שעיה בוימלגרין משליך חכה

מעשה בשלוש חברות שחייבות הון, ובבעלים שלהן שיוצא לדוג פראיירים שילוו לו עוד קצת

שוו בנפשכם מצב שבו אתם בעלי חברה ולחברה יש חוב לבנק, חוב אשר אינכם מסוגלים להחזיר. הוסיפו חברה נוספת שלכם, שגם לה יש חוב לבנק וגם חוב זה אתם יכולים לפרוע רק במקרה שתגיעו להסדר מיוחד.

ובכן, סביר שבמצב כזה כבר לא תעיזו לעמוד מול מנהל הבנק שלכם ולבקש הלוואה לחברה שלישית שבבעלותכם הזקוקה לאשראי. אבל מסתבר שיש למחנק אשראי מסוג זה פתרון והפתרון הוא שוק האשראי החוץ הבנקאי. כלומר - לרוץ לבורסה ולהנפיק אג"ח.

זה פשוט מאד: החתמים יכינו עבורכם מצגת מרשימה ויתחילו לשווק את החברה ועסקיה וימכרו לכל דכפין את הפוטנציאל האדיר הטמון בהם. כדי לחזק את הרושם - אתם תקחו אנליסטים (על חשבונם כמובן)לסיור בעסקי החברה, רצוי שאלה יהיו בחו"ל ואחרי עבודת הכנה שכזו "שוק האשראי החוץ בנקאי" מזיל הריר יטרוף כל אג"ח פנוי וברעב האופייני לו, תקבלו אפילו הרבה יותר כסף ממה שתכננתם לבקש כהלוואה מהבנק.

ומהמשל לנמשל:

מעשה בשלוש חברות: הראשונה - "לגנא הולדינגס" החייבת למחזיקי האג"ח שלה 150 מיליון שקלים, השנייה - "אנגל אירופה" החייבת למחזיקי האג"ח שלה 320 מיליון שקלים, והשלישית - "אנגל משאבים" החייבת למחזיקי האג"ח שלה 232 מיליון שקלים.

המשותף לשלושתן הוא שאינן מסוגלות לעמוד בהתחייבויותיהן ובתשלום ונמצאות בהליכים משפטיים ובהסדרי חוב.

עכשיו נוסיף חברה רביעית לסיפור: "בוימלגרין קפיטל". באוגוסט 2009 לא עמדה החברה בפירעון שתי סדרות אג"ח שהנפיקה בשנת 2006 בהיקף 434 מיליון שקלים, ונמצאת בהליכי אישור הסדר חוב ע"י בית המשפט.

לאבי כל החברות הנ"ל יש שם, ושמו ידוע: שעיה בוימלגרין, בעל השליטה בחברת הנדל"ן "אזורים".

והנה מגיע גם הפנאצ'ליין שקושר את פתיחת הטור הזה לסיפא האירונית והמקוממת: "אזורים" אשר סיימה את שנת 2009 ב-416 מיליון שקלים הפסד, החלה אתמול במסע שיווק להנפקת אג"ח להמרה בהיקף 250 מיליון שקלים, שאותה מובילים כלל חיתום ובית ההשקעות לידר.

כשעדיין לא יבשה הדיו מהסכמי אפריקה, בשוק רווי בהסדרי חוב, ומיותם מרגולציה, אם זו לא כרוניקה ידועה מראש של ניפוח בועות, אז מה כן?

ד"ר אופיר ברנע הוא מרצה במרכז האקדמי למשפט ועסקים רמת גן