התמ"ת: דיון חירום להשלכות התפרצות הר הגעש על ישראל

בן אליעזר: "על התמ"ת להיערך לאפשרות שהתפרצות הר הגעש תמשיך ימים ואף שבועות נוספים, ותביא בעקבותיה משבר כבד לתעשייה והעסקים בישראל" ■ הממונה על הגנת הצרכן: אין מקום לחייב הצרכנים עבור טיסות שבוטלו

משרד התמ"ת הודיע היום על דיון חירום להשלכות התפרצות הר הגעש על המשק הישראלי. שר התמ"ת, בנימין (פואד) בן אליעזר: "על משרד התמ"ת, על כל יחידותיו, להיערך לאפשרות שהתפרצות הר הגעש תמשיך ימים ואף שבועות נוספים, ותביא בעקבותיה משבר כבד לתעשייה והעסקים בישראל. תחת משרד התמ"ת ממשקי עבודה רבים שיכולים להיפגע ולהשליך על המשק הישראלי".

מנכ"ל משרד התמ"ת, שרון קדמי כינס את מנהליו לישיבה דחופה בנושא והנחה להציג לו תכנית טיפול במשבר בתוך מספר ימים. "על אף כי מדובר בכוח עליון, עלינו לעשות הכול כדי לדאוג לפגיעה מינימאלית באזרחי מדינת ישראל, במגוון התחומים עליהם מופקד המשרד".

בועז הירש, מנהל מינהל סחר חוץ הזהיר כי נתק של למעלה מעשרה ימים בסחר בין ישראל לאיחוד האירופי עלול להביא לפגיעה קשה הן בחברות הישראליות אשר השוק האירופי הוא שוק היעד העיקרי שלהן והן בחברות אירופאית אשר השוק הישראלי הוא שוק היעד העיקרי שלהן.

הממונה על הגנת הצרכן, עו"ד יצחק קמחי: "אין כל מקום לחייב את הצרכנים עבור טיסות שבוטלו. צרכנים שאינם רוצים טיסה חלופית או במועד מאוחר יותר זכאים לקבל את כספם חזרה. האחריות על הטיסות מוטלת על חברות התעופה, שכרגע נמצאות במצב בו הם לא יכולים להוציא טיסות אל מאות היעדים המתוכננים".

הממונה על יחסי עבודה, עו"ד שלמה יצחקי : "במצב בו נתקע עובד שנשלח ע"י מעבידו בחו"ל ימי שהותו יחושבו כימי עבודה לכל דבר ועניין".

ממשרד התמ"ת נמסר כי בשנת 2009 עמד היקף הסחר הכולל של ישראל עם האיחוד האירופי על 29.8 מיליארד דולר (ירידה של 26.1% בהיקף הסחר בהשוואה ל-2008). היצוא הישראלי בשנת 2009 הסתכם ב- 12.3 מיליארד דולר. היבוא לישראל ממדינות הא"א בשנת 2009 הסתכם ב- 17.5 מיליארד דולר.

גם התעשיינים מודאגים מהנזק העקיף

‏"מדי שנה, עוברים בדרך האוויר מטענים בהיקף של 10 מיליארד דולר, לא כולל יהלומים. רובם ליצוא, 40% מתוך זאת מיועדים לאירופה. גם חלק גדול מהיצוא לארה"ב תלוי באירופה, בשל טיסות המשך", אומר דני קטריבס, ראש אגף סחר חוץ וקשרים בינלאומיים בהתאחדות התעשיינים. זאת, מתוך היקף סחר כולל בסך 29.8 מיליארד דולר שנרשם ב-2009 בין ישראל לבין האיחוד האירופי (ירידה של 26.1% בהיקף הסחר בהשוואה ל-2008). כך נמסר מהתמ"ת.‏

לדבריו, "מרבית המוצרים המיוצאים הם: רכיבים אלקטרוניים, תרופות, פרחים ותוצרת חקלאית וכמובן יהלומים. יצוא היהלומים הוא בהיקף של 11.6 מיליארד דולר בשנה. יבוא היהלומים מסתכם ב-5.3 מיליארד דולר בשנה". עוד אמר קטריבס, כי כרגע, מוקדם להעריך את הנזק הישיר.

‏‏"אנו, בהתאחדות התעשיינים מודאגים מהנזק העקיף שיכול לבוא לידי ביטוי ב: 1. עליית מחירי שינוע מטענים באוויר. 2. עליית מחירי שינוע יבשתי בתוך אירופה. 3. האטה מסוימת בכלכלת המדינות שהושפעו מהענן. 4. ירידה נוספת באירו, על כל השלכותיה. בנוסף בוטלו עשרות ביקורים של אנשי עסקים ומשלחות", מציין קטריבס.

‏"יש כבר חברות תעופה שעצרו הזמנת מקום למטען בטיסות, עד שיתבהר המצב. יצואנים בעולם מודאגים ממשלוחים של תוצרת חקלאית ומוצרים מתכלים בעלי חיי מדף קצרים אחרים. חלק מתנועת המטענים באירו-אסיה עברה להובלה יבשתית, קרי רכבות ומשאיות, לאור דרישה של עסקים לחידוש מלאים מהיר. חלק מהסחר עבר לכיוון יוון ופורטוגל, אשר המרחב האווירי שלהן עדיין פתוח, וכן לדרום איטליה וטורקיה".‏

קטריבס ציין, כי אגף המטענים של אל על נאלץ לבטל היום את טיסת המטען לניו יורק, בשל עצירת הביניים בליאז´. ביום חמישי ביטלה אל על את טיסת המטען לליאז´, והצטרפה לחברת ק.א.ל שגם היא נאלצה לוותר על הטיסה לנמל הבלגי.

מאז יום חמישי ועד מחר בבוקר בוטלו 150 טיסות שהיו אמורות לנחות ולצאת מנתב"ג, הנמלים הסגורים לתנועה אווירית כוללים כרגע את סקנדינביה, בריטניה, צרפת, הולנד, בלגיה, גרמניה, אוסטריה, פולין, צפון איטליה וספרד. ‏