ביניש: מערכת המשפט בישראל עמוסה בקנה-מידה עולמי

נשיאת העליון בישיבת לשכת עורכי הדין: "אני מקבלת את זה שהעומס השיפוטי גורם לירידה באמון הציבורי במערכת. אדם רוצה לקבל את יומו בביהמ"ש, ואם הוא מתעכב כמה שנים - האקטיביזם השיפוטי לא מעניין אותו"

"מערכת המשפט (בישראל) עמוסה בקנה-מידה עולמי. יש מספר עצום של התדיינויות, כאשר אין פרופורציה בין מספר השופטים למספר התיקים. כתוצאה מכך אנחנו לא עומדים בלוחות זמנים שהיינו רוצים לעמוד בהם" - כך אמרה אמש (ג') נשיאת בית המשפט העליון, השופטת דורית ביניש, שהתארחה בישיבת הוועד המרכזי של לשכת עורכי הדין.

ביניש התייחסה בדבריה גם לאמון הציבור בבתי המשפט, ואמרה: "אני מקבלת את זה שהעומס השיפוטי גורם לירידה באמון הציבורי במערכת. אדם רוצה לקבל את יומו בבית המשפט, ואם הוא מתעכב כמה שנים - האקטיביזם השיפוטי לא מעניין אותו".

ביניש ציינה כי היא בעד הקמת בית משפט לערעורים. "בית המשפט העליון אינו מחפש לעצמו עניינים חוקתיים. אני מוטרדת דווקא מענייני היום-יום, שבהם צריך לקבוע הלכות. אנחנו יושבים מדי יום ב-3 הרכבים ודנים בעשרות תיקים ביום. העבודה השוטפת בולעת את יומנינו. בנסיבות כאלה יכול להיות מצב של הלכות סותרות".

לדבריה, היא היתה רוצה להגיע למצב שתוכל, בתיקים מסוימים, לאפשר פאנל של 7 או 9 שופטים, אבל זה לא המצב כיום. לדבריה, "במצב הנוכחי, בלי בית משפט לערעורים אני לא רואה איך נגיע לזה. בית משפט עליון שצריך לדון ב-5,000 ערעורים בשנה הוא לא מתכונת נכונה. בית משפט לא צריך להיות מנותק מהעם, אני לא רוצה בית משפט כמו בקנדה שמטפל ב-70 תיקים בשנה, אבל נכון שנטפל רק בכמה מאות תיקים בשנה".

עם זאת, הנשיאה ציינה כי לא הכל נתון בידיה. "יש מנגנונים שלא תלויים בנו. תוספת של שופטים - זה לא יקרה מהיום למחר שנקבל באופן משמעותי תוספת שופטים. זה קשור לסדרי המדיניות של המדינה שלא בשליטתנו. מיום כניסתי לתפקיד אני בודקת מה אנחנו בכוחנו יכולים לשפר. אנחנו מקדישים לזה המון זמן", סיפרה.

במהלך הישיבה ביקר ראש הלשכה, עו"ד יורי גיא-רון, את הניסיון לייעל את תפעול המערכת באמצעות פסיקת הוצאות ריאליות, הטלת אגרות על הליכי ביניים וקביעת נוהל קשיח מדי של דחיית דיונים.

"יש לנו תהיות רבות על הנוהל של דחיית דיונים. לא ברור מדוע כשיש הסכמת צדדים לא מסכימים לדחייה. לא מובנת הטענה ביחס למשרד עורכי דין גדול, כאשר אחד מעורכי הדין לא יכול להגיע לדיון מסיבות מוצדקות - שהמשרד ידאג לעורך דין אחר. האם מצפים שהלקוח ישלם כדי שעורך דין אחר יגיע לאותה רמת טיפול?", אמר גיא-רון.