עסקים כרגיל בטבע: הרוויחה 830 מיליון דולר ברבעון הראשון ועקפה את התחזיות

ההכנסות צמחו ב-16% ל-3.7 מיליארד דולר, בהתאם לתחזיות ■ שוב מכירות שיא לקופקסון: 796 מיליון דולר ברבעון ■ רווח תפעולי של מיליארד דולר ■ צבר ענק: תרופות בעלות מכירות של 133 מיליארד דולר

טבע , חברת התרופות הגנריות הגדולה בעולם, מצטרפת היום (ג') לשורה ארוכה של חברות מוול סטריט שהיכו את תחזיות האנליסטים בדו"חות הרבעון הראשון, תוך שהיא מסתייעת במכירות שיא (שוב) של הקופקסון, תרופת הדגל שלה. הרווח התפעולי שלה חצה את רף מיליארד הדולרים ברבעון וצמיחה מרשימה נרשמה בצפון אמריקה, שם עיקר פעילות החברה.

830 מיליון דולר. זהו הרווח הנקי של טבע ברבעון הראשון של השנה, קרי רווח של 91 סנט למניה, גבוה ב-2 סנט למניה מקונצנזוס התחזיות בשוק. החברה תחלק דיבידנד של 70 אגורות למניה בגין רווחי הרבעון הראשון. ההכנסות צמחו ב-16% (בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד) והסתכמו ב-3.7 מיליארד דולר, בהתאם לתחזיות המוקדמות. היחלשות הדולר בעולם ברבעון הראשון תרמה 98 מיליון דולר למכירות החברה.

כמדי רבעון, גם הפעם מציגה טבע מכירות שיא לקופקסון. מכירות התרופה, המיועדה לטיפול בטרשת נפוצה, הסתכמו ב-796 מיליון דולר ברבעון, עלייה של 28% בהשוואה לרבעון המקביל. "הקופקסון ממשיך להיות התרופה המובילה לטרשת נפוצה בארה"ב", מציינת טבע ומדגישה כי מכירות התרופה בארה"ב עלו ב-19% ברבעון הראשון ל-513 מיליון דולר.

מלבד הקופקסון, טבע ממשיכה לרשום צמיחה דו-ספרתית בתרופת האזילקט, המיועדת לטיפול בפרקינסון ואשר סומנה כיורשת של הקופקסון בשנים הבאות. נכון לרבעון הראשון המכירות רחוקות מאוד מהקופקסון ועמדו על 77 מיליון דולר, אולם מדובר במכירות שיא לתרופה ובצמיחה חדה של 40% בהשוואה לרבעון המקביל. מכירות מוצרי הנשימה של טבע צמחו ב-4% ל-193 מיליון דולר אך מוצרי בריאות האישה ירדו ב-18.5% ל-79 מיליון דולר, בעיקר בגלל ירידה במכירות הגלולה למניעת הריון Plan B One-Step.

"פתחנו את שנת 2010 עם תוצאות עסקיות טובות מאוד", אמר המנכ"ל שלמה ינאי. "הרבעון הראשון נפתח בתנופת צמיחה, עם תזרים מזומנים חזק הודות לפעילות העסקית המגוונת שלנו ברחבי העולם. שנת 2010 תהיה שנת צמיחה נוספת לטבע".

צבר איתן

טבע ידעה תזרים מזומנים חזק מפעילות שוטפת ברבעון הראשון, תזרים שהסתכם ב-886 מיליון דולר, קרי עלייה של 21% בהשוואה לרבעון המקביל. הרווח התפעולי של החברה עלה ב-21% למיליארד דולר. ההון העצמי של החברה ושיעור הרווחיות הגולמית נותר על 58.4%.

כהרגלה בקודש, טבע תעדכן את התחזיות שלה לרבעון השני ולהמשך השנה בשיחת הוועידה שתערוך עם משקיעים ואנליסטים היום בצהריים. בינתיים, המשקיעים יכולים להתנחם בצבר התרופות האדיר של החברה, המרמז על המכירות בעתיד. נכון ל-26 באפריל, לטבע היו 210 בקשות הממתינות לאישור סופי של ה-FDA (מינהל המזון והתרופות בארה"ב), מהם 44 אישורים מותנים. סך המכירות של תרופות המקור הללו נאמד ב-133 מיליארד דולר בשנה. 133 מהבקשות הללו הן בבחינת "השקה בסיכון", קרי תקיפת פטנט של החברה המייצרת את תרופת המקור. טבע מעריכה כי היא הראשונה להגיש בקשה לאישור ב-83 מהתרופות הללו, מה שיקנה לה בלעדיות של חצי שנה בעת ההשקה, ואלו תרופות עם מכירות שנתיות של יותר מ-50 מיליארד דולר.

האירוע המשמעותי ביותר של טבע ברבעון החולף היה רכישת חברת התרופות הגרמנית רציופארם תמורת כ-5 מיליארד דולר, מכירה שתושלם לקראת סוף השנה. לדברי ינאי, "רכישה זו מהווה אבן דרך חשובה בישום האסטרטגיה ארוכת הטווח שלנו להובלת שוק התרופות הגנריות האירופאי כחלק מחיזוק מובילות השוק העולמית שלנו".

מהדו"חות של טבע עולה כי המכירות באירופה צמחו ב-10% ברבעון הראשון והסתכמו ב-812 מיליון דולר. הן היוו 22% מסך המכירות. הצמיחה באירופה הונעה ממכירות הקופקסון והאזילקט, כמו גם ממכירות חזקות של תרופות גנריות באיטליה, פולין ופורטוגל.

עיקר המכירות של טבע (63%) היו כמובן בארה"ב. המכירות שם צמחו ב-20% ל-2.3 מיליארד דולר. המכירות הבינלאומיות (להוציא ארה"ב ואירופה) גדלו ב-10% והסתכמו ב-532 מיליון דולר, קרי 15% מסך המכירות. לדברי טבע, הצמיחה הונעה מגידול במכירות בישראל וברוסיה.

בצד ההוצאות רשמה טבע עלייה של 19% בהוצאות המכירה והשיווק, שהסתכמו ב-744 מיליון דולר. עיקר העלייה הגיעה מגידול בתמלוגים ששילמה טבע בקשר למכירות מוצרים גנריים חדשים וכן תשלומים לחברת סאנופי-אוונטיס בגין עלייה במכירות הקופקסון, טבע הפסיקה את התשלומים לסאנופי ברבעון הנוכחי. הוצאות ההנהלה והכלליות ירדו ב-7% ל-182 מיליון דולר והוצאות המו"פ ירדו ב-5.5% ל-207 מיליון דולר.