כבל: זירוז הליכי הקמת מתקן זיקוק הגז יביא לבכייה לדורות

תושבי האזור טוענים כי היזמים מנסים לקדם הקמת המתקן המסוכן באזור מיושב רק משיקולי עלויות ■ גדעון תדמור, מנכ"ל דלק אנרגיה: "חששות התושבים מנותקים מהעובדות" ■ כבל: "רב הנסתר בפרשה על הנגלה"

ח"כ איתן כבל טען היום (ב') במהלך דיון סוער שהתקיים בוועדת הפנים ואיכות הסביבה של הכנסת, בנושא הקמת מתקן הזיקוק לאופרציית הגז של מרבצי הגז תמר ודלית, כי צפויה פה בכייה לדורות. היזמיות - קבוצת דלק, נובל אנרג'י, דור וישראמקו - מבקשות להקים את מתקן הזיקוק במחצבת עין אילה בסמוך לעין איילה ולפרדיס.

תושבי מועצת חוף הכרמל שנכחו בדיון, טענו כי מדובר במתקן שנועד לזקק גז לא מעובד ודליק, שזורם בלחץ עצום בצינורות. לדבריהם, פליטה של הגז בעת תקלה יכולה להוות סכנה בריאותית ובטיחותית קשה לציבור ולסביבה. טענה זו גובתה בדיון ע"י דבריו של הסוקר מטעם היזמיות. התושבים טוענים שלמעשה מדובר בהקמת אזור תעשייה כבד בלב אזור כפרי וירוק עם סיכון בריאותי ובטיחותי חמור לתושבי האזור. התושבים שאלו למה ירדה מהפרק החלופה של הקמת המתקן על גבי אסדה בלב ים (כפי שקורה במתקן הגז באשדוד), והסוקר השיב שמדובר בחלופה שלוקח זמן רב להקים, שיש בה בעיות טכניות ושעלויותיה גבוהות יותר.

לדברי גדעון תדמור, מנכ"ל דלק אנרגיה, יועץ חיצוני שנשכר ע"י רשות הגז הוא שקבע שיש להוריד את חלופת האסדה בלב ים מהפרק, בשל חוסר התאמה לתנאי הספציפיים. התושבים טענו כי לא יעלה על הדעת שתסקיר בנושא החלופות להקמת מתקן הזיקוק ייעשה רק ע"י נציג של היזמים שהם בעלי אינטרס. לשאלה אם היזמיות יסכימו לשלב בתסקיר גם נציג ממשלתי בלתי תלוי, השיב תדמור: "לא, כי אנחנו לא כותבים מחדש את חוק התכנון והבנייה. החוק הוא שהסמיך את המועצה הארצית לטפל בנושא הזה".

לדבריו, החששות של התושבים ניזונים מהרבה דיסאינפורמציה שאין לה קשר לעובדות. ובכל זאת, ח"כ יעקב אדרי, שהוביל את הדיון, אמר שישקול בחיוב מינוי נציג בלתי תלוי מטעם ועדת הפנים ואיכות הסביבה לביצוע התסקיר.

ח"כ איתן כבל שנכח בישיבה טען שהלחץ המופעל לזירוז ההליכים לאישור הקמת מתקן הזיקוק, יכול להביא לנזק בלתי הפיך. "הנושא מאוד מורכב ורב הנסתר על הגלוי בכל הפרויקט הזה. חסר מידע רב ועדיין לא הובא בפני הוועדה. במצב הזה אין כל יכולת להתייחס לנושא". בסופו של דיון נקבע שוועדת הפנים ואיכות הסביבה תעקוב באמצעות ועדה ייעודית אחר ההליכים ותישקל כאמור מינוי יועץ ממשלתי בלתי תלוי. המאבק על הקמת מתקן הזיקוק במועצת חוף הכרמל רחוק עדיין מהכרעה.

משותפות תמר נמסר בתגובה לדיון שהיה היום בועדת הפנים בכנסת: "השותפות מקדמת בברכה את החלטת ועדת הפנים של הכנסת, למנות ועדת משנה אשר תפעל אל מול כל הגורמים העוסקים בדבר, במטרה להאיץ את הלכי אישור התמ"א כדי להבטיח עמידה בלוחות הזמנים המקוריים ואספקת הגז הטבעי לישראל כבר בשנת 2012".