ישראל תלווה ל-IMF כ-750 מ' ד' להתמודדות עם המשבר

כ-40 מדינות יעמידו לקרן המטבע הבינלאומית יותר מחצי טריליון דולר המיועדים לסיוע למדינות במשבר ■ בנק ישראל: "מדינת ישראל מחוייבת לתרום את חלקה למאמץ העולמי לייצוב המערכת המוניטארית-פיננסית הגלובלית"

בנק ישראל התחייב להעמיד לקרן המטבע הבינלאומית (IMF), הארגון הכלכלי הבינלאומי החשוב בעולם, סכום של כ-750 מיליון דולר המיועדים לסייע למדינות אשר במשבר כלכלי בעת הצורך, כך נמסר היום (ה') מבנק ישראל.

הכספים הללו הם חלק מהסדר המכונה NAB) New Arrangement to Borrow) אשר במסגרתו מעמידות מדינות קו אשראי לטובת הקרן, ולמעשה מתחייבות להלוות לקרן בעת הצורך על מנת שזו תוכל להעניק אשראי למדינות במשבר. ה-NAB כאמור נוסד ב-1998 על מנת להגדיל באופן משמעותי את המקורות העומדים לטובת הקרן. דירקטוריון קרן המטבע הבין-לאומית אישר השבוע את הרחבת הסדר ה-NAB מהיקף של כ-50 מיליארד דולר לכ-550 מיליארד דולר.

הרחבת ההסדר היא כפולה: מצד אחד, 26 המדינות הקיימות בהסדר הגדילו את הקצאתן לקרן, ובנוסף, עוד 13 מדינות הצטרפו ל-NAB, רובן מדינות מתפתחות לרבות ה-BRICS (ברזיל, רוסיה, הודו וסין) ובהן גם מדינת ישראל.

נזכיר כי על מנת להפעיל את ההסדר ולהעמיד את אותן כספים למדינות במשבר, נדרש כי 85% מהקולות יתמכו בכך, כאשר, משקל המדינה נמדד לפי כמות הכסף שהעמיד להסדר.

ההרחבה הנוכחית מביע עימה שינו אסטרטגי: המדינות מתפתחות, לרבות ה-BRICS (ברזיל, רוסיה, הודו וסין) מחזיקות יותר מ-15% ולפיכך יהוו 'גוף חוסם' בהסדר. לדברי מנכ"ל הקרן, מר דומיניק שטראוס קאהן, ההרחבה תעזור להבטיח שלקרן תהיה גישה למקורות בהיקף ראוי על מנת לסייע למדינות המועדות למשברים פיננסים.

מבנק ישראל נמסר כי "הצטרפות בנק ישראל להסדר מסמלת את מחויבותה של מדינת ישראל לתרום את חלקה למאמץ העולמי לייצוב המערכת המוניטארית-פיננסית הגלובלית". בבנק ישראל מציינים עוד כי אם יעשה שימוש בהסדר, קרי בכסף, מדובר על למעשה על השקעה נושאת תשואה עבור הבנק ולא במענק הניתן ללא תמורה למדינות.