זהבית כהן אינה מעל החוק

האם יעלה על הדעת שמשקיעי החברה לישראל לא יידעו מה מצבן של החברות כי"ל וצים?

אין ספק כי יש עיוות בכך שמשקיעי מבטח שמיר לא יודעים מה מצבה של ההחזקה הגדולה והמרכזית של החברה - קונצרן המזון תנובה. האם הגיוני שמשקיעי החברה לישראל לא היו יודעים מה מצבן של כי"ל וצים או שמשקיעי אי.די.בי לא היו יודעים מה מצבה של סלקום?

החוק, לגרסת רשות ניירות ערך, ברור מאוד. מבחינתה אי-אפשר לחיות עם מצב שבו חברה ציבורית אינה מאפשרת למשקיעים להבין מה שוויה האמיתי: האם שווי מניות מבטח שמיר בתנובה הוא 460 מיליון שקל כפי שרשום בדו"חות מבטח שמיר או אולי בכלל פי שלושה, כמו המספרים שנזרקים לאחרונה לחלל האוויר בדבר עסקה למכירתה?

את זהבית כהן כל הסיפור הזה לא ממש מעניין. אייפקס היא קרן פרטית שאינה כפופה לרשות ניירות ערך ולקפריזות שלה ובכלל, היא לא רוצה שמתחריה יידעו לפרטי פרטים את המצב של קונצרן החלב הגדול בישראל (והרשו לנו לנחש שמתחריה של תנובה יהיו הראשונים להתנפל על הדו"חות אם יתפרסמו, ולא המשקיעים במבטח שמיר).

מבחינת אייפקס, יש לה הסכם עם מבטח שמיר, לפיו היא אינה מחויבת לפרסם את דו"חות תנובה. אבל מה לעשות שעם כל הכבוד, החוק הוא מעל להסכם, ולא ניתן לצפצף עליו בהסכמים מפותלים ומורכבים.

קשה לראות מצב שבו בית המשפט יורה לרשות ני"ע לוותר על הדרישה לפרסום הדו"חות. ובכל אופן גם אם יחליטו כהן ושמיר על עסקה למכירת המניות, מבטח שמיר תצטרך לפרסם הערכת שווי, כך שבמוקדם או במאוחר דו"חות תנובה יתפרסמו לפחות פעם אחת.

בדרך לפירוק השותפות

מאז התפרסמה המחלוקת בין מבטח שמיר לקרן אייפקס בנוגע לפרסום דו"חות תנובה, הכחישו הצדדים נמרצות כי יש ביניהם סכסוך

אתמול בבית המשפט ניתן היה להבין מעו"ד של מבטח שמיר, רם כספי, כי המצב אינו אידיאלי כפי שניסו לציירו. לא ברור אם בגלל המחלוקת על פרסום הדו"חות התקררו היחסים בין הצדדים, או אולי תרמו לכך אירועים אחרים, מה שניתן להניח בכל אופן הוא שכהן ושמיר היו שמחים לסיים את השותפות בתנובה.

הבעיה היא שגם שמיר וגם כהן הם אנשי עסקים חריפים שלא ימהרו למכור בזול. אף אחד לא היה רוצה לוותר על ההחזקה בחברה שמלבד רווחים של מאות מיליוני שקלים בשנה, חבוי בה נדל"ן בשווי המוערך במיליארדי שקלים.

לאחרונה נזרקו לחלל האוויר פרסומים (שכמובן הוכחשו) על מו"מ לסיום השותפות. דובר על שווי של כ-2 מיליארד דולר לתנובה, כך שתג מחיר לחברה כבר פחות או יותר יש, והוא משקף תשואה מרשימה - יותר מכפול מהשווי שלפיו נרכשה לפני כשלוש שנים. השאלה היא מי מהצדדים יהיה בצד הרוכש את המניות, או אולי בכלל צד ג' ייכנס למשוואה ויקנה את המניות. מה שבטוח שאם יהיה צד ג' שכזה, זו לא תהיה חברה ציבורית.