פסגת ה-G20: יצירת תוכניות "אמינות" ליציאה מהתמריצים

זאת לנוכח התחזקות ההתאוששות והמשבר ביוון המדגיש את הסיכון של הצטברות חוב ממשלתי ■ לגבי המצב ביוון: "אני לא חושב שיש שאננות בקרב קובעי המדיניות, אך השאלה היא אם הם מוכנים לתרחיש הגרוע ביותר"

שרי האוצר של מדינות ה-G20 קראו ליצירת אסטרטגיות "אמינות" ליציאה מתוכניות התמריצים הכלכליים. זאת, לנוכח התחזקות ההתאוששות והמשבר ביוון המדגיש את הסיכון של הצטברות חוב ממשלתי.

"ההתאוששות העולמית התקדמה בצורה טובה יותר משציפינו בעבר", כך נכתב בסיכומי היום הראשון של ועידת ה-G20, לאחר פגישתם שנערכה אמש (יום ו') בוושינגטון.

יוון ביקשה אתמול רשמית מהקרן של האיחוד האירופי וקרן המטבע הבינלאומית בבקשה לסיוע מיידי 59.9 מיליארד דולר למימון הגירעון, מתוך הקרן המשותפת לשני הגופים שהעמידו לזכות יוון.

ועידת ה-G20 נועדה לדון בדרכי פתרון אפשריות להפסקת התמיכה בשווקי העולם והחזרתם לנורמאליות. לנוכח הנסיבות הועידה נאלצה הועידה להסיט את מירב תשומת הלב מהפתרון הגלובלי אל עבר משבר החוב של יוון.

קרן המטבע הבינלאומית הגדירה בשבוע האחרון את עליית החובות הממשלתיים כאחד האיומים הגדולים ביותר לכלכלה העולמית. "כל משתתפי הועידה מביעים דאגה למצב החוב של יוון ויש הסכמה פה אחד לכך שהכלכלה היוונית זקוקה לפתרון פיסקלי מיידי", נכתב בסיכום. "המצב הנוכחי ביוון הינו מקור לדאגה גדול עבור כולנו", אמר שר האוצר הקנדי ג'ים פלאהרטי.

"אני לא חושב שיש שאננות בקרב קובעי המדיניות, אך השאלה היא אם הם מוכנים לתרחיש הגרוע ביותר", אמר קנת' רוגוף מאוניברסיטת הווארד, הכלכלן הראשי לשעבר של קרן המטבע הבינלאומית. "נראה שהם רק מקווים לטוב ביותר".

קרן המטבע הבינלאומית הגישה דו"ח ראשוני שבו המליצה להטיל מס על מוסדות פיננסיים כדי לשלם על חילוצים עתידיים. שרי האוצר היו חלוקים בדעותיהם בנושא זה והעדיפו לדחות את השיחות בנושא עד להשלמת מחקרים בנושא. ברזיל, הודו, רוסיה וסין הן בין המתנגדות להטלת המס, ואילו בריטניה היא אחת התומכות העיקריות בו.