פייסבוק בכל מקום: הרשת החברתית השיקה את תוכנית ה-Like

כפתור ה-‏Like‏ שקיים היום בפייסבוק, המאפשר לסמן סטטוסים, תמונות או פוסטים של חברים, יופיע באתרים חיצוניים - בהם אתרי "ניו-יורק טיימס", ‏IMDB‏ ו-‏CNN‏ - ויאפשר לגולשים לסמן בהם כתבות או מוצרים שאהבו

‎‎פייסבוק ממשיכה לאותת על האסטרטגיה השאפתנית שלה להשתלט על רשת האינטרנט. מארק צוקרברג, מנכ"ל החברה, הודיע אתמול (ד') בכנס המפתחים השנתי של החברה (‏F8‎‏) על תוכנית ה-‏Like‏, שעשויה להגדיל את נוכחות פייסבוק בווב ולהעצים את דרכי הפצת המידע באמצעות 400 מיליון המשתמשים שלה.

במסגרת התוכנית, כפתור ה-‏Like‏ שקיים היום ברשת החברתית, המאפשר למשתמשים לסמן סטטוסים, תמונות או פוסטים של חברים שאהבו, יופיע באתרים חיצוניים, בהם אתרי "ניו-יורק טיימס", ‏IMDB‏ ו-‏CNN‏. גולשי פייסבוק יוכלו לסמן באתרים אלה כתבות או מוצרים שאהבו, והסימון יופיע בזרם ההודעות המרכזי בפייסבוק ויאפשר לחבריהם להגיב. בישראל, יש לציין, נענע10 כבר הטמיעה את כפתור ה-Like בכתבות שבאתר.

הפוטנציאל הפרסומי של מהלך זה הוא עצום. משתמשי פייסבוק יוכלו לקבל מחברים המלצות על מוצרים, לגלות אתרים חדשים ולראות מי מחבריהם מבקר באותו אתר שבו הם נמצאים ברגע נתון - ולתקשר עימם באמצעות תוסף צ'אט. יצרני התוכן יוכלו לגלות אילו תכנים זוכים לתפוצה נרחבת על-ידי איזה סוג של משתמשים.

רשת אישית וחכמה

‏‎‎מפייסבוק נמסר כי המהלך משקף חשיבה חדשה על הרשת, שמתמקדת באנשים ובשיוכים הקבוצתיים שלהם, במקום להתמקד בלינקים ובעמודי אינטרנט. לפי החברה, בתוך 24 שעות יופיעו כמיליארד כפתורי ‏Like‏ בזירה האינטרנטית.

לדברי צוקרברג, "אנחנו הולכים לכיוון שבו ברירת המחדל של הרשת היא חברתית. אם נוכל לקחת את כל החלקים הנפרדים של הגרף החברתי - נוכל ליצור רשת אינטרנט חכמה יותר, אישית יותר ובעלת מודעות סמנטית".

צוקרברג הודיע גם על מספר שיתופי-פעולה חדשים - בהם שיתוף-פעולה עם מיקרוסופט, ‏Docs.com‏, שיאפשר למשתמשי פייסבוק לשתף וליצור מסמכי אופיס עם החברים שלהם; שיתוף-פעולה עם אתר ההמלצות ‏Yelp‏, שיאפשר לחברי פייסבוק לגלות אילו ביקורות כתבו החברים שלהם; ושיתוף-פעולה עם שירות המוזיקה הפופולרי פנדורה, שיציע לגולשי פייסבוק חוויית גילוי מוזיקה חברתית.

‏‎‎לא מצפים להכנסות

‎‎לצד ההכרזות, התייחס צוקרברג לסוגיית ההכנסות של החברה. לדבריו, "השקענו הרבה במהלך ליצירת כסף וירטואלי בפייסבוק, אבל אני לא מצפה שנייצר מזה הרבה מאוד הכנסות בזמן הקרוב".

בכך הוא התייחס למודל ההכנסות הנוסף של החברה, שעתיד להתבסס על מכירת מוצרים וירטואליים באפליקציות של פייסבוק ואמור לסייע לחברה לממש את פוטנציאל ההכנסות שלה ולגוון את מקורותיהם. על-פי ההערכות, הכנסות פייסבוק יסתכמו ב-2010 בכמיליארד דולר, בעיקר מפרסום.

הצהרה אחת שרבים ציפו לה לשווא נוגעת לתוכניות של פייסבוק בתחום השירותים מבוססי מיקום. למרות שצוקרברג לא התייחס לסוגיה זו ולא הודיע על הוספת פיצ'ר מבוסס מיקום, במסגרת הפרוטוקולים המיועדים למפתחי האפליקציות נמצאים גם הסברים כיצד ניתן לשלב אלמנטים של מיקום. כך, למעשה, ברור שפייסבוק לא מתכוונת לתת לטרנד החם הזה לחמוק מידיה, וסביר כי נשמע הצהרות גדולות בתחום בקרוב. יש למה לחכות. ‏‎‎‏