה". בכל זאת, האיראנים "נעים בכיוון הגרעיני".

"הייתי אומר, שהשיפוט שלנו הוא, שאין להם (עתה) יכולת גרעינית", אמר גייטס.

שר ההגנה אמר, כי ממשל אובמה לא השלים עם האפשרות שאיראן תצטרף למועדון הגרעיני וכי ארה"ב עושה כל שביכולתה כדי למנוע אפשרות כזו. "בשום פנים לא הגענו למסקנה (שאי אפשר למנוע את התגרענות איראן)", הדגיש גייטס.

בתשובה לשאלה מה מסוכן יותר, איראן עם פוטנציאל לייצר נשק גרעיני או איראן עם נשק כזה במחסן, השיב גייטס: "עד כמה האיראנים הרחיקו לכת? אם המדיניות שלהם היא ללכת עד הסף, אבל לא לייצר בפועל נשק גרעיני, איך אפשר לקבוע שהם לא עשו זאת? הדבר נעשה איפוא בעיה חמורה של אימות".

מדברי קלינטון בראיונות עלה כי מאגר הנשק הגרעיני שמחזיקה כביכול ישראל לא יעמוד בראש סדר היום של ועידת הגרעין בוושינגטון, למרות התחזיות שמדינות ערביות ינסו להעלות את בעיית העמימות הגרעינית של ישראל במהלך הדיונים.

קלינטון עקפה שאלה על התחזיות האלה, וציינה כי מטרת הוועידה היא למנוע נפילת חומרים בקיעים לידי טרוריסטים ולמצוא דרכים להתמודדות עם האיומים הגרעיניים שמציבות קוריאה הצפונית ואיראן.

שרת החוץ גם עקפה שאלה על ידיעות שממשל אובמה מתכנן לכפות תכנית שלום אמריקנית על ישראל והפלסטינים. "מיומו הראשון של הממשל, היתה כוונתו לקדם שלום במזה"ת ולעזור לשני הצדדים להתקדם, הן באמצעות שיחות קרבה והן בשיחות ישירות בשלב מאוחר יותר", היא אמרה.

קלינטון דחתה הערכות על קיום משבר ביחסים בין ישראל לארה"ב. היא הדגישה שוב את הקשר החזק בין שתי מדינות ואמרה כי גם בין ידידים יש אי הסכמות. לדבריה, הממשל אינו יכול להגיב על כל שמץ של אי הסכמה שאמצעי תקשורת זה או אחר בוחר להבליט.