קמפיין במעוז אקדמי יהודי בארה"ב נגד הזמנת השגריר אורן

באוניברסיטת ברנדייס, שקרויה ע"ש מנהיג ציוני דגול ושרוב הסטודנטים בה יהודים, יש התנגדות להזמנת שגריר ישראל בוושינגטון ■ בין הסיבות: הוא דמות מעוררת פלגנות; חשש מהפגנות; כוונה למזער דעות מנוגדות ■ בלוגר ימני: לואיס ברנדייס היה מתהפך בקברו

ההתנגדות להזמנת נואמים ישראליים לקמפוסים של אוניברסיטאות בארה"ב הולכת ומתפשטת. לאחר הפגנות קשות במהלך הרצאה של שגריר ישראל בארה"ב, מייקל אורן, בקמפוס של אוניברסיטת קליפורניה בארוויין, בפברואר, מתנהל עתה קמפיין רעשני נגד הזמנת אורן לנאום בטקס הענקת התארים למחזור המסיים באוניברסיטת ברנדייס, בפרבר של בוסטון, ונגד ההחלטה להעניק לו תואר דוקטור לשם כבוד.

לקמפיין החדש נגד השגריר יש משמעות מיוחדת מפני שברנדייס היא מוסד אקדמי בעל קשרים יהודיים עמוקים. היא נוסדה ע"י יהודים; רוב התורמים הגדולים שלה הם יהודים; כל נשיאיה, מאז שנת היווסדה ב-1948, היו יהודים; והיא קרויה על שם לואיס ברנדייס, ממנהיגי התנועה הציונית בארה"ב והיהודי הראשון שכיהן בבית-המשפט העליון של ארה"ב. עד היום, פלח ניכר, אם לא הגדול ביותר, של ציבור הסטודנטים הוא יהודי. ועם זאת, ברנדייס אינה "אוניברסיטה יהודית", כפי שהיא נתפסת, אלא מוסד אקדמי חילוני פרטי עם היצע גדול של קורסים בנושאי יהדות וישראל.

הזמנת אורן מעוררת מחלוקת גדולה בקמפוס. מול תומכים נלהבים בנוכחותו, נוצרה קואליציה גדולה של מתנגדים, בחלקם חברי התא של JStreet באוניברסיטה. קבוצות של פייסבוק נולדו כדי לסכל את ההזמנה. סטודנט בשם ג'ונתן סאסמן הקים קבוצת פייסבוק בשם Commencement Was Supposed to Be About Us (טקס הסיום נועד להיות בשבילנו), שנכון ליום א' בבוקר, שעון ישראל, מונה 242 חברים (כ-7.5% מציבור הסטודנטים).

בפוסט באתר Mondoweiss, בלוג על המזה"ת מזווית שמאלנית, כותב סאסמן: "הבחירה (באורן) מראה שאוניברסיטת ברנדייס, מוסד שאחד מערכי היסוד שלו הוא 'צדק חברתי', מוכן להשמיע לבוגריו החדשים, קודם שהם יוצאים לעולם הגדול, את המסר של אפולוגיסט של מדינה פורעת חוק, שמגן, בין היתר, על פשעי מלחמה והפרות של זכיות האדם במלחמה בעזה" בלוגר ימני באתר הקונסרבטיבי American Thinker מגיב: "ברנדייס היה מתהפך בקברו". הוא טוען, ש"רדיקלים אנט-ישראליים הפציצו" את הקמפוס בהשמצות שאורן הוא "פושע מלחמה".

"אי אפשר להכחיש שאורן הוא דמות שנויה במחלוקת"

מאמר המערכת בעיתון הסטודנטים, Justice ("צדק"), קובע שהזמנת אורן היא "פלגנית ובלתי יאה" ומכריז: "אנו מביעים מורת רוח מההחלטה להעניק למישהו קוטבי כמותו את הכבוד (לנאום בטקס הסיום)". "ההחלטה להזמין אותו משקפת, במקרה הטוב, נאיביות, ובמקרה הרע ביותר, אי התחשבות במציאות של האוריינטציה הפוליטית של הסטודנטים", נכתב במאמר המערכת. אורן היה יכול להיות נואם מצוין בעימות פוליטי עם מישהו בעל דעות מנוגדות, אך "טקס סיום אמור להיות אירוע שמאחד יחדיו את הציבור בקמפוס כדי לחגוג את הישגי המחזור המסיים. טקס כזה אינו פורום להתנצחות פוליטית או אקדמאית".

וג'רמי שרר, ראש התא של JStreet בקמפוס, שמתאר עצמו כ"יהודי חילוני, ממוצא ישראלי", מביע חשש מהאפשרות שנאומו של אורן יביא להפגנות במהלך טקס הסיום. "אי אפשר להכחיש שאורן הוא דמות שנויה במחלוקת. אין שום ספק שאדם מפורסם כמו אורן ימשוך הרבה תשומת לב, מה שחשוב יותר, יביא הרבה כסף, לברנדייס. אבל אינני יכול שלא להטיל ספק אם 'חוויית' אורן והמסר שהוא יביא לגמרי רלוונטיים לרוב הסטודנטים של ברנדייס".

הביקורת של שרר מנוגדת לפגישת פיוס שנערכה באחרונה בין אורן לבין ג'רמי בן עמי, ראש JStreet, ששמה קץ למתיחות בין שגרירות ישראל וושינגטון לבין הארגון, שמגדיר עצמו כשדולה פרו-ישראלית שחותרת לשלום בין ישראל לפלסטינים. דוברת של הארגון אמרה, כי שרר אינו מייצג את השדולה.

הארי מאירסון, פרופסור למדעי המחשב בברנדייס, גינה את "ההחלטה הפוליטית" להזמין את אורן ואמר שהיא מערערת את מחויבות האונירסיטה ל"צדק חברתי".

סגן נשיא האוניברסיטה, אנדרו גאלי, הגן על ההחלטה להביא את השגריר, שנעשתה ע"י נשיא המוסד, פרופ' יהודה ריינהארץ. בראיון לסוכנות היהודית JTA אמר גאלי, כי אורן הוא "אקדמאי מכובד ביותר שראוי מעין כמוהו לתואר לשם כבוד שיקבל". הוא ציין, שהנהלת האוניברסיטה אינה מצפה להפרעות במהלך נאומו של אורן. שגרירות ישראל בוושינגטון נמנעה מתגובה.

כזכור, בנאומו בקמפוס של אוניברסיטת קליפורניה בארוויין, שוסע נאומו של אורן פעמים חוזרות ונשנות ע"י מפגינים מוסלמיים, שצרחו, בין היתר: "כמה פלסטינים הרגת"? 11 מפגינים נערצו אז. ובמנצ'סטר, בריטניה, התפרעו מפגינים במהלך הרצאה של טליה לדור-פרשר, סגנית שגריר ישראל בלונדון, בקמפוס של אוניברסיטה, ביום ד' שעבר. המשטרה נאלצה לחלץ את הדיפלומטית מהמקום.