המועצה לצרכנות: האם בקרוב יתייקר חשבון הסלולר שלנו?

במועצה לצרכנות חוששים כי חברות הסלולר ייקרו את תעריף השיחה לדקה הראשונה: "בהוראות משרד התקשורת יש פרצה שתאפשר לחברות לגבות מחיר גבוה יותר בדקה הראשונה - דבר המהווה סוג של 'דמי הקמת שיחה'"

כשנתיים אחרי שהפסקנו לשלם לחברת הסלולר עבור כל 12 שניות גם אם דיברנו שנייה אחת, עולה חשש שהן ימצאו פרצה ויצליחו בכל זאת לגרום לנו לשלם יותר.

משרד התקשורת מנהל כבר תקופה ארוכה קרב מוחות עם חברות הסלולר, אשר מנסות לגבות מהצרכנים תשלום עבור פעולת ההתקשרות עצמה, או בלשון המקצועית - "דמי הקמת שיחה".

לפני מספר שבועות הודיע משרד התקשורת לחברות כי הוא אוסר עליהן לגבות תשלום כזה, אך מסתבר - כך לפי הודעה שמפרסמת היום (א') המועצה לצרכנות - כי בניסוח ההוראות של משרד התקשורת יש פרצה שתאפשר לחברות הסלולר לגבות מחיר גבוה יותר במהלך הדקה הראשונה - דבר המהווה בעצם סוג של "דמי הקמת שיחה". כך, למעשה, הן יעקפו את האיסור ויגבו מהצרכנים תשלום עבור יצירת הקשר.

ממשרד התקשורת נמסר בתגובה כי על-פי תנאי רישיונן, יכולות חברות הסלולר לקבוע תעריף המשתנה על פני אורכה של השיחה. כשטובת הצרכנים לנגד עיניו, החליט משרד התקשורת למנוע מהחברות לגבות תעריף עבור הקמת (יצירת) שיחה ולקבוע מחיר מינימום לשיחה.

כדי למנוע מהחברות הסלולריות לקבוע מחירים שונים לתחילתה של השיחה, הוחלט לאסור עליהן לקבוע תעריף המשתנה במהלך הדקה הראשונה. כך, למשל, הן לא תוכלנה לגבות מחיר של 5 אגורות לשנייה במשך 10 השניות הראשונות של השיחה, ואגורה אחת לשנייה בהמשך השיחה.

"באשר לפנייתה של המועצה לאסור באופן גורף את שיווקן של תוכניות בהן מחיר השיחה משתנה על פני משך השיחה, הדבר ייבחן על-ידי המשרד, אם וכאשר ישווקו תוכניות כאלה באופן הפוגע ברווחת הצרכן", נמסר ממשרד התקשורת.

אולם, במועצה לצרכנות שבים טוענים כי הנוסח החדש בעייתי. מהמועצה נמסר כי נוסח תיקון הרישיון המוצע יאפשר לחברות הסלולר לגבות מחיר גבוה במשך הדקה הראשונה, ועל-ידי כך לגבות סוג של דמי הקמת שיחה, דבר הנוגד את העיקרון שקבע משרד התקשורת האוסר גבייה זו.