בעיה אחת שאינטר יכולה לפתור לברצלונה

ההצלחה של בארסה בשנתיים האחרונות גרמה לכך שתשלומי הבונוסים לשחקנים התקרבו ל-10% מההכנסה הכוללת, והחברות שמוכנות לבטח את המענקים החלו להפנות גב לקבוצה. אולי ה-3:1 במילאנו יעזור במשהו

המכה שחטפה אתמול (ג') ברצלונה מאינטר בחצי ליגת האלופות (3-1 לאיטלקים), אולי תמנע את הדיון שהחל עוד לפני המשחק בסן סירו, סביב הבעיות של הקטאלונים למצוא חברת ביטוח שתסכים לבטח את המועדון בשל... יותר מדי הצלחות בתקופה האחרונה.

בראיון ל"בלומברג" אמר ז'ואן בויקס, סגן נשיא המועדון ומי שאחראי על הצד הפיננסי בבארסה, שמאז שהקבוצה החלה בשרשרת ההצלחות הבלתי נגמרת שלה בשנתיים האחרונות, מתקשים ראשי הקבוצה למצוא חברות ביטוח שיסכימו לבטח את הבונוסים שמשולמים לשחקנים עבור זכייה בתארים. מדובר בסכומי עתק שמתקרבים ל-10% מההכנסה השנתית של המועדון. רק בעונה שעברה, שהסתיימה עם טראבל (זכייה בצ'מפיונס ליג, באליפות ובגביע הספרדי) שילמה בארסה קרוב ל-40 מיליון אירו כבונוסים לשחקנים. "זה הופך קשה יותר ויותר למצוא מישהו שיסכים לבטח אותנו בגלל שאנחנו מנצחים", אמר בויקס. זה הופך קשה לא רק עבור ברצלונה: חברות ביטוח מתחילות להפנות גב למועדונים גדולים שהופכים לזוכים סדרתיים. אלו שכן מוכנות לקחת את הסיכון, העלו את תעריף הביטוח לסכומי עתק.

סגן נשיא הקבוצה לשעבר, פראן סוריאנו, הודה כי בעבר, לפני שברצלונה הפכה למפלצת תארים כמו היום, הכל היה הרבה יותר פשוט. למשל, בעונת 2004/05 - העונה בה זכתה בארסה בתואר אלופת אירופה אחרי שש שנים ללא תארים בכלל - היא יצאה לדרך עם "הסכם טוב" עם חברות ביטוח לגבי בונוסים על הצלחות. אבל בעונה שלאחר מכן הפרמייה שנאלצה בארסה לשלם כבר שילש את עצמו, וסכום הביטוח עמד על 30% מהסכום הכולל של הבונוסים.

סכומי העתק מרתיעים קבוצות גדולות מלבטח את עצמן. מנצ'סטר יונייטד, אלופת אירופה ב-2008, הודתה כי היא לא נוהגת לבטח את עצמה עבור זכייה בתארים.

העלייה המשמעותית בתשלומי הבונוסים, ובמקביל העובדה שיותר ויותר חברות ביטוח הפסיקו להתעסק עם מועדוני כדורגל, הביאו את מועדוני-העל לחפש דרכים יצרתיות לפתור את הבעיה: בעונת 2005/06 נעשתה יוזמה של 18 קבוצות גדולות באירופה לבנות מעין "קופת בונוסים", שבה יפקיד כל מועדון סכום של מיליון אירו, ובסופו של דבר הקבוצה שתזכה בתואר תהנה מכל הסכום שבקופה ותוכל לממן באמצעותו את תשלום הבונוסים לשחקנים. בסופו של דבר היוזמה הזאת נפלה.