האוצר לא עוצר: ידרוש לבטל את חסמי המעבר בשוק הסלולר

בנוסף ידרוש לבטל נעילת מכשירים, לאסור קנסות יציאה ולבטל את התשלום על פורטלי הסלולר ■ ההמלצה המרכזית של שלדור היא הכנסת מפעיל סלולר נוסף לשוק הסלולר, תוך מתן סיוע ותמריצים ניכרים

בעקבות חשיפת התוכנית של אגף התקציבים, בראשותו של אודי ניסן במשרד האוצר לגבי המלצותיו בנושא האמצעים להרחבת את התחרות בשוק הסלולר, התגלו היום (א') ל"גלובס" עוד מספר המלצות לא פחות חשובות שיציע האוצר לאמץ ואשר טרם ראו אור.

המלצות משרד האוצר מבוססות על עבודה מקיפה שהכינה חברת הייעוץ שלדור, שנשכרה על-ידי המשרד ואמורה להגיש את מסקנותיה לשרי התקשורת והאוצר בשבועיים הקרובים.

כפי שנחשף ב"גלובס", ההמלצה המרכזית של שלדור היא הכנסת מפעיל סלולר נוסף לשוק הסלולר, תוך מתן סיוע ותמריצים ניכרים. מדובר על הקלות משמעותיות בשימוש באתרי סלולר קיימים של חברות הסלולר בדרך להקמת רשת (שיתוף אתרים); על נדידה פנים-ארצית; ועל אמצעים כמו טיפול בהסדרת ההקמה של אנטנות קטנות.

אולם, מה שטרם פורסם הוא ששלדור, שהמליצה למשרדים לטפל בנושאי מקרו-רגולציה ולהפסיק להתמקד במיקרו-רגולציה, מציעה לעשות מהפכה בכל הקשור לחסמי מעבר בין מפעילים ולבטל באופן גורף את האמצעים שחברות הסלולר נוקטות כדי למנוע מעבר לקוחות.

כך, למשל, מציעה שלדור למנוע לחלוטין את האפשרות להטיל קנסות יציאה על לקוחות שרוצים לעזוב באמצע תוכנית. אגב, נושא זה נמצא כיום בטיפול במשרד התקשורת, אך נגרר חודשים ארוכים, וסיומו לא נראה באופק.

מסחטת הכספים של חברות הסלולר

נושא נוסף שעליו ממליצה שלדור הוא טיפול יסודי בכל הקשור לציוד קצה. הכוונה היא לא רק למתן אפשרות לייבא במקביל טלפונים סלולריים, אלא גם לאסירת נעילת מכשירים (SIM Lock - תשלום הנגבה בעקבות הכנסת כרטיס סים של חברה מתחרה), שמקשה על לקוחות לעבור לחברה מתחרה.

כמו כן המליצה שלדור על טיפול ממוקד בסוגיית פורטלי הסלולר. לפי החברה, אלה מהווים התניית שירות בשירות ומשמשים מסחטת כספים של חברות הסלולר, שמחייבות לקוחות ב-27 שקל בחודש ברכישת מכשיר דור 3.

הרעיון שמנחה את שלדור ואת האוצר הוא שחברות הסלולר יעשו כל שביכולתן על מנת להפריע למפעיל סלולר נוסף להיכנס לשוק, על כן הסרת חסמי המעבר הם קריטיים להצלחתו בדרך לגיוס מנויים חדשים.

חלק נוסף בעבודתה של שלדור, אשר גם אותו צפוי האוצר לאמץ ולהביאו בפני השרים, הוא לאפשר לחברת החשמל להיכנס לשוק תשתיות התקשורת, כך שתוכל למכור שירותי תשתית על גבי רשת הסיבים האופטיים שלה לכלל מפעילי התקשורת.

אגב, נושא הכנסתה של חברת החשמל לשוק התשתיות מטופל על-ידי משרד התקשורת, שעושה כל שניתן על מנת לסייע לחברת חשמל להיכנס במהירות לשוק, בין השאר על-ידי עידודה להיכנס לניסוי טכנולוגי שיושק ביוני.