הסיבה לירידות בשוקי המניות: גירעון תקציבי עמוק מהצפוי ביוון

(עדכון) - האיחוד האירופי: הגירעון של יוון עמד על 13.6% מהתוצר בשנה שעברה, גבוה יותר מהתחזית שעמדה על 12.9%

משבר החוב ביוון שוב מטלטל את השווקים: האיחוד האירופי ערך בדיקה נוספת לחובותיה של יוון והודיע היום (ה') כי הגירעון התקציבי שלה עלול לחצות את ה-14% תוצר, מה שמחק את העליות בשוקי המניות בעולם ושלח את החוזים העתידיים על מדדי המניות בוול סטריט לירידות של כ-0.5%.

האיחוד האירופי מסר כי הגירעון של יוון עמד על 13.6% מהתוצר בשנה שעברה, גבוה יותר מהתחזית שעמדה על 12.9%. מלבד יוון, אירלנד סבלה מגירעון עמוק יותר של 14.3% מהתוצר בשנת 2009 וניצבת במקום הראשון בטבלת החובות באירופה.

ראש ממשלת יוון, ג'ורג' פאפנדראו, העלה מיסים וקיצץ בהוצאות בניסיון להוריד את הגרעון השנה לכ-8.7% מהתמ"ג ולהמשיך בקיצוצים על מנת להפחית את הגרעון עד ל-3% בשנת 2012, משימה שנראית כמעט בלתי אפשרית בעיקר עקב התנגדות קשה מאוד של האיגודים המקצועיים החזקים במדינה.

גולדמן זאקס: צפו להסדר חוב יווני

יוון צפויה לקצץ או לדחות תשלומי ריבית וקרן על אגרות החוב שלה. זאת, למרות שהיא במו"מ עם קרן המטבע הבינלאומית והאיחוד האירופאי בנוגע לקבלת הלוואות חירום שיעזרו לה לצלוח את המשבר הנוכחי. כך מעריכים כלכלני גולדמן זאקס.

"יש לעקוב אחרי סימנים לכך שממשלת יוון תנסה להציע הסדרי חוב וארגון מחדש של התחייבויותיה מתישהו בחודשים הקרובים", אומר הכלכלן הראשי של גולדמן זאקס באירופה, אריק נילסן.

"חבילת סיוע למשך שנים רבות יחד עם ארגון מחדש של החובות ייצרו מרחב נשימה גדול יותר למימשל היווני על מנת להפעיל את הרפורמות הרצויות ולהציל את הכלכלה", מציינים כלכלני גודלמן זאקס.

איגרות החוב של ממשלת יון ל-10 שנים רושמות יום שמיני רצוף של היחלשות בעוד ראש ממשלת יוון ג'ורג' פאפאנדראו אמר כי הוא החל ביום שני של שיחות עם מדינות גוש האירו ופקידי קרן המטבע לחבילת סיוע בהיקף של כ-45 מיליארד אירו (כ-60 מיליארד דולר).

התשואה על אג"ח יווניות ל-10 שנים עלתה אמש מעבר ל-8% והמרווח מול האג"חים של גרמניה התרחב ל-5.22%.