מה שווה פסגות בלי ורמוס?

בית ההשקעות הזה היה ועוד הצגה של איש אחד - אם הוא יילך מנהלים אחרים ילכו איתו

גברת כהן בבעיה, אנחנו לא מתכוונים לגברת כהן הסמלית מחדרה אלא לגברת כהן אחרת, זו שיושבת בקומה ה-22 של מגדל המוזיאון בתל אביב: זהבית כהן, מנכ"ל איפקס ישראל. כהן הסכימה לרכוש את פסגות לפי שווי של 3.6 מיליארד שקל (3.1 מיליארד שקל בתוספת חוב וקיזוז הון עצמי). שווי שלדעתנו לכל הפחות אפשר להגדירו גבוה מאוד, ייתכן שאף מופרז.

בשווי תימחרה כהן באופטימיות את הצמיחה העתידית של פסגות, את המוניטין שלה ואת צוות הניהול המשובח שלה, או במילים אחרות את יכולותיו של רועי ורמוס. רועי ורמוס הוא דוגמה קלאסית למנהל שמביא עמו חזון ועוצמה ניהולית ומייצר ערך לבעלים שלו. אנשיו הולכים אחריו באש ובמים, הלקוחות נשבעים בשמו, יועצי השקעות מעריצים אותו, הוא מותג. בישראל יש מעט מאוד מנהלים כאלו, לא קל למצוא מנהל כוכב כזה ולא קל להחזיק בו.

עכשיו יש לכהן בעיה קשה: יכולת פסגות לצמוח נובעת מהמוניטין שלה ובלי קשר לתוצאה של חקירת הרשות, לפסגות נגרם נזק. החקירה סדקה את המוניטין, פגמה במיתוג, תפגע בשיווק ובצמיחה. יותר גרוע, השדרה הניהולית בסכנה. כהן קנתה את פסגות עם ורמוס INSIDE אבל עכשיו ורמוס עלול לא להיות ובלעדיו פסגות בצרה צרורה.

המנוף של הרשות כנגד ורמוס הוא הצורך של איפקס לקבל רישיון ולכן הדחף הראשוני של יורק ואיפקס הוא לדחות את ביצוע העסקה בכמה חודשים, להמתין להתבהרות התמונה. אולי יקרה נס והפרשה תתפוגג. אבל לנו נראה שזה משחק בנדמה לי, בסוף תצטרך כהן להפנים שיהיה מצב שבו ורמוס לא יישאר ולהתמודד עם השאלה כמה שווה פסגות בלי ורמוס. 3 מיליארד, 2.5 מיליארד, 2 מיליארד?

האם איפקס רוצה את פסגות בלי ורמוס?

נאמר שגושן מתנה את קבלת הרישיון, כלומר את השלמת העסקה, בעזיבת ורמוס א לה גבי רביד. האם כהן תריב עם גושן ותלך איתו לערכאות? קשה לראות את זה קורה, בייחוד כשכהן כבר פתחה חזית מול הרשות בעניין מבטח שמיר ודו"חות תנובה. כהן מספיק מפוכחת כדי להבין שלאורך זמן פשוט לא ניתן לנצח את הרגולטור.

ובכן, תלך כהן לג'רמי בלנק ותדרוש הפחתה במחיר. ייתכן שתאיים בביטול העסקה, יהיו הורדות ידיים, שניהם מתמקחים קשוחים, אולי תהיה פשרה, אולי לא. אבל האם כהן בכלל רוצה את פסגות בלי ורמוס? האם היא רוצה את פסגות כאשר השדרה הניהולית פגועה ובשוק ההון המתחרים מגיבים כמו כרישים שמריחים דם במים?

האם תהיה עסקה?

ומה יקרה אם גושן יאפשר את השלמת העסקה אך יתנה אותה בכך שורמוס יעזוב ביום שהחומר יעבור לפרקליטות עם המלצה חמה לכתב אישום? אז זה ייקח עוד שנה וורמוס לא יהיה. ובכלל, אדם הנמצא בהליך משפטי מטבע הדברים עסוק בכך בכל נימי נפשו ורוחו. האם אדם הנמצא במלחמה על שמו הטוב ועל כבודו המקצועי מסוגל להמשיך להשקיע את המשאבים הנדרשים למלא את תפקידו?

פסגות הייתה ועודנה הצגה של איש אחד. בלי ורמוס, פסגות אינה אותה פסגות. הזיהוי הוא מוחלט. אם יעזוב, חלק מהמנהלים יעזבו. במרחק 200 מטר ממשרדי פסגות נמצא מגדל דיסקונט, שם יושבת גבי רביד במשרדי דש איפקס. לא מעט מנהלים בפסגות, כולל כמה בכירים, ישמחו לחזור לעבוד אצל רביד. ובלי ורמוס, בלי שדרת הניהול המגובשת, פסגות פחות אטרקטיבית לזהבית כהן. כך ששאלת קיום העסקה, בלי קשר למחיר, עולה על השולחן.

האם יורק תתפשר?

גם ליורק יש מה להגיד. מבחינתם היקף הנכסים רק עלה, מדוע שיורידו את המחיר? אבל יורק במלכוד, האקזיט מול העיניים, מי יודע מתי תחזור ההזדמנות למכור, הרי פוסט המשבר אין יותר מדי גופים שעומדים בתור לקנות גוף פיננסי. וגם ביורק מבינים שבלי ורמוס לפסגות יש שווי נמוך יותר ומי יודע איפה יהיה השוק עוד שנה.

כרגע, שיעור ההנחה שיורק מוכנה לתת נמוך מהשיעור המינימלי שאיפקס מוכנה לקבל, אבל בלנק עלול לעמוד בפני ברירה לא נעימה: להתפשר או לוותר על האקזיט.