מקור חדש להכנסה: מקורות מתחילה למסחר את הפטנטים שלה

חברת המים הלאומית, הפועלת כבר יותר מ-70 שנה, צברה תחת ידיה קניין רוחני רב - אך רק כעת היא מכריזה על הסכם מסחור ראשון

חברת מקורות, הפועלת כבר יותר מ-70 שנה, צברה תחת ידיה קניין רוחני רב, אך רק כעת היא מכריזה על הסכם מסחור ראשון של הפטנטים שלה. מקורות נחשבת למובילה במגוון נושאי טיפול ואיסוף מים, אבל רק בשנים האחרונות, תחת הנהגתו של היו"ר הקודם בוקי אורן, החלה לפעול לפי אסטרטגיה עסקית ולהכניס למערך השיקולים גם הגנה על קניין רוחני ומסחורו. עד כה רשמה מקורות שלושה פטנטים, הראשון שבהם ב-2006, אבל היד עוד נטויה.

למזלה של מקורות, רק בשנים האחרונות נפתח שוק המים נפתח לנושאי מסחור קניין רוחני, עם התעוררות המודעות למחסור במים, למדבור ולבעיות של זיהום מקורות מים. פרט לכך, סין והודו החלו לעבור תהליכי עיור מואצים, המחייבים הקמת תשתיות מהירה ואפקטיבית.

הסכם המסחור הראשון של מקורות נוגע לתוכנה לאפיון איכות מים בקידוחים, כשהליך המסחור נעשה במסגרת פעילות יחידת ווטק (WaTech) של החברה. התוכנה פותחה על-ידי ד"ר מאיר רום, מהנדס מערכות נתונים בכיר, על בסיס מודלים מתמטיים-סטטיסטיים, שאופיינו על-ידי יחידת איכות המים והמחלקה להידרולוגיה של מקורות. תהליך הפיתוח נעשה בליווי יחידת משאבי מים ויחידת מערכות מידע של הקבוצה. במסגרת ההסכם תעביר מקורות את הידע שנרכש בנושא לחברה חדשה בשם אקוונטג' (Aquantage), שתיישם ותפתח את הטכנולוגיה, ומקורות תזכה לתמלוגים מהמכירות.

מונעים זיהומים

במקורות מציינים כי התוכנה מאפשרת זיהוי והתראה על מגמות התפתחות של זיהומים פוטנציאליים בטווח הארוך, במטרה לנטר ולמנוע את הופעת הזיהום. התוכנה כוללת מעקב בזמן אמת, זמן חישוב מהיר, נגישות לכל משתמש, השתלבות במערכת מידע גיאוגרפי (GIS) ויכולת מיון וגרפיקה ממוחשבת.

לדברי החברה, המערכת היא אינטראקטיבית, קלה להפעלה, ומתאימה לחברות וגופים המפעילים מערך ניטור נרחב, כמו תאגידים וחברות מים, מערכות לטיפול בשפכים, רשויות רגולטוריות, רשויות אקולוגיות וחברות ייעוץ.

התוכנה משמשת בהצלחה כבר כיום את מקורות במערכות איכות המים של החברה. ווטק תנהל את פעילויות המסחור הנוגעות להסכם זה, עד למתן רישיונות לגופים התעשייתיים הרלוונטיים, בדומה להתנהלות גופי המסחור של האוניברסיטאות. בווטק מעריכים את פוטנציאל המכירות של הפיתוח במיליוני דולרים בשנה.

ווטק הוקמה במקורות ב-2004, כחלק מהטמעת החשיבה העסקית בפעילות הקבוצה. החל מהשנה עומד בראש ווטק יוסי יעקבי, שקודם לכן שימש במשך שמונה שנים כמנהל השיווק של שחם, החברה-הבת של מקורות לביצוע פרויקטים. פעילותה של ווטק מרוכזת תחת חטיבת הנדסה וטכנולוגיה, בניהול הסמנכ"ל יוסי איפרגן.

לדברי איפרגן, מקורות מבצעת כיום כ-50 מחקרים בשנה, רובם הגדול בשיתוף עם חוקרים מהאקדמיה הישראלית והבינלאומית. לדבריו, "ווטק מובילה ומכוונת את המחקרים, כשהיעד המרכזי הוא השלמת צרכים טכנולוגיים ושדרוג טכנולוגיות קיימות, תוך חיסכון בהוצאות ובעלויות של החברה".

עדי אילני, אחראי התחום העסקי בווטק, מציין כי "מקורות היא החברה הממשלתית היחידה, שלא מבין התעשיות הביטחוניות, שהצליחה למסחר בפועל טכנולוגיה שפותחה במסגרתה, ולקבל עבורה תמורה מגורם חיצוני". לדבריו, "הפוטנציאל הוא לא רק הכנסות במזומן למקורות, אלא שבפועל כל מיסחור כזה מהווה הקמת חברה חדשה בפוטנציה, שתעניק מקומות עבודה ותפיץ ידע שנוצר תחת מקורות".