השר גלעד ארדן מבהיר: אני נגד ירי בכלבים משוטטים

(עדכון) השר להגנת הסביבה כותב בעמוד הפייסבוק: "מזעזע אותי שבאמצעות שליחת יד קלה למקלדת וכותרות שקריות יכולים בעלי אינטרס לעוות את המציאות ולגייס גולשים"

"רצח כלבים חפים מפשע הוא חציית גבול של רשעות לא אנושית. מדובר בנסיון קר ולא אנושי להשיג תוצאות שאינן דווקא קשורות לאמצעי. בואו נקרא לשר ארדן לא לשחק את אלוהים ולחזור בו מהגזרה המרושעת שלו שלא תשיג דבר ורק תזיק בטווח הקצר והארוך למדינת ישראל" - על עצומה זו חתומים כ-5,000 איש.

העצומה נכתבה בעקבות פרסומים שונים כי השר להגנת הסביבה הסמיך מחדש את פקחי רשות הטבע והגנים לירות בכלבים משוטטים זאת כחלק מפעילות למניעת כלבת.

היום (ג') כותב ארדן בעמוד הפייסבוק שלו: "לאור ההכפשות הקשות והשקרים המופצים נגדי בימים האחרונים מצאתי לנכון לפנות אליכם ולהסביר את מהות ההחלטה בעניין ירי בכלבים משוטטים".

"בניגוד לחצאי אמיתות ברשת, פעילותי לאורך השנים היא עדות למחוייבותי לשמירת זכויות בעלי חיים... אני פועל שנים לצמצם ירי בכלבים משוטטים".

"לצערי, ירי בכלבים משוטטים שימש במשך שנים את המדינה ככלי למניעת התפרצות מחלת הכלבת. נדהמתי כשהתברר לי כי משרד החקלאות מגדיר את כל מדינת ישראל כל השנה כאזור נגוע בכלבת והדבר מאפשר ירי לא מבוקר ללא נוהל ברור בשטחים פתוחים".

"כשהבנתי עובדה זו הורתי מייד לרשות הטבע לבדוק חלופות... במידה שלא יימצאו חלופות הנחתי כי יוכנו נהלים מסודרים שיקבעו כיצד ובאילו מקרים חריגים ניתן יהיה לירות בכלב חשוד כנגוע בכלבת וזאת רק באזור שיש בו חשש אמיתי להפצת המחלה..... לאחר שבמשך מספר חודשים הנחייתי לא מולאה שללתי באופן גורף את סמכות השימוש בירי בכלבים ע"י פקחי רשות הטבע והגנים שהיתה נתונה בידיהם במשך שנים".

"מאז הוראתי התפרסמו דיווחים על עלייה בתפוצת הכלבת...... בשל פניות של וטרינרים ובכירי משרד החקלאות מצאתי לנכון לקראת חופשת הפסח והימים הלאומיים בהם מיליונים גודשים את הפארקים ושמורות הטבע ועלולים לבוא במגע עם בעלי חיים משוטטים לאפשר שימוש מוגבל בירי לפרק זמן של 60 יום".

"בתום פרק זמן זה לא אאפשר חזרה למדיניות הקלוקלת שהיתה נהוגה לאוך שנים ושזכתה בצדק לביקורת ציבורית שאני ממוביליה". "מזעזע אותי שבאמצעות שליחת יד קלה למקלדת וכותרות שקריות יכולים בעלי אינטרס לעוות את המציאות ולגייס גולשים...".

אמיר פאר, ממנהלי הקבוצה, מסר היום: "מנהלי הקבוצה אינם מתנגדים לשר ארדן, אלא לחידוש היתר הירי. מאחורי הקבוצה לא עומדים גורמים עסקיים, אלא ערכים כמו מוסריות, הומניות וחמלה - ערכים שכדאי לשר לאמץ וליישם. כל עוד היתר הירי בכלבים נותר על כנו, נמשיך להפעיל את הקבוצה, נעודד דיונים ונמשיך למחוק כל תגובה העלולה להתפרש כפוגענית כלפי השר. חוסנה של חברה נמדד ביחסה לחלש ובהתאם לכך לבעלי החיים. איננו יכולים להסכים לתפיסה לפיה יותר ירי כנגד כלבים משוטטים רק מאחר שקיים חשש כי הם נושאים את מחלת הכלבת. במדינות מתוקנות מטפלים בבעיה ולא יורים לעברה בנשק חי ובדיוק וכפי שאין מטפלים באוכלוסיות אחרות ובעייתיות בירי אנו סבורים שגם במקרה זה אין לעשות כך".

"הקבוצה קוראת לשר גלעד ארדן, לחזור בו מחידוש היתר הירי בכלבים משוטטים ולמצוא פתרון הומני לפתרון הבעיה, כמו: ירי חיצי הרדמה לעבר כלבים משוטטים החשודים כנגועים במחלה. הכנסתם להסגר ובדיקה האם הם נושאים אותה. היה וכן, יש לפעול בדרכים המקובלות להמתת חסד. במידה והכלבים אינם מזוהים בשבב או בקולר, יש להציע אותם לאימוץ".

"הפצת חיסונים כנגד כלבת, כפי שנהוג במדינות רבות- מפיצים פתיונות הנושאים בתוכם חיסונים המותאמים ללסתות בעלי חיים באופן המאפשר החדרת החיסון למערכת כלי הדם".

"טיפול בסימפטום- כלבים משוטטים אינם בגדר "יש מאין". מידי שנה עפ"י הערכות ננטשים כ 50,000 כלבים. יש להחמיר את הענישה כנגד נוטשי כלבים מהלך שיסייע למניעת התפשטות מחלת הכלבת". "עידוד עיקורים וסירוסים לצורך צמצום האוכלוסייה הננטשת".

"זאת ועוד, חידוש היתר הירי, המהווה פתרון קל כנגד הבעיה, יאפשר יד קלה על ההדק כנגד בעלי החיים, לא רק מצד הרשויות, אלא אף יגרום להסלמה ביחס כלפיהם. אנו עדים בשבועות האחרונים להסלמה כנגד בעלי חיים: רצח של חתולה ותלייתה, ירי לעבר כלבים שניסו להיכנס לחצר בה הוחזקה כלבה מיוחמת, שפיכת חומצה על כלב בעקבות סכסוך כנים ועוד. אנו קוראים לשר גלעד ארדן לפעול נגד המתעללים כך שתיווצר הרתעה אמיתית".

"אנו קוראים לבצע בדיקה ולחשוף את המספרים של כמות הכלבים שנורו, כמה מהם אובחנו כחולים במחלה וכמובן למצוא פתרון הומני ויעיל. כולנו זוכרים את הווטרינר העירוני מאשקלון, שפעל מתוקף העירייה והרדים מאות בעלי חיים ללא צורך ומקרים כאלה אנו מבקשים למנוע".

"איננו מתחבאים מאחורי המקלדת ומוצאים גאווה גדולה בעובדה שהצלחנו לרתום אנשים רבים למאבק ולעורר שיח ציבורי אמיתי המעיד על מעורבת חברתית לגבי היחס לבעלי חיים בישראל".