חוק מספר 1: שכר הכדורגלנים תמיד יעלה

קבוצות כדורגל יקצצו את מספר השחקנים בסגל, יחסכו ברכש, ייקחו הלוואות, ויעשו אלף ואחת פעולות כדי להתיישר. אבל רק דבר אחד לא בא בחשבון ולא יבוא בחשבון: לקצץ לשחקנים בשכר

"יש לנו ביזנס מצוין", אמר לי מנהל של אחת מקבוצות הכדורגל הגדולות באירופה לפני כמה חודשים, "אבל זה לא כולל את משכורות השחקנים שלנו". הוא דיבר כמובן בשמה של כל התעשייה. אלו משכורות השחקנים שגרמו לסך החובות בקרב המועדונים באירופה להגיע ל-6 מיליארד אירו. עשרות קבוצות ביבשת מוציאות יותר מ-100% מסך ההכנסות שלהן על שכר שחקנים.

הרבה אנשים מאמינים שהמשבר הנוכחי בכדורגל ישים סוף להתפרעות הזאת. שכדורגלנים יפסיקו להיות מולטי-מיליונרים ויהפכו שוב לשכנים הנחמדים מהדלת הסמוכה. אחרי הכל, אפילו עובדים בתעשיות שמייצרות רווחים הסכימו לאחרונה לקצץ בשכרם. מנכ"לים בארה"ב מרוויחים היום פחות מאשר ב-2007.

הכדורגל, כך אומרים לעיתים קרובות, לא יכול להמשיך להתנהל במתכונת הנוכחית. ממשלת ספרד הצליחה בשבוע שעבר למנוע שביתת שחקנים עקב משכורות שלא שולמו בזמן. ברוסיה, ראש הממשלה ולדימיר פוטין פעל כדי להציל קבוצות בזבזניות. פורטסמות', ששחקניה המולטי-מיליונרים הצליחו להעפיל לגמר הגביע האנגלי, נמצאת תחת כינוס נכסים. ההנחה הרווחת, שמצטרפת להבנה המוסרית המקובלת, היא ששכר הכדורגלנים חייב לרדת.

אז זהו, ששכר השחקנים כנראה לא יקוצץ. בגלל ההיגיון הבסיסי שעומד מאחורי תעשיית הכדורגל.

***

ראשית, בכדורגל השכר בדרך כלל קשור ישירות להצלחה על המגרש. ככל שקבוצה משלמת יותר לשחקנים שלה, ככה יש לה יותר סיכויים לנצח יותר משחקים. סטפן סיזמנסקי, כלכלן ספורט בבית הספר הלונדוני לעסקים Cass, בדק את נתוני המועדונים בשתי הליגות הבכירות של אנגליה בין 1998 ל-2007. הוא מצא קורלציה של 89% בין הוצאות השכר שלהם לבין המיקום הסופי שלהם בליגה. מובילות הטבלה בפרמיירליג האנגלית כרגע הן: 1. צ'לסי; 2. מנצ'סטר יונייטד; 3. ארסנל. ממש במקרה, אלו גם שלוש הקבוצות שמשלמות הכי הרבה בליגה לשחקנים שלהן (צ'לסי - 142 מיליון ליש"ט בעונה; יונייטד 123; ארסנל 104). מר סיזמנסקי מצא קורלציה גדולה יותר בין שכר שחקנים למיקום בליגה באיטליה.

בגדול, כדורגלנים מקבלים את השכר שמגיע להם. לפחות אם שופטים את העניין הזה לפי התרומה שלהם לניצחונות במשחקים. מועדון שמקצץ במשכורות עשוי להגדיל את הרווחים שלו, אבל כמעט כל הקבוצות באירופה רודפות אחרי הצלחות, ולאו דווקא אחרי פלוס בחשבון בנק.

כמובן שקבוצות מסוימות ממדינות מסוימות יחתכו את שכר השחקנים שלהן. המועדונים הספרדים או היוונים או הרוסים, שלא מצליחים לשלם את המשכורות עליהן התחייבו, כבר התחילו לעשות את זה בפועל. חלק מהקבוצות בהולנד, כולל אייאקס ופיינורד, מציעות באופן עקבי שכר נמוך יותר מהמקובל באירופה. יש טרנד כלל-אירופי לחתוך מהשכר של שחקנים שעברו את גיל 30. אבל למרות כל זה - משכורות השחקנים אמורות להמשיך לעלות.

***

העניין השני שלא תופס בתעשיות אחרות אבל כן משמעותי בכדורגל: בניגוד לאמונה הרווחת, רוב הקבוצות יכולות להרשות לעצמן לשלם משכורות של מיליונים לשחקנים שלהן.

המיתון בקושי פגע בהיקפי הצריכה של הכדורגל. הסכמי זכויות השידור נשארו אדירים. הפרמיירליג האנגלית אמורה לקבל 1.4 מיליארד ליש"ט עבור הזכויות שלה בחו"ל בין השנים 2010-2013, כמעט פי 2 לעומת ההסכם הנוכחי.

חוץ מזה, הבעיה הזאת שנקראת "חובות הכדורגל" מתוארת בהגזמה. מנצ'סטר יונייטד, המועדון בעל החוב הגדול באירופה (716.5 מיליון ליש"ט) וליברפול (237 מיליון ליש"ט) מחוזרות על-ידי רוכשים שרוצים לקנות אותן. קבוצות אחרות הבינו במהלך העשורים האחרונים שבנקים וממשלות מקומיות בחיים לא יורידו עליהן את השאלטר. אף מנהל בנק לא יעז להפסיק את הפעילות של ולנסיה, ליברפול, או אפילו פורטסמות', תאגידים שחשובים מאוד ליותר מדי אנשים. "מועדוני כדורגל יותר מדי חשובים כדי שיאפשרו להם לפשוט רגל", מסביר מר סיזמנסקי. וכך, המועדונים כנראה ימשיכו ללוות כספים כדי לשלם לשחקנים.

מועדונים שבכל זאת חייבים לחסוך יחתכו בכל ההוצאות האחרות, לפני שייגעו במשכורות השחקנים שלהם. הדבר הראשון שבו הם חותכים הוא דמי העברות. המועדונים באירופה בזבזו בחלון ההעברות האחרון של ינואר רק 30 מיליון ליש"ט, הכי מעט מאז 2003. דמי העברות לא מנצחים משחקים. באנגליה, משנת 1978 עד 1997, נמצאה קורלציה של 16% בלבד בין הוצאות על רכש לבין מיקום סופי בליגות, אומר מר סיזמנסקי.

חוץ מזה, הקבוצות יתחילו מעכשיו להיפטר משחקני השוליים שלהן. מקרה משעשע כמו של ליברפול, למשל, שמעסיקה 56 כדורגלנים מקצוענים, לא יחזור יותר. החל מהעונה הבאה, מועדוני הפרמיירליג יוכלו לרשום בסגלים שלהם עד 25 שחקנים. הגבלות דומות יחולו בליגות נוספות באירופה. בקיץ הזה, הרבה שחקנים ייפלטו לשוק האבטלה ויציעו את שירותיהם בזול יחסית.

עם זאת, שחקנים שיצליחו לשמור על המשרות שלהם ימשיכו להרוויח יפה. כי יש היגיון מאחורי שכר הכדורגלנים. אם רק בתעשיות האחרות ההיגיון הזה היה קיים...