"מחיר הזהב ישבור השיא, הנפט יטפס מעל 100 דולר לחבית"

בפאנל בכנס מילקן, הוזכרו הסחורות כאפיק השקעה חשוב מאוד בתקופה הקרובה

ההמלצה להשקיע בסחורות נשמעה בכנס מילקן שמתקיים בלוס אנג'לס פעמים רבות. בפאנל שהתקיים בנושא סיכונים בכלכלה הגלובלית ובאופן שבו ניתן לפזרם, הוזכרו הסחורות כאפיק השקעה חשוב מאוד בתקופה הקרובה. ג'וש האריס, ממייסדי חברת ההשקעות אפולו מנג'מנט, משוכנע שמחירי הסחורות יעלו משמעותית וממליץ להשקיע במדדי סחורות כדי לפזר סיכונים: "העולם זקוק לסחורות, המדינות המתפתחות ממשיכות להתקדם, ויש לספק את הביקוש של שכבות הביניים שמתרחבות כל העת".

בדיון שעסק במגמות הצפויות בענף הסחורות העריכו המשתתפים, מומחים לסחורות, שמחיר הזהב יעבור את מחיר השיא האחרון שלו, ומחיר חבית נפט יעלה בשנים עשר החודשים הקרובים מעל 100 דולר. קרול ברוקינס שעומדת בראש חברת ייעוץ השקעות סבורה כי עליית מחירי הסחורות קשורה גם לחוסר הביטחון של המשקיעים. "הסחורות אומרות לנו שמתרחשים תהליכים שהמשקיעים אינם רגועים לגביהם כמו אינפלציה ואי אמון כלפי הממשל והמערכת הרגולטורית. לאנשים אין ביטחון ביכולת של ההנהגה העולמית לצאת מהמשבר", אמרה.

יחד עם הגידול בהשקעות בסחורות מסתבר שישנו חשש מסוים מהשקעה בסחורות בגלל האופן שבו הן מתנהגות. "סחורות מתנהלות בצורה שונה מאפיקי השקעה פיננסיים כמו מניות ואיגרות חוב של ממשלת ארצות הברית", הסביר האריס. "לדוגמה, אינפלציה הורסת נכסים פיננסיים כמו מניות, ונכסים ריאליים זזים בכיוון האינפלציה וזה מפחיד אנשים".

התפקיד המכריע של סין

קרול ברוקינס סבורה כי מי ש"מנהלת" את התחום היא ללא ספק סין. "סין לא צריכה רק חומרי גלם לייצור, יש לה רזרבות עצומות והיא רוכשת בהן כמויות ענקיות של סחורות כהשקעה עתידית וזה הגורם החשוב ביותר במשוואת הסחורות".

פול פרייבורג, יו"ר ומנכ"ל חברת קונטיננטל גריין, אחת מחברות האחזקות הפרטיות הגדולות בארצות הברית שמשקיעה בחברות חקלאיות, מצטרף לעמדה זו וסבור שהסינים אינם משקיעים ספקולטיביים בסחורות, אלא משקיעים לטווח ארוך. "הסינים קנו 5% מחברת סמית'פילד (החברה הגדולה בעולם לייצור בשר חזיר) מפני שהם רוצים בשר חזיר שהוא אחד המאכלים הפופולריים בסין, אבל יותר מהבשר עצמו הם רוצים ללמוד את הטכנולוגיה לייצור בשר חזיר. בסופו של דבר הם ייבאו את השיטות לגידול חזירים לסין כדי לספק את הצורך הגדול בפרוטאין".

בדיון עלתה הדרישה להגברת הרגולציה של הממשל על המסחר בסחורות בטענה שישנן השקעות ספקולטיביות בענף שפוגעות ביצרנים וביכולת התכנון העתידי שלהם. קרול ברוקינס העריכה שהממשל יגביל בעתיד הקרוב את המסחר הספקולטיבי בסחורות וציינה שמי שמתכוון להשקיע בסחורות צריך להביא זאת בחשבון. האריס מאפולו העריך שרק 5% מהמסחר בסחורות הוא ספקולטיבי וכי רגולציה חכמה יכולה לעצור את זה, אולם יש להיזהר שלא לשפוך את התינוק עם המים מפני שהתנודתיות במחירי הסחורות טובה, ופותחת בפני חברות רבות הזדמנויות רכישה.