"טבע הסתכנה בפרוטוניקס ועלולה לשלם 1-3 מיליארד דולר"

(עדכון) - כך מעריך האנליסט סטיבן טפר מהראל פיננסים בעקבות פסיקת בית משפט בארה"ב לפיה טבע הפרה את הפטנט על הפרוטוניקס ■ המשקיעים ממתינים להחלטה סופית של השופט

טבע , חברת התרופות הגנריות הגדולה בעולם, עלולה לשלם פיצוי של מאות מיליוני דולרים לחברות התרופות Wyeth (סימול: WYE) ופייזר בגין פסיקת בית משפט בארה"ב שקובעת כי טבע הפרה את הפטנט על תרופת הפרוטוניקס.

הפרוטוניקס מיועדת לטיפול בהחזר קיבתי-וושטי. טבע השיקה גרסה גנרית לתרופה ב-2007 והחלה לשווק אותה. התרופה הוגדרה כ"בלוקסאסטר" ולאחר שטבע נכנסה לשוק עם גרסה גנרית שהוזילה כמובן את המחיר, מכירות הפרוטוניקס נפלו ב-58% בארה"ב בשנת 2008 (מכירות התרופה בארה"ב ערב ההשקה עמדו על 2.5 מיליארד דולר). Wyeth ספגה פגיעה קשה במכירותיה, שכן הפרוטוניקס היוותה חלק חשוב מהכנסות החברה.

לא רק טבע נכנסה לשוק עם גרסה גנרית, אלא גם חברת התרופות ההודית סאן. טבע השיקה את התרופה בסיכון, וכעת הסיכון הפך לממשי: במידה ופסיקת בית המשפט תעמוד על כנה, טבע עלולה למצוא את עצמה במצב בו היא תיאלץ לשלם פיצויים ל-Wyeth ופייזר, פיצויים שיכולים להגיע למאות מיליוני דולרים במקרה הגרוע ביותר.

"טבע לקחה סיכון על הפרוטוניקס וצפויה לשלם לפייזר/ווית' 1-3 מיליארד דולר", סבור האנליסט סטיבן טפר מהראל פיננסים. "חבר מושבעים בארה"ב קבע שטבע מפרה את הפטנט על התרופה פרוטוניקס, הכרעת השופט בשבועות הקרובים. טבע טוענת שלא מדובר בסוף פסוק והשופט עדיין צריך להכריע שהפטנט תקף ושאין כפל פטנטים. להערכתנו, היקף הנזק המיוחס לטבע מגיע לכמיליארד דולר, עם סיכוי נמוך להגיע גם ל-3 מיליארד דולר אם ביהמ"ש יפסוק לפייזר פיצויים של עד פי 3".

אך לא כולם פסימיים כטפר. האנליסט מארק גודמן מ-UBS מעריך כי הפיצוי שטבע תיאלץ (אולי) לתת נאמד בכ-450 מיליון דולר.

"איננו פוסלים את האפשרות של הסדר משפטי", כתב גודמן בסקירה ללקוחותיו. "נמתין להתבהרות הדברים שכן טרם ידוע אם טבע הפסידה לגמרי". גודמן מחזיק בהמלצת "קנייה" על מניית טבע עם מחיר יעד של 74 דולר.