זקני ההון סיכון לא זוכרים רבעון ראשון כזה - הגרוע מאז 1993

רק 32 קרנות גייסו 3.6 מיליארד דולר, ירידה של 31% בהיקף ההון וצניחה של 44% במספר הקרנות ■ מארק האסן, נשיא ה-NVCA: "אנחנו בדרך למיזוגים בקרנות. רק החזקות ישרדו"

השיפור המיוחל בתעשיית ההון סיכון העולמית, נראה רחוק מתמיד עם פרסום תוצאות הדו"ח העדכני של חברת המחקר תומסון רויטרס ואיגוד קרנות ההון סיכון האמריקני - ה-NVCA.

הדו"ח, שבדק את היקף גיוס קרנות ההון סיכון ברבעון הראשון של השנה, מלמד כי הרבעון שחלף הוא הרבעון הראשון האיטי ביותר בגיוס קרנות חדשות ב-17 השנים האחרונות.

32 קרנות גייסו ברבעון זה 3.6 מיליארד דולר, ירידה של 31% בהיקף ההון וצניחה של 44% במספר הקרנות, בהשוואה לרבעון הראשון של 2009.

מארק האסן, נשיא ה-NVCA, הגיב על הנתונים הקשים באמרו כי "בשנתיים האחרונות פחות גופים הקצו כסף להשקעות בקרנות הון סיכון ושוק האקזיטים סבל.

"הסביבה שקרנות ההון סיכון פועלת בה, היא מאוד מאתגרת. קרנות הון סיכון רבות לא מגייסות קרנות נוספות ומחכות כבר זמן רב ששוק האקזיטים ישתפר.

בשנים הקרובות נראה את תעשיית ההון סיכון האמריקנית עוברת תהליך של קונסולידציה, והקרנות החזקות ישרדו".

אף שהנתונים מתייחסים לארה"ב, הם רלוונטיים לישראל. מצד אחד, גיוס מועט יאפשר גם פחות הקצאות כספים לתעשייה בישראל. מנגד, למשל הקרן שגייסה ברבעון שחלף את הקרן הגדולה ביותר, בהיקף של 750 מיליון דולר, היא בטרי ונצ'רס, שפעילה מאוד בישראל ואף רשמה פה מספר אקזיטים יפים.