קלינטון: אם אובמה יכפה תכנית שלום על ישראל - אתמוך בה

הנשיא לשעבר: "אנו צריכים לעשות משהו כדי לשלול משני הצדדים תירוץ לא להיכנס למו"מ רציני" ■ אמר בראיון לאי.בי.סי.: "אם תהיה מדינה פלסטינית, העולם כולו יהיה שונה... כל הערבים יזדהו עם ישראל"

נשיא ארה"ב לשעבר ביל קלינטון אמר אמש (א'), כי אם הנשיא הנוכחי, ברק אובמה, יכפה תכנית שלום אמריקנית על ישראל והפלסטינים, הוא יתמוך במהלך, אך על אובמה לצפות לכך, שממשלת ישראל תדחה תכנית כזו.

בראיון בתכנית "השבוע" ברשת איי.בי.סי. נשאל קלינטון, האם אינו חושב שהגיע הזמן שאובמה יניח תכנית שלום משלו על השולחן.

הנשיא לשעבר השיב: "הטיעון נגד תכנית אמריקנית הוא, שהממשלה הנוכחית בישראל, בהרכב הקואליציוני הנוכחי, לבטח תדחה אותה... וזה יגרום לנו להיראות חלשים... אך ייתכן (שהבית הלבן) יחליט שחשוב יותר להפגין בהירות ולנקוט פעולה שתחזיר את הצדדים אל השולחן, ואם אובמה יחליט לנהוג כך, אתמוך בצעד זה".

קלינטון ציין, שאם אובמה אכן יציג תכנית שלום אמריקנית, הוא צריך להכיר בכך שהצדדים יגיעו לעסקה שתהיה שונה במקצת מזו שהוא יציע. אך אנו צריכים לעשות משהו כדי לשלול משני הצדדים כל תירוץ לא להיכנס למו"מ רציני.

"אם תהיה מדינה פלסטינית, שתתנהל בשת"פ (עם ישראל), עם המדיניות שאותה נוקט עתה סאלאם פיאד (רה"מ הפלסטיני) בגדה המערבית, העולם כולו ייראה אחרת", אמר הנשיא לשעבר. "כל הערבים יזדהו עם ישראל. תהיה להם שותפות פוליטית וכלכלית עם הישראלים. כל הבסיס הכלכלי של המזה"ת ישתנה מנפט לרעיונות. ראו את הסעודים: בונים שש ערים חדשות. האמירויות הערביות המאוחדות זכתה בתחרות בינלאומית על אנרגיה נקיה. היא עומדת להקים עיר ללא עקבות פחמניים... יש נשים בממשלתה. יש בה תהליך קבלת החלטות משותף למגזר הציבורי ולמגזר הפרטי. אף אחד לא מתייחס לזה...איש לא יודע על זה דבר. ולמה? בגלל הדבר הזה, הסכסוך הישראלי פלסטיני".

"איך יכולים הסורים... לשתף פעולה עם האיראנים ולהתיר לאנשי חיזבאללה חופש תנועה בשטחה של סוריה ולעשות את כל הדברים שהם עושים?" - הוסיף קלינטון. "לו היה שלום עם הפלסטינים, הסורים היו מצטרפים לשאר מדינות ערב. היה נחתם הסכם שלום בין ישראל לסוריה. זה יכול להיות דבר אדיר".

"העובדה שהנשיא משקיע אנרגיה חדשה בנושא, שהוא נוטל אחריות אישית (לתהליך השלום), שהוא מנסה להחזיר את הצדדים לשולחן הדיונים, זה הדבר החשוב ביותר. אם הוא יחליט לבחור בטקטיקה של תכנית שלום אמריקנית, אתמוך בה תמיכה נמרצת", אמר הנשיא לשעבר.