נראה אותך, רוחמה

לפעמים אדם אינו נלחם על שמו הטוב, משום ששמו - איך לומר - אולי כבר לא ממש טוב

"בכוונתי להורות לעורך דיני לבחון את הקשקוש הזה ולהגיש קובלנה פלילית בגין הוצאת לשון הרע כנגד כל מי שיטען טענה מופרכת והזויה כזאת" - זוהי אחת התגובות לסיפור של גיורא זילברשטיין, עורך דינו של מאיר רבין, אחד החשודים בפרשת הולילנד.

לדברי זילברשטיין, רבין נשאל בחקירתו במשטרה על העברת כספים לאישים כמו הרב עובדיה יוסף, השר לשעבר דני נווה, השר אביגדור ליברמן וח"כ רוחמה אברהם. כולם, כולל כולם, כולל רבין, מכחישים הכול.

התגובה היא של רוחמה אברהם. בגלל הנחרצות שהיא אמורה לשדר, יש עניין לבדוק מה באמת נאמר בה. אברהם, על-פי תגובתה, עוד לא פנתה אל עורך דינה בעת מתן התגובה, יש לה רק כוונה כזאת.

אמירות כאלה מוכיחות לעתים את הכלל הידוע שבין אמר ועשה מרחק ת"ק פרסה. לא תמיד, כמובן. בהחלט ייתכן שבמקרה זה ההוראה לעורך הדין תינתן. נראה.

לאחר מכן אומרת אברהם שהיא תגיש קובלנה פלילית נגד כל מי שיטען שקיבלה כספים ממאיר רבין. מה שלא ברור זה למה היא מחכה? הטענה שהיא קיבלה כספים פורסמה ברבים, כלומר העילה כבר קיימת.

כל שנותר לה לעשות הוא לפנות אל מזכירות בית המשפט ולהגיש את הקובלנה. השאלה שאברהם תצטרך להתמודד איתה היא נגד מי להתלונן. אז קודם בואו נראה נגד מי לא. אברהם לא יכולה לקבול נגד המשטרה והפרקליטות.

לפי עו"ד זילברמן, עניין שיחוד הבכירים עלה בחקירתו של רבין. כלומר, הדברים לא נועדו לפרסום או כדי לפגוע במי מאלה ששמותיהם נזכרו. הם נועדו לצורכי חקירה. וכידוע, בחקירות מסוג זה זורקים הרבה דברים כדי לבלבל את החשוד, ללחוץ עליו, להטעות אותו - יש סיבות רבות, כולן מוכרות כלגיטימיות.

אם יש פה לשון הרע, הכתובת לכאורה היא עורך דינו של רבין, כי הוא זה שהביא את שמות השרים והרב יוסף לידיעת הציבור. ואנחנו יכולים להניח למה עשה זאת - כנראה כדי להסיט את תשומת-הלב הציבורית מהעניין המרכזי. כלומר, זה כבר לא חשודים "מוכרים" כאולמרט, מסר ואחרים, מה שיוצר רושם שהמשטרה יורה ללא הבחנה, וזה כמובן מוריד נטל מסוים של חשד מהחשודים המרכזיים, ובראשם רבין.

רוחמה אברהם / צלם: שי יחזקאל
 רוחמה אברהם / צלם: שי יחזקאל

אז כן, בהחלט, אברהם (וגם יוסף, נווה וליברמן) - הגישי קובלנה. יש לך עילה, החשדתך בקבלת כספים בניגוד לחוק פוגעת בצורה חמורה בשמך הטוב. יש לך גם את זהות האדם שפרסם את שמך - עו"ד זילברשטיין. מה שנשאר לעשות זה להגיש את הקובלנה. אם לא תעשי זאת, הדבר עלול להתפרש כהודאה בחשד שהועלה.

יש סיבה נוספת לכך שאדם אינו נלחם על שמו הטוב - כיוון שאולי ידוע לו ששמו לא כל-כך טוב, כלומר על ראשו מרוחה חמאה שלא בריא לצאת איתה אל שמש לשון הרע.