שטייניץ: "השליטה של מספר משפחות מצומצם במשק גורמת נזק"

שר האוצר בראיון לרשת ב': "כל הממשלות בנו בירושלים, וגם אנחנו נמשיך בכך. עשינו כמה מחוות אדירות כלפי הפלסטינים, כולל ההקפאה ל-10 חודשים. הגיע הזמן שמי שיראה רצון טוב ויבוא למשא-ומתן זה הצד הפלסטיני"

שר האוצר, יובל שטייניץ, התראיין הבוקר (ה') ברשת ב'. בתשובה לשאלה על החיבור בין הון לשלטון אמר שטייניץ כי "אני לא נתקל בחיבור הזה. מספר הפעמים שניסו להשפיע על החלטות באוצר או עליי היה מצומצם וגם אז לא הייתה לכך כל השפעה. למשל, ההחלטה שלא לסייע לאגרות החוב של הטייקונים במשבר".

"כמובן שכל הפרשיות הללו הן מצערות ומדאיגות ואני מקווה שחלק מהפרטים או כולם יתבררו כלא נכונים. מנסיוני, לא היה מקרה אחד במשרד האוצר בו הצליחו בעלי ההון להשפיע על תהליכים, וכך גם בבנק ישראל".

בנוגע לרפורמה בנדל"ן אומר שטייניץ כי "אחת ההנחות שבבסיס הרפורמה היא שהביורוקרטיה והמאכרים יוצרים שחיתות, או כר נרחב לשחיתות. לכן, ככל שהעסק יהיה פשוט יותר וקל יותר עם פחות פקידים וועדות יהיה פחות מקום לשחיתות".

- האם נראה לך הגיוני שלשר שיכון יש יכולת להשפיע בצורה כל כך משמעותית?

"לשרים יש יכולת להשפיע אבל זה לא כל כך פשוט. יש מנגנונים שונים, הרבה פקידים, צריך הרבה אישורים. צריך להסתכל על מה שקורה בשתי דרכים: מצד אחד זה עצוב, אבל מצד שני צריך לראות גם איך המדינה מתמודדת עם השחיתות. צריך לבער את מה שהוא באמת שחיתות אבל יש גם הרבה פרשיות שנחקרו ובסוף התברר שאין מאחוריהן כלום".

- אתמול התבטא הנגיד פישר נגד המשפחות השולטות במשק, מה דעתך?

"זה לא תופעה ברוכה. צריך לטפל בזה אבל בזהירות. יש בהחלט נזק למשק מהריכוזיות של המשפחות אבל גם דברים טובים. יש המון אפשרויות שאנחנו שוקלים אותם על מנת לשפר את המצב, בזהירות רבה. כרגע אני לא רוצה לפרט".

בנוגע לעובדים הזרים בארץ אמר שטייניץ כי "אנחנו מבצעים את ההחלטה שאושרה בממשלה לפני 3 חודשים. במקביל, אנחנו יוצאים בקמפיין הסברה שהוא לא קמפיין נגד העובדים הזרים אלא בעד העובדים הישראליים. מי שמעסיק עובדים זרים פוגע בסיכויים של אחיו למצוא עבודה. יש היום כ-250-300 אלף עובדים זרים בישראל, רובם לא חוקיים ואנחנו מנסים לטפל בזה. בכל מדינות המערב יש נסיונות לעצור עובדים זרים ולהחזיר אותם למדינות המוצא".

- האם אתה לא חושב שהגיע הזמן להעביר חוק, שלמשל פקידים בכירים או שרים לשעבר לא יכולים להכנס לעסקים בארץ ל-3 שנים?

"אני מתנגד לכך. היום יש חוק צינון למשך שנה. מי שמגיע לאוצר ל-3-4 שנים אחר כך יושב בבית למשך שנה ללא פרנסה או פיצוי ואם נחמיר את זה אנשים לא יבואו. בכיוון ההפוך, יש מנגנונים שאולי אפשר לשפר אותם, הבודקים ניגודי עניינים. איש עסקים לשעבר שנכנס לפוליטיקה עובד תחת זכוכית מגדלת ויש מי שמפקח עליו".

- מה הגישה שלך לגבי הקפאת הבנייה בירושלים?

"אני מגבה את ראש הממשלה ותומך בדעתו. הוא הבהיר כמה פעמים שנמשיך לבנות בירושלים. כל הממשלות בנו בעיר הבירה וגם אנחנו נמשיך בכך. עשינו כמה מחוות אדירות כלפי הפלסטינים, כולל ההקפאה ל-10 חודשים. הגיע הזמן שמי שיראה רצון טוב ויבוא למשא ומתן זה הצד הפלסטיני".