הערכות: שמואל דכנר הקליט את החשודים בפרשת הולילנד

דכנר החל לפני כחצי שנה לבוא בדרישות כספיות כלפי החשודים, ובראשם צ'רני, והקליט את המגעים - שהסתיימו בטיוטת תביעה ■ רשות המסים מצטרפת לחקירה ■ הצ'קים של הולילנד כיסו את חובותיו של דכנר בשוק האפור

הקבלן שמואל דכנר, שטוען כי שילם כספים לחשודים בפרשת הולילנד, הקליט את החשודים בפרשה - כך מעריכים גורמים מקורבים לנושא.

דכנר, איש המפתח בפרשה, החל כבר לפני כחצי שנה לבוא בדרישות כספיות כלפי הגורמים השונים החשודים בפרשה, ובראשם היזם של פרויקט הולילנד בירושלים ומי שהיה בעלי הקרקע במקום, הלל צ'רני, שדכנר שימש לו כיועץ בפרויקט, ומהנדס העיר ירושלים לשעבר, אורי שטרית.

במסגרת הדרישות הכספיות שהעלה כלפי החשודים ניהל עימם דכנר דין ודברים בנושא, שהגיעו לכדי טיוטת כתב תביעה. לפי ההערכה, מגעים אלה הוקלטו בידי דכנר.

בתוך כך נודע ל"גלובס" כי רשות המסים הצטרפה לחקירת הפרשה. חוקרי רשות המסים יבדקו היבטים פליליים בתחום המס הנלווים לפרשה, לצד חוקרי יאח"ה המנהלים את החקירה כעת.

לאור העובדה שהחשדות בפרשה מתייחסים לעבירות שוחד, החוקרים יבדקו בין היתר אם שולם מס בגין הכספים, שלפי החשד הועברו כשוחד לצורך קידום פרויקטים שונים. בצד ההיבטים הפליליים ייבדקו גם היבטים אזרחיים של הפרשה.

הצ'קים של הולילנד כיסו את חובותיו של דכנר בשוק האפור

איש העסקים שמואל דכנר, שעסק במתן שירותי ייעוץ ליזמים ואנשי עסקים, ובין השאר עבד עם היזם הלל צ'רני, מבעלי הקרקע שעליה הוקם פרויקט הולילנד בירושלים ומעצורי הפרשה המתוקשרת, הסתבך בשנים האחרונות בחובות של למעלה מ-10 מיליון שקלים בשוק האפור.

מתביעות המתנהלות בבתי המשפט בגין חובותיו השונים עולה כי דכנר שילם למלווים באמצעות צ'קים של חברת הולילנד.

בהליכים משפטיים שונים טען דכנר כי לאחר 13 שנים שבהן ניהל את פרויקט הולילנד, ירד מנכסיו ונזקק להלוואות-עתק מהשוק האפור כדי לכסות את חובותיו, שנוצרו מכישלונות עסקיים שספג וממצוקות אישיות ומשפחתיות, בהן בעיות רפואיות קשות.

לטענתו, על רקע יחסיו העסקיים עם צ'רני ועם חברת הולילנד קיבל את הסכמתו של צ'רני לפרוע חלק מחובותיו בשוק האפור באמצעות החברה, זאת אם תשלום החובות יתבצע במסגרת הסכמים כוללים בסכומים מופחתים.

בתביעה שהגישה נגד דכנר חברת הלוואות בשוק האפור בגין חובות בסך מאות אלפי שקלים, העיד דכנר כי צ'רני שילם לנושיו השונים באמצעות המחאות של הולילנד, וציין על גבי ספח ההמחאות כי מדובר ב"הלוואה לשמואל דכנר". לטענתו, בדרך זו שילם צ'רני את שכרו בגין ניהול פרויקט הולילנד והייעוץ לחברה.

"הצ'קים לא שלי ולא של חברה בשליטתי, על הצ'קים חתום הלל צ'רני, הבעלים של חברת הולילנד", העיד בבית משפט השלום במסגרת דיון שהתקיים בתיק פברואר האחרון.

כשנשאל אם יש בידיו אסמכתא לכך שהצ'קים שהיו אמורים לכסות את חובותיו נפרעו, השיב דכנר: "לא. אני יכול להביא את הלל צ'רני שיביא את צילומי הצ'קים".

לדברי דכנר, בשל סכסוך בינו לבין צ'רני, על רקע הסכומים שעדיין מגיעים לו בגין עבודתו בהולילנד, צ'רני מסרב להעביר לו את הצ'קים. "כרגע יש לי סכסוך על כמה מגיע לי מהולילנד... לכן הודעתי שהיום אבקש לעשות צו הבאה לצ'רני. אני פניתי לצ'רני וביקשתי את הצ'קים. הוא אמר שהצ'קים נפרעו וקודם נגמור את הסכסוך בנינו, ואז יציג לי אישור", העיד.

עוד טען דכנר כי ביום אחד נתן לו צ'רני צ'קים על סך 2 מליון שקל, "כדי לסיים את כל בעיותיי עם השוק האפור".

דכנר, לשעבר מנכ"ל אזורים, טוען כי הסתבכויותיו הכלכליות החלו במהלך 2006-2007. כיום, מתנהלים נגדו ומולו 10 הליכים משפטיים בגין חובות בסך מאות אלפי שקלים. 12 תיקים אחרים נסגרו, לאחר שבחלקם שילם את החוב ובחלקם ניתנו החלטות.