פבריס טורה "המופלא" לא לבד

לפני שנה הערכתי שהגולם הפיננסי יקום על יוצרו, כעת נדמה לי שהתחזית מתחילה להתגשם

חשיפת ילד הפלא פבריס טורה מגולדמן זאקס - אשף הפיננסים שבגללו מואשם בנק ההשקעות שמחלק גם השנה 5 מיליארד דולר לבכיריו, באחריות למשבר הסאב פריים, מחזירה אותי לטור שכתבתי לפני כשנה ובו טענתי כי הגולם הפיננסי קם על יוצרו.

אין לכלכלת השוק החופשי שום דרך להתמודד עם הגולם שקם עליה למעט על ידי רגולציה. הוא יותר גדול, מתוחכם ומשתמש בכל החוקים והכללים אותם יצר מנגנון השוק החופשי לטובתו על מנת לייצר מכשירים שיעצימו את רווחיו על חשבון כולם והוא עשה זאת בשנים האחרונות באופן כזה שאף אחד לא ממש הבין כיצד מורכבים מכשירים אלו.

פבריס טורה לא לבד! לגופים גדולים נוספים יש "פבריסים" משלהם ולא מן הנמנע שמה שנחשף לאחרונה ונחקר הינו רק קצה הקרחון. היום קראתי טור של אחד ממנהלי בתי ההשקעות הגדולים בישראל בו תאר כיצד במהלך השנים האחרונות הגיעו למשרדיו "פבריסים" רבים על שלל חליפותיהם הנוצצות, תוך שהם מנסים למכור את מרכולתם ולשכנע עד כמה מוצריהם מתאימים לו ולשוק הישראלי וכמובן תוך נטילת סיכון נמוך עם פוטנציאל תשואה רב.

לא מעט בנקים מקומיים השתתפו בחגיגת ה"פבריסים". רק בודדים(ולמען הגילוי הנאות הבנק הבינלאומי בו עסקתי בתחום ביניהם) סרבו לקחת חלק פעיל בשיווק המוצרים המתוחכמים לטווח ארוך,מוצרים שהניבו רווחים עצומים למנפיקים( הבנקים הזרים) ולמשווקים(הבנקים המקומיים).

והלקוחות - רבים לא הבינו את משמעות מה שעשו ואם היה להם מזל - לא ניזוקו קשות. בנקים רשמו רווחים של עשרות ומאות מיליונים אבל אם חלילה היה קורה משהו דרמטי היו סמוכים ובטוחים שכל ראשי הבנקים היו לורד בקנפיין- לא ראינו, לא שמענו, לא ידענו.

פרשת גולדמן רחוקה מלהסתיים ואני סמוך ובטוח שעדיין רב הנסתר בנושא על הנגלה. רעידת האדמה שהתרחשה בעקבות משבר הסאב פריים תגרור אחריה רעידות נוספות ולא לחינם מזהירים כלכלנים ומשקיעים גדולים שהרע מכל עוד לפנינו.

נכון, זה לא אצלנו.

נכון, המערכת שלנו יציבה יותר ויצאה בזול מהמשבר. נכון, הנתונים בינתיים טובים והכל נראה בשליטה. אבל אם ירד גשם בעולם גם אנחנו נירטב והתחזית נכון להיום די קודרת, במיוחד באירופה. לא לחינם סרב טרישה להתייחס למה שקורה בספרד - ספרד אינה יוון נאמר שם. נכון מאד - ספרד זה כבר לב ליבו של גוש האירו ואם שם יפרוץ המשבר הבא, שיגרור גם את פורטוגל, אוסטריה ואולי איטליה, גם בישראל יורגש הדבר היטב.

  • יוסי פרנק - יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס
  • אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע.בטור דעות תחת הכותרת "המדוברות ביותר" תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עימי
  • החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.