כתם הנפט הענק במפרץ מכסיקו הגיע לחוף; הקידוחים יופסקו

מדובר באסון דליפת הנפט הגדול ביותר שארע באיזור מפרץ מכסיקו מאז 1979 ■ היקף תביעות הביטוח הישירות צפוי לעלות על מיליארד דולר ■ אובמה: האחריות לניקיון הינה של חברת BP,בעלת חוזה ההחכרה לבאר הקידוח שנפגעה

בכירים בבית הלבן הודיעו היום (ו') כי ארה"ב מתכוונת להודיע על הפסקת הקידוחים החדשים במפרץ מכסיקו, כאשר כתם הנפט הענק שנוצר בעקבות הפיצוץ באחד ממתקני הקידוח במים העמוקים של המפרץ לפני יותר משבוע התפשט והגיע עד לחופי לואיזיאנה ועל פי ההערכות יקח כשלושה חודשים להתגבר על האסון האקולוגי, בבית הלבן מתכוונים להעמיד את כל האמצעים הקיימים ברשותו לטיפול בארוע שנראה כעת כאסון דליפת הנפט הגדול ביותר שארע באיזור מפרץ מכסיקו מאז 1979. היקף תביעות הביטוח הישירות כתוצאה מהאסון צפוי לעלות על מיליארד דולר.

מניות החברות המעורבות באסון הנפט נופלות גם הערב, כפי שעשו מאז ה-20 באפריל, עת ארע הפיצוץ שגרם לדליפת הנפט. מחירו של החוזה העתידי על הנפט הגולמי מטפס הערב ב-0.85% לרמה של 85.9 דולר לחבית.

ב-20 באפריל התרחש פיצוץ עז ופרצה אש באסדת קידוח, מה שהביא למותם של 11 מעובדי האסדה, וגרם לדליפת נפט מהבאר בעומק של כמייל ובמרחק של כ-40 מייל מהחוף. מזג האוויר הקשה באיזור מפריע למאמצים שעושים הצוותים של חברת בריטיש פטרוליום לתיקון הפיצוץ ומניעת המשך שפיכת הנפט לים, אמר היום דובר החברה.

הנשיא אובמה התייחס היום לנושא ואמר כי האחריות לניקיון הינה של חברת BP, אשר בבעלותה חוזה ההחכרה של באר הקידוח שנפגעה, אך הוסיף כי הממשל יעזור לקהילות שיושפעו מן האסון.

רוחות דרום מזרחיות הביאו היום לראשונה את הזיהום לחופים הדרומיים של ארה"ב קרוב לדלתא של נהר המיסיסיפי, כאשר הרוחות צפויות להימשך ולהגיע למהירות של 23 מייל לשעה במהלך היום, כך על פי דווחים.

גורמים רשמיים במשמר החופים האמריקני העריכו כי היקף כתם הנפט הינו כ-600 מייל. כאשר הסיכון כעת הינו לפגיעה בחופי לואיזיאנה, מיסיסיפי, אלבמה ופלורידה.

היקף תביעות הביטוח הצפויות כתוצאה מהאסון הוערך בכ-1 מיליארד דולר ע"י חברת ביטוח המשנה מברמודה PartneRe.

עד הבוקר הצליח צוות התגובה של הממשל לשאוב כ-20,313 חביות של נפט מעורב במים, שהם כ-853 אלף גלונים. מן הממשל נמסר כי כ-75 כלי שיט משמשים לאיחסון התערובת הנשאבת ממיי המפרץ. כ-2,000 איש עוסקים בפעולות הניקוי והשאיבה.

מאז ה-20 באפריל מוכרים המשקיעים את החזקותיהם בחברות המעורבות באסון. מניותיה של BP נופלות היום בכ-1% ומתחילת הארוע איבדה המניה כ-15%. מניותיה של טרנס אושן המפעילה את המתקן נופלות בכ-10% הערב לרמה של כ-70 דולר. מניותיהן של חברות קמרון והליברטון מאבדות הערב כ-3%.

הנשיא אובמה ציין בדבריו היום כי הוא רואה בחברת BP כאחראית הראשית לניקיון נזקי האסון. החברה העלתה היום את הערכותיה ביחס לכמות הנפט הנשפכת מדי יום לים ל-5,000 חביות לעומת הערכות קודמות ל-1,000 חביות.