ארה"ב הודיעה אמש על פתיחת הסכמי התעופה עם ישראל

יועץ התקשורת של שר התחבורה מסר כי משמעות ההסכם היא שמיום אישורו יוכלו חברות ישראליות לטוס לכל יעד בארה"ב בלי הגבלה, וכן לנחות בתוך ארה"ב לאסוף נוסעים ולהמשיך ליעדים אחרים

משרד התחבורה האמריקני הודיע אמש (ו') על פתיחת הסכמי התעופה בין ישראל לארה"ב. במסגרת ההסכמים החדשים יתאפשר לחברות תעופה משתי המדינות להפעיל מספר בלתי מוגבל של טיסות נוסעים וטיסות מטען, לכל היעדים בארה"ב.

על פי הודעת משרד התחבורה האמריקני על פי ההסכם, יוסרו ההגבלות שהיו עד כה בנוגע למספר חברות התעופה שהורשו להפעיל טיסות סדירות, כמו גם על מספר התדירויות.

בנוסף, יתאפשר לחברות תעופה משתי המדינות ליהנות ממספר בלתי מוגבל של הסכמי קוד-שייר והסכמי שיתוף פעולה. ההסכם החדש אף יאפשר לחברות תעופה מישראל וארה"ב לשלב ההסכמי הקוד-שייר מדינה שלישית שתאפשר הגדלת נפח התנועה.

"ההסכם הזה הוא חדשות טובות לשני הצדדים," נמסר בהודעת המשרד האמריקני, הנוסעים, חברות התעופה ושאר השווקים ייהנו ממחירים תחרותיים ושירותים נוחים יותר."

על פי אותה הודעה ישראל היא המדינה ה-97 איתה יהיו לארה"ב הסכמי תעופה חופשיים.

אילן ליזרוביץ יועץ התקשורת של שר התחבורה ישראל כץ מסר כי משמעות ההסכם, עליו חתמו בראשי תיבות מנכ"ל רת"א גיורא רום וסגן שר החוץ האמריקני היא שמיום אישורו יוכלו חברות ישראליות לטוס לכל יעד בארה"ב בלי הגבלה, וכן לנחות בתוך ארה"ב לאסוף נוסעים ולהמשיך ליעדים אחרים.

עוד יאפשר ההסכם לחברות משני הצדדים להפעיל טיסות שכר לפי התקנות האמריקאיות. וכן יאפשר לעובדי מדינה ומטענים אמריקאיים לטוס בחברות ישראליות. ההסכם ייכנס לתוקף אחרי אישורו על ידי משרד המשפטים ויובא לאישור הממשלה.

מנהל רת"א גיורא רום אמר ל"גלובס" כי ההסכם שנחתם הוא חדשות טובות לשני הצדדים. רום הסביר כי לכשייכנס ההסכם לפועל קיימת סבירות גבוהה שיעלה עוד נפח הפעילות בתנועה שבין ישראל לארה"ב. "כבר היום בקווים לארצות הברית עובדים בתפוסות יפות, אולם הסרת חסמים מועילה בסופו של דבר לציבור הרחב שכן ככל שגדל ההיצע גדלה גם התחרות והמחירים יורדים. אני מאמין שאחרי שההסכם יאושר נראה כאן עוד חברות אמריקאיות, ומקווה שהחברות הישראליות יגדילו גם הן את ההיצע לישראלים."

כיום פועלות בקו ישראל ארה"ב אל על הישראלית הטסה כיום בטיסות ישירות לניו יורק וללוס אנג'לס ומפעילה 18-25 טיסות שבועיות, בהתאם לעונה, והחברות האמריקניות קונטיננטל איירליינס שמפעילה 14 טיסות שבועיות לניו יורק, דלתא איירליינס שמפעילה 11 טיסות שבועיות לניו יורק ואטלנטה ויו.אס איירווייס שמפעילה 7 טיסות שבועיות לפילדלפיה.

בעבר ניסתה חברת ישראייר להפעיל קו לניו יורק אולם הקו נסגר מספר חודשים אחרי הפעלתו לאחר שספג הפסדים כבדים. ההסכם החדש פותח בפני חלק מחברות התעופה הפועלות בקו הזדמנות להוסיף תדירויות או יעדים. כך לדוגמה הודיעה כבר בעבר חברת קונטיננטל איירליינס שכבר הצהירה כי ברצונה להפעיל טיסה ישירה בין יוסטון לת"א. גם אמריקן איירליינס הביעה בעבר את רצונה להגיע לישראל אך חזרה בה.

בהודעת משרד התחבורה האמריקני מצויין כי במסגרת התרת ההגבלות יתאפשרו הסכמי קוד שייר בין כל החברות האמריקניות לחברות הישראליות אולם חשוב לציין כי ארגון התעופה הפדרלי האמריקאי (FAA) השעה לפני כשנה את הסכמי הקוד שייר של אל על עם חברת אמריקן איירליינס על רקע הורדת דירוג הבטיחות התעופתית של ישראל לקטגוריה 2. דובר המשרד ביל מוסליי התייחס לסוגיה וענה בתשובה לשאלת "גלובס" כי ההסכם החדש מתיר את המגבלות המסחריות ולא את אלה הבטיחותיות יצויין כי בחודשים האחרונים שוקדים ברשות התעופה האזרחית , בהנחיית ה-FAA על תיקון הליקויים במטרה להחזיר את ישראל לקטגוריה 1 עוד בשנת 2010.

לדברי ליזרוביץ ההסכם נחתם בעקבות פגישה שנערכה לפני כשבועיים בין השגריר האמריקני לבין שר התחבורה ישראל כץ בה ביקש השגריר שלא להמתין לחזרתה של ישראל לקטגוריה 1 אלא לאשר את ההסכם בהקדם.

בפגישה הסביר השר כץ לשגריר כי אישור חוק הטיס החדש, (המהווה את הנדבך העיקרי להחזרתה של ישראל לקטגוריה 1) מתעכב כרגע רק מפאת פגרת הכנסת, וביקש מהשגריר לפעול בקרב רשויות התעופה האמריקאיות להחזיר את ישראל לקטגוריה 1 במהירות.