הבורסות באירופה סגרו בנטייה לירידות; ספרד נפלה ב-3%

האיחוד האירופי מרגיע: "הסדר חוב ביוון - לא בא בחשבון" ■ הודעת האיחוד הרגיעה את המשקיעים וקיזזה את הירידות בבורסות אירופה ■ תשואת האג"ח הממשלתיות לשנתיים ביוון זינקה היום עד ל-20%

משבר החוב ההולך ומתרחב באירופה הוביל את הבורסות האירופיות לעוד יום שלילי. למדינות המצויות במשבר הצטרפה הערב גם ספרד, כאשר הבורסה של מדריד איבדה כ-3%, זאת לאחר שסוכנות הדירוג S&P הורידה גם לה את דירוג החוב הריבוני ל"AA" לעומת דירוג קודם של "+AA", זאת לאחר שאתמול נחתכו הדירוגים של יוון ושל פורטוגל לרמות של "אג"ח זבל".

עם זאת בסיום המסחר התמתנו הירידות בשווקים והבורסה של יוון אפילו עברה לעלייה של כ-0.6%, זאת על רקע ניסיונות ההרגעה מכיוון מנהיגי האיחוד האירופי שהודיעו כי לא יהיה הסדר חוב ביוון. הנהלת הבורסה ביוון יצאה הבוקר בהודעה דרמטית לפיה היא אוסרת על ביצוע פעולות שורט (מכירה בחסר) על מניות למשך חודשיים בגלל "תנאי השוק", כדבריה. הבורסה בפורטוגל מחקה ירידה של כ-5.3% שנרשמה במהלך היום.

נגיד הבנק המרכזי של גוש האירו, ז'אן קלוד-טרישה, יצא לברלין כדי לבקש סיוע כספי ליוון. יחד עם זאת, דומיניק שטראוס-קאהן, ראש קרן המטבע הבינלאומית, אמר היום (ד') למחוקקים בגרמניה כי יוון תזדקק לסיוע של 120 מיליארד אירו - פי 3 מהיקף הסיוע הנוכחי. כך מדווחת סוכנות הידיעות בלומברג.

S&P: הסדר חוב ביוון עלול למחוק 270 מיליארד דולר

במקביל לירידות במניות גם אגרות החוב נופלות והתשואות עליהן מזנקות. התשואה על האג"ח הממשלתיות לשנתיים ביוון זינקה היום ל-17% מחשש לאי יכולתה של יוון לעמוד בהחזר התשלומים, מה שיגרור הליכה להסדר חוב. גם תשואות האג"ח הממשלתיות של אירלנד, פורטוגל וספרד מזנקות.

ב-S&P הזהירו כי הסדר חוב יביא ל"תספורת" בה יאבדו המשקיעים באג"ח של יוון 70% מהשקעתם. אם לשפוט לפי תשואות האג"ח היום, המשקיעים כבר מגלמים הסדר חוב. התשואות על האג"ח ל-10 שנים נסחרות בתשואה של כ-11%. לשם ההשוואה, ההלוואה שהעניקו האיחוד האירופי וה-IMF ליוון (בהיקף של 45 מיליארד אירו) הינה בריבית של 5%. בתחילת השנה נסחרו תשואות האג"ח ל-10 שנים בפחות מ-3%.

"אם זה מריח כמו זבל, נראה כמו זבל ועושה קולות של זבל - זו כנראה אג"ח זבל", אומר אמיר כהנוביץ, כלכלן מאקרו בכלל פיננסים. "גם אם אין לכם אג"ח יווני מתחת לבלטות, המחלה ממנה סובלת יוון עלולה להדביק אתכם. יש לה 3 דרכי הדבקה עיקריות: היא עוברת דרך שותפות הסחר שלה, כאשר מי שסוחרת איתה תפגע; היא עוברת דרך הסקטור הפיננסי - בנקים שמחזיקים אג"ח יווני עלולים לרשום הפסדי הון שיגבילו את יכולת הנזילות שלהם וכך את הקשחת שוק האשראי העולמי; היא מעלה את מפלס הפחד בשוק (פרמיית הסיכון), מה שמעיק על יכולת גיוס ההון של מדינות נוספות".

"מחלקה מדבקת"

באירופה מכנים את משבר החוב ביבשת "מחלה מדבקת" המתפשטת בקצב מהיר במדינות היבשת. לפי דיווח ב"פייננשל טיימס", קרן המטבע הבינלאומית (IMF) עשויה להגדיל את סיוע החירום ליוון ב-10 מיליארד אירו ל-25 מיליארד אירו בסך הכל, אך בשווקים יודעים שמדובר ב"אקמול" שאינו פותר את הבעיות לטווח ארוך.

קנצלר גרמניה אנגלה מרקל ונשיא צרפת ניקולא סרקוזי נשאו היום דברים בהקשר למשבר החובות באירופה וקראו לפעולה מהירה של האיחוד. גם שר האוצר הגרמני אמור לשאת דברים במסיבת עיתונאים מיוחדת אחר הצהריים.

בתוך כך, האיחוד האירופי הוציא בצהריים הודעה רשמית בניסיון להרגיע את השווקים. דובר האיחוד מסר כי חבילת הסיוע ליוון תושלם בתוך ימים והדגיש כי הסדר חוב לא עומד על הפרק, למרות האזהרות של S&P.

"נציבות האיחוד האירופי מתקדמת במהירות, יחד עם הבנק המרכזי האירופי, ה-IMF וממשלת יוון. הסדר חוב אינו מהווה חלק מהתוכנית ולא נדון עם אתונה", לשון הודעת האיחוד.

ירידות גם באסיה

משבר החובות באירופה השפיע כמובן גם על בורסות אסיה, שנסחרו היום בירידות.

מניות היצוא היפניות, כדוגמת קנון וטויוטה , נחלשו על רקע המשך התחזקות הין מול האירו והדולר. ירידות חדות נרשמות גם במניות הכרייה והמחצבים: BHP ביליטון וריו טינטו איבדו גובה.