עו"ד עוז חלבי פורש מרשות המסים ועובר לשוק הפרטי

חלבי, מנהל תחום ביחידה למיסוי בינלאומי: "לאחרונה עזבו את רשות המסים כמה מחבריי הטובים, אך אי-אפשר לומר שמדובר בבריחת מוחות; זה תהליך אבולוציוני טבעי של מערכת גדולה המעסיקה כוח-אדם צעיר ומוכשר"

בשנים האחרונות סובלת רשות המסים מתופעה של "בריחת מוחות" ועזיבה של בכירים ושל מנהלים צעירים שמרגישים כי אין להם אופק לקידום. לאחרונה דווח ב"גלובס" על פרישתו של עו"ד-רו"ח אסף ישועה, עד אז הגורם המקצועי המתווך בין האזרח לבין משרדי מיסוי מקרקעין האזוריים, שהצטרף למשרד עוה"ד גולדמן-ברון, וכעת מצטרף אל דרג המנהלים הצעירים הפורשים מרשות המסים גם עו"ד עוז חלבי - מנהל תחום ביחידה למיסוי בינלאומי וממלא-מקום מנהלת היחידה - שפורש לשוק הפרטי.

הגם שהצטרף לחברים אחרים שפרשו לאחרונה מרשות המסים, חלבי מבקש להבהיר כי הוא חושב שאין טרנד של בריחת מוחות מהרשות. "לאחרונה עזבו את רשות המסים כמה מחבריי הטובים, שהם גם ובעיקר אנשי מקצוע מובילים בתחומם, אך אי-אפשר לומר שמדובר בבריחת מוחות; זה תהליך אבולוציוני טבעי של מערכת גדולה המעסיקה כוח-אדם צעיר ומוכשר. בכל כמה שנים יש תחלופה, וזה לא בהכרח רע לא למערכת ולא לאותם אנשים".

שינויי חקיקה חשובים

רבים מייחסים את שרשרת הפרישות מהרשות ל"פרשת השוחד ברשות המסים", שמתנהלת כיום בבתי המשפט נגד ג'קי מצא, לשעבר ראש הרשות, ואחרים. בנוסף, זה זמן שמייחסים לרשות סוג של שיתוק מערכות ופחד מפני קבלת החלטות.

חלבי לא מסכים עם הדיאגנוזה. לדבריו, כמעט לא נותר זכר לכך במערכת. "עם או בלי קשר לפרשה, ב-3 השנים האחרונות נרשמו שינויים והישגים משמעותיים ברשות: מערך כוח-האדם השתנה, גויסו 150 מפקחי מס חדשים, הובלנו שינויי חקיקה חשובים והשלמנו את הליך קבלת ישראל כחברה בארגון ה-OECD, ומעל הכל, הרשות פעלה יחד עם האוצר למזעור השפעת המשבר הכלכלי העולמי על המשק. לאור אלה, בעיניי, לא נכון לומר שהרשות לא מתפקדת".

חלבי, בעל תואר ראשון במינהל עסקים ובהוראה ותארים ראשון ושני במשפטים, עבד ברשות המסים ב-8 השנים האחרונות במגוון תפקידים. הוא החל את דרכו במשרד פקיד-שומה-מפעלים-גדולים, כעבור 4 שנים עבר לחטיבה המקצועית - היחידה למיסוי בינלאומי, ושם התקדם עד לתפקיד מנהל תחום ביחידה למיסוי בינלאומי, עד לפרישתו.

במסגרת התפקיד עסק בענייני חקיקה בהיבט הבינלאומי, ריכז והשלים את הליך הצטרפות ישראל כחברה בארגון ה-OECD, וריכז את נושא אמנות המס של ישראל. מאז שנת 2006 חתמה הרשות על מספר חסר תקדים של אמנות מס עם כלכלות חשובות בעולם, בהן אנגליה וגרמניה, וכן נוסחה אמנת מודל לישראל העונה לכל ההמלצות של ארגון ה-OECD ואשר מהווה כלי אפקטיבי ומצוין לעידוד השקעות זרות בישראל.

בוחן הצעות

כששואלים את חלבי איזה הישג השיג ברשות, הוא עונה ללא היסוס: הרפורמה במיסוי לעולים חדשים ולתושבים חוזרים, שפורסמה בספטמבר 2008 (חלה רטרואקטיבית מינואר 2007), ומעניקה להם פטור ממס ומדיווח בישראל לתקופה של 10 שנים על נכסים והכנסות שמקורם מחוץ לישראל.

"ההישג המשמעותי שלי ברשות הוא החוק לעידוד העלייה והקליטה. בצידו ישנו הישג בהיבט הבינלאומי: נבחרתי והוזמנתי רשמית על-ידי ארגון ה-OECD לשמש כנציג רשות המסים בצוות העוסק בתחום אמנות מס בינלאומיות.

"הפספוס הוא שלא הספקתי להשלים את הליך החקיקה, שבתחילתו הייתי שותף בתחום המיסוי הבינלאומי, אשר הפך לתחום החשוב והדומיננטי ביותר בשנים האחרונות, וכן השלמת החקיקה לעידוד השקעות בישראל של עולים חדשים ותושבים חוזרים, חקיקה שתשלים את הרפורמה בעניין זה".

* מה התוכניות שלך לעתיד?

"אין כרגע משהו קונקרטי. אני בוחן מספר אופציות מעניינות, ביניהן היענות להזמנה ללימודי משפטים עם התמחות במיסוי בינלאומי באוניברסיטה מובילה בארה"ב. מעבר למחמאה שבהזמנה, זו הזדמנות חשובה עבורי, שתעניק גושפנקא אקדמית לניסיון ולידע שצברתי במסגרת עבודתי מול נציגי רשויות המס בעולם. במקביל, אני מרצה למסים במספר מוסדות אקדמיים, מרכז את תחום לימודי המסים במרכז הבינתחומי, וכן מרצה-אורח בכנסים מקצועיים בארץ ובחו"ל בנושאי מיסוי בינלאומי".