התקדמות בקרנות הביוטק: 1.5 מיליארד שקל צפוים לזרום לשוק

ועדת המכרזים בשיתוף האוצר והתמ"ת פירסמה את מסמכי המכרז להקמת קרנות השקעה בתחום מדעי החיים ■ 4 הקבוצות שעברו את שלב המיון להקמת הקרנות יחלו לגייס כספים בשוק

האם יוזרמו לשוק הביומד בת"א 1.5 מיליארד שקל? ועדת המכרזים בשיתוף משרד האוצר ומשרד התמ"ת פירסמה היום את מסמכי המכרז להקמת קרנות השקעה בתחום מדעי החיים (קרנות הביוטק), ואם ארבע הקבוצות שעברו את שלב המיון להקמת הקרנות יגייסו את כל הכספים שהן נדרשות לגייס, לצד המינוף של השקעת הממשלה, ענף הביומד בבורסה יזכה לצמיחה משמעותית.

מטרת הקרנות היא לתת זריקת מרץ לתחום הביומד (בעיקר לתת-התחום של פיתוח התרופות), לעזור לו להתגבר על כשלי שוק שפוגעים בו ולכוון לכך שיותר חברות ביומד יישארו בישראל, במקום להימכר לחו"ל בתחילת דרכן. במסגרת המיזם תסבסד המדינה שלוש קרנות להשקעה בתחום הביומד בישראל.

ארבע קבוצות הניהול שעברו את תנאי הסף, נדרשות להתחיל בגיוס כסף ממשקיעים ישראלים וזרים, כאשר קיימת ציפייה כי בעקבות ההטבות הממשלתיות הן יצליחו לצרף משקיעים חדשים כמו המוסדיים הישראלים, אשר כיום לא נוהגים להשקיע בקרנות מסוג זה.

כל קבוצת ניהול נדרשת לגייס לפחות 76 מיליון דולר, על מנת לקבל השקעה ממשלתית בסכום של 24 מליון דולר כל אחת. למנהלים ניתנה שנה לגיוס הכסף, כאשר בסוף תקופה זו הקבוצה שתגייס את הסכום הגבוה ביותר תזכה לבונוס של השקעה ממשלתית נוספת על סך 8 מיליון דולר.

שר האוצר יובל שטייניץ מסר היום כי "אנו מתקדמים היום צעד משמעותי נוסף בפרויקט קרנות הביוטק. זהו מהלך מרכזי במסגרת מדיניות קידום תעשיות עתירות הידע. תעשיות אלה הן מנוע הצמיחה הישראלי, ועלינו כממשלה לחזק אותו על מנת למצות את היתרון היחסי של הכלכלה שלנו. זיהינו את תחום הביוטכנולוגיה על כל מרכיבו כבעל פוטנציאל אדיר ונפעיל את כלי המדיניות האופטימלים בכדי לקדמו".

שר התמ"ת, בנימין (פואד) בן-אליעזר: "הסיוע הנקודתי הניתן לחברות הצעירות בתחומי הפארמה, הביוטכנולוגיה והציוד הרפואי, בעצם הקמתן וקיומן של הקרנות, מהווה חוליה נוספת במערך הפעולות שנוקט המשרד להגשמת חזונו לביסוס תעשיות העתיד של מדינת ישראל בתחומי מדעי החיים, הננוטכנולוגיה והקלינטק".

ד"ר אלי אופר, המדען הראשי במשרד התמ"ת, ציין כי היענות חברות ההשקעה ושוק ההון העולמי למהלך מעידה על הפוטנציאל העסקי הגדול שמייחסים המשקיעים לתעשיית הביוטכנולוגיה הישראלית. יש לשער שכעת, משרואים המשקיעים כי הממשלה מוכנה להשתתף עמם בסיכון הגבוה הכרוך בד"כ בהשקעות בתחום, תזכה תעשייה זאת לדחיפה הפיננסית הנחוצה לה להתבסס ולהתרחב".