מספר אירועי סגירת החופים בעקבות זיהום ים ב-2010 - ללא שינוי

עם זאת, משך הזמן שחופים אלה היו סגורים ירד בכ-50% לעומת אשתקד - כך עפ"י דו"ח פתיחת עונת הרחצה של עמותת צלול ■ ח"כ דב חנין: "כרישי הנדל"ן והמפעלים המזהמים נפגשים באיומים על חופי ישראל"

מספר אירועי סגירת חופים בעקבות זיהום ים בחורף 2010 זהה לזה של 2009, אך משך הזמן בו היו סגורים חופים אלו ירד בכמעט 50% לעומת אשתקד. כך ע"פ דו"ח פתיחת עונת הרחצה 2010 של עמותת צלול.

החופים, אשר נכון לשעה זו עדיין סגורים לרחצה עקב זיהום, הם החוף השקט בחיפה, חוף בת גלים בחיפה וחוף הצוק בתל אביב.

במסגרת סיור חופים שערכה היום (ג') העמותה, בשיתוף נציגי המשרד להגנת הסביבה ונציגי משרד הבריאות, היא חשפה את נתוני הדו"ח ואת הפרויקט הבינלאומי, בו היא שותפה ואשר מגיע לראשונה לישראל לציון פתיחת עונת הרחצה.

מהעמותה נמסר כי מטרת הדו"ח היא "להציג בפני הציבור בישראל את מצב איכות מי הים בחופי הרחצה במהלך החורף האחרון, חופים אליהם צפויים לנהור מיליונים מתושבי הארץ בקיץ הקרוב, תוך שימת דגש על מצב חופי הים התיכון, המצויים תחת איום מתמשך של זיהום במי ביוב".

מנתוני הדו"ח עולה כי בחורף 2010 אירעו 12 אירועים בהם נסגרו חופים לרחצה עקב זיהום מי הים, אשר התרכזו בחמש רשויות מקומיות שונות: חיפה, תל אביב, עמק חפר, הרצליה ומועצה אזורית תמר. זאת, כאשר למעלה מ-50% מאירועי הסגירה שאירעו בחורף זה התרחשו בחיפה ובתל אביב. בחיפה היו סגורים החופים למשך 25 ימים ובתל אביב למשך 10 ימים.

עוד עולה מהדו"ח כי ככל הנראה, הסיבה בגינה נסגרו מרבית חופי הרחצה הינה גלישות ביוב בעת גשמים חזקים. אך חרף הטענה כי מדובר בהצפות אותן לא ניתן היה למנוע, מדגישה עמותת צלול כי מערכת ביוב תקינה הינה מערכת הובלה סגורה ומוגנת ועל כן כל ערבוב בין מי גשם למי ביוב מקורו בהשקעה בלתי מספקת של משאבים מצד הרשות האחראית על תחזוקת מערכות התשתית.

ח"כ דב חנין (חד"ש), יו"ר הוועדה המשותפת לסביבה ובריאות של הכנסת, בירך על פרסום הדו"ח והודיע כי יכנס את הוועדה עם החזרה מהפגרה לדיון בנושא. "זיהום חופי ישראל מעיד על כשל עמוק במדיניות ובתכנון. ללא מדיניות מתקדמת של ניהול מערכת הביוב והשפכים בישראל וללא תשתית מספקת לכך, אל לנו להתפלא כשאנו שומעים על עוד ועוד עדויות על סגירת חופים וזיהום חופי רחצה".

חנין הוסיף ואמר כי "איומים על חופים ציבוריים מצויים היום בכל הארץ: מחוף בצת וחופי הכנרת בצפון, דרך חוף דור במרכז ועד חוף פלמחים בדרום. רפורמת התכנון והבנייה תחריף מאד את הבעיות ותמנע מהציבור את היכולת להתנגד ולהגן על החופים. בחופי ישראל נפגשים אינטרסים של מפעלים מזהמים עם כאלה של כרישי הנדל"ן באיום על הסביבה ועל הבריאות של כולנו".

גורם הזיהוםסה"כ ימי סגירהתאריך הסגירהחוף הים שנסגרהרשות המקומית
בעקבות תקלה בתחנת סניקה. 2 26.11.09 בקרבת בתי המלון - לוט, קראון פלזה, צל הרים, חוף הוד המדבר ומרדיאן מועצה אזורית תמר
בעקבות שפכים לא מזוהים שהגיעו למתקן לטיהור שפכים יד חנה, כנראה מאזור טול כרם. 9 30.11.09 בית ינאי, מכמורת עמק חפר
גלישת ביוב בעקבות גשמים עזים 2 30.12.09 מציצים, הצוק, דתיים, גורדון, ירושלים ואביב תל אביב
בעקבות גלישת ביוב בשל גשמים עזים. 2 04.01.10 בת גלים חיפה
בעקבות גלישת ביוב בשל גשמים עזים. 3 05.03.10 מציצים תל אביב
תקלה במערכת הביוב שהתרחשה במהלך הלילה ותוקנה תוך שעות ספורות. 1 16.03.10 זבולון חיפה
בעקבות תוצאות חריגות בדיקת איכות המים. 3 25.03.10 השרון הרצליה
בעקבות תוצאות חריגות שהתגלו במים, כפי הנראה בעקבות בעיות ניקוז עקב גשמים. 7 25.03.10 זבולון חיפה
החוף טרם נפתח. נסגר עקב תוצאות חריגות במים. ~12 25.03.10 השקט חיפה
בעקבות גשמים. 3 29.03.10 הצוק תל אביב
בעקבות עבודות תחזוקה יזומות בעקבות אירועי הזיהום האחרונים ובאישור המשרד להגנת הסביבה, עת כתיבת הדו"ח החוף עדיין היה סגור לרחצה ~3 06.04.10 בת גלים חיפה
ממצאי זיהום במי הים. עדיין בחקירה ~2 9.4.10 הצוק תל אביב