סקר הון סיכון: התחום החם - ביומד; הנפקה ישראלית בקרוב

סקר של דלויט בריטמן אלמגור זהר בקרב מנהלים ושותפים בקרנות ההון סיכון בישראל: אופטימיות לגבי האקלים הכלכלי - 58% צופים שיפור במצב הכלכלי ■ 91% צופים כי ההתעוררות סביב הגיוסים בשוק ההון תימשך

70% מבכירי קהילת ההון סיכון מציינים כי השקעותיהם החדשות תתבצענה בשלבי סיד ובסבב ראשון, וזאת בהשוואה ל-50% בלבד שציינו כך בשיאו של המשבר. כך עולה מסקר ה-VC Indicator הרבעוני שערכה פירמת ראיית החשבון והייעוץ דלויט בריטמן אלמגור זהר במהלך חודש מארס, בקרב מנהלים ושותפים בקרנות ההון סיכון בישראל, שנערך זו הפעם ה-32.

ביטוי נוסף לכך ששוק ההיי-טק הישראלי משדר סממנים של חזרה לשגרה ניתן למצוא בכך ש-76% מהמנהלים צופים עלייה בשוק המיזוגים והרכישות. עם זאת, מרבית המנהלים (56%) מעידים כי ימשיכו להתמקד בניהול הפורטפוליו, 20% יתמקדו בהובלת השקעות חדשות ורק 4% מעריכים כי יתמקדו בסינון חברות פוטנציאליות.

גם הציפייה לעלייה בשווין של ההשקעות ושל האקזיטים מוסיפה להתמתן, כאשר רק 35% מהמשיבים מאמינים כי נמשיך לראות צמיחה בשווים של האקזיטים בחצי השנה הקרובה, בהשוואה ל-42% שסברו כך ברבעון החולף.

השותפים והמנהלים בקרנות מביעים אופטימיות לגבי האקלים הכלכלי, כאשר 58% מהם צופים שיפור במצב הכלכלי, לעומת הרבעון הראשון אשתקד בו אף לא אחד מהמשתתפים צפה שיפור במצב הכלכלי. אופטימיות זו אף משתקפת בכל הנוגע להנפקת חברות היי-טק, כאשר 84% מהמשיבים מעריכים שההנפקה הבאה של חברה ישראלית בנאסד"ק תתבצע במהלך שנת 2010, ומתוכם 28% סבורים כי הנפקה שכזו תתבצע כבר במהלך הרבעון השני של השנה הנוכחית.

רו"ח טל חן, ראש מגזר הטכנולוגיה, המדיה והתקשורת בדלויט בריטמן אלמגור זהר, מציין כי "האופטימיות ששררה בשווקים בתקופה שקדמה למשבר חוזרת לאפיין את שוק ההיי-טק הישראלי והנפקה בנאסד"ק, לראשונה מאז שנת 2007, תהיה ללא ספק הוכחה ניצחת לכך".

עוד עולה מהסקר כי 91% ממנהלי ההון סיכון צופים שההתעוררות סביב הגיוסים בשוק ההון של ענף מדעי החיים והמכשור הרפואי תימשך, ומתוכם 17% מאמינים כי אף תצבור תאוצה נוספת.

פוטנציאל לשיתוף פעולה בין חברות ישראליות וערביות

ברמת העסקאות, תחום המכשור הרפואי נתפס כתחום החם ביותר ו-70% צופים עלייה במספרן במהלך ששת החודשים הקרובים. בנוסף, גם תחומי הקלינטק והביוטכנולוגיה נתפסים כתחומים חמים, עם 59% ו-52% בהתאמה אשר צופים צמיחה בהשקעות בתחומים אלו. כל זאת, לצד צניחה בתחום המוליכים למחצה בו לראשונה אף לא אחד מהמנהלים הבכירים צופה עלייה במספר העסקאות בחצי השנה הקרובה.

הקמתה של קרן הון סיכון חדשה שתפעל בשוק ההיי-טק הישראלי-ערבי לפני כחודש, לצד שתי קרנות נוספות שכבר פועלות במגזר זה, משקפת ציפייה רבה באשר לפוטנציאל הגלום בשיתופי פעולה בתחומים אלה בין חברות ישראליות וערביות. ציפייה זו באה לידי ביטוי גם בקרב מנהלי ההון סיכון אשר סבורים (96%) כי קיים פוטנציאל לשיתוף פעולה בין חברות ישראליות וערביות, ומתוכם 24% מאמינים כי קיים פוטנציאל גבוה לכך. יתרה מכך, מהסקר עולה כי 36% סבורים ששיתופי פעולה מסוג זה יתבצעו במהלך השנה הקרובה.

חן מוסיף כי "המגזר העסקי ערבי נמצא כיום במגמת התפתחות ומעורר התעניינות בקרב משקיעים וקרנות הון סיכון ישראליות. בעזרת עידוד ממשלתי ניתן יהיה להעצים את ענף ההיי-טק במגזר הערבי ולנצל את הפוטנציאל הטמון בשיתופי פעולה בענף זה בין חברות ישראליות וערביות".