מיזוג בין תחנות דלק? איזי אנרגיה בוחנת רכישת פטרו-גרופ

שתי החברות פעילות בתחום התדלוק בארה"ב: לפטרו גרופ 214 תחנות, ואילו לאיזי אנרגיה 92 תחנות

עסקת מיזוג בתחום תחנות הדלק בארה"ב? איזי אנרגיה , הנמצאת בשליטת ד"ר אלי זהבי, בוחנת רכישת השליטה בחברת פטרו גרופ , הנסחרת בשווי של 54 מיליון שקל, ונשלטת בידי מטיס קפיטל של אמנון ברזילי ומוני הראל, כך נודע ל"גלובס".

ביום חמישי הפתיע אבי גפן, מנכ"ל איזי אנרגיה, את משתתפי אסיפת האג"ח של פטרו גרופ במלון סיטי בתל-אביב. "יש לאיזי אנרגיה תחנות דלק בארה"ב, ואני מציע לצרף את התחנות של פטרו-גרופ לפורטפוליו שלנו", אומר גפן, שקיבל לדבריו הצעות ממתווכים לרכישת השליטה בפטרו גרופ. לדבריו, באמצעות מיזוג העסקים בין שתי החברות, ניתן לחסוך 8-10 מיליון דולר בשנה.

הנכס העיקרי של פטרו גרופ, חברת GPM, פעיל בתחום של תחנות דלק במזרח ארה"ב. לחברה 214 אתרים הכוללים חנויות נוחות להן צמודות תחנות דלק, כאשר מתוכן 25 בבעלותה ו-189 מושכרות לה בחוזים ארוכי טווח. בנוסף, היא שוכרת 31 אתרים בשכירות משנה למפעילים חיצוניים, להם היא מספקת דלק.

הסכם עם בנק וואכוביה

פטרו גרופ פרסמה את התוצאות לסיכום 2009 באיחור בשל בעיית מימון עם בנק וואכוביה, ששלח מכתב לחברה, ובו דרישה לפירעון מלוא חובה לבנק, בסך של כ-30 מיליון דולר. החברה ניסתה להרגיע את המשקיעים, וציינה שיש לוח זמנים ואבני דרך למכירת נכסי GPM, או לחילופין למציאת מימון חלופי. עד אז הוטלו התניות פיננסיות שונות, ובהן איסור על תשלום לבעלי חוב אחרים, למעט הבנק, לרבות תשלומים המיועדים לפירעון חוב של פטרו גרופ למחזיקי האג"ח שלה.

רואי החשבון של החברה הזהירו, כי "הגירעון בהון החוזר, יחד עם לוחות הזמנים לפירעון התחייבויותיה השוטפות של החברה, מעוררים ספקות משמעותיים בדבר המשך קיומה של החברה כ'עסק חי'".

את 2009 סיימה החברה עם ירידה של 25% בהכנסות לרמה של 863 מיליון דולר. הרווח הגולמי נשחק ב-80% ל-5 מיליון דולר, ובשורה התחתונה נרשם הפסד של כמיליון דולר, בדומה לשנת 2008. היקף החוב למחזיקי האג"ח הוא 115 מיליון שקל.

היום דיווחו מטיס קפיטל ופטרו גרופ, שהגיעו להסכם עם בנק וואכוביה, במסגרתו יבוצע מכרז עד ה-15 ביוני למכירת תחנות הדלק. העסקה חייבת להסתיים עד חודש נובמבר השנה.

חברת איזי אנרגיה, הפעילה במרכז ארה"ב, מנוהלת טוב יותר. היא סיימה את 2009 עם צמיחה של 44% בהכנסות ל-310 מיליון דולר, והרווח הגולמי השתפר ב-74% ל-35 מיליון דולר. בשורה התחתונה נרשם רווח נקי של 4.6 מיליון דולר לעומת הפסד של 1.3 מיליון דולר ב-2008.

העלייה במכירות של איזי אנרגיה נובעת בעיקרה מהגידול במספר התחנות, עקב רכישת 41 תחנות במהלך יוני 2009. במסגרת האסטרטגיה העסקית של החברה, היא רוכשת מקבצי תחנות דלק וחנויות נוחות באזורים שונים בארה"ב, תוך שהיא מתמקדת בתחנות תדלוק בהפעלה עצמית על ידי החברה. לחברה 92 תחנות דלק: 39 בבעלות, 39 היא שוכרת, ועם 14 יש לה חוזי אספקת דלקים.