מכה לחברות הסלולר: תעריפי הקישוריות יופחתו ב-84%

(עדכון) - משרד התקשורת מאשר היום את הפרסום ב"גלובס" בנושא הפחתת הקישוריות בסלולר - התעריפים יופחתו ל-4.14 אגורות ■ כיום תעריף קישור גומלין לנייד הוא כ-25 אגורות, ואילו התעריפים לנייח הם 2-4 אגורות

משרד התקשורת מאשר היום את הפרסום ב"גלובס" בנושא הפחתת הקישוריות בסלולר. כפי שנחשף ב"גלובס", הקישוריות בסלולר יופחתו ל-4.14 אגורות, מ-25 אגורות (ירידה של 84%) וככל הנראה מדובר בהפחתה במכה אחת. העבודה בוצעה על ידי חברת הייעוץ NERA ונתמכת בחוות דעת כלכלית של אגף הכלכלה במשרד התקשורת ובשיתוף עם משרד האוצר.

משמעות החלטת משרד התקשורת מהווה מכה מאד קשה לחברות הסלולריות שכן מדובר בהפסד הכנסות של מאות מיליוני שקלים לחברות שיביא בעקבותיו העלאה בתעריפי השיחות היוצאות. הערכת משרד התקשורת והאוצר היא שהתיקון שיבצעו החברות הסלולריות כדי לצמצם את הנזק, יביא לכך שהמחירים לא יחזרו לאותה רמה, כלומר התיקון יהיה נמוך מגובה הירידה בהפחתת הקישוריות.

קישור הגומלין או השלמת שיחה משמעו שכאשר מנוי מבקש להתקשר עם מנוי ברשת אחרת אין לו ברירה אלא לשלם למפעיל הרשת האחרת תשלום בגין השלמת השיחה (קישור גומלין). מנקודת מבטו של מקים השיחה, הרשת שאליה מתבצעת השיחה היא ספק יחיד לצורך יצירת הקשר עם המנוי המבוקש, ועל כן התעריף המשולם למפעיל המארח בגין השלמת השיחה איננו נתון לתחרות בין המפעילים. בנוסף, המנויים אינם רואים בתשלום בגין השלמת השיחה משתנה חשוב בעת בחירת מסלול השירות, מפני שלתעריף השפעת השיחה אין השפעה על ההוצאה הכוללת של המנוי שמקבל את השיחה. מסיבה זו, אין תחרות בין מפעילי הסלולר על תעריפי השלמת השיחה.

בנוסף, תעריף קש"ג אסימטרי בין מפעיל נייח דוגמת הוט לסלולר מוריד את הכדאיות לקיים שיחה מהנייח לנייד. לקוח המקיים שיחה מהנייח לנייד משלם את דמי הקישוריות באופן ישיר במלואן. כלומר, ככל שדמי השלמת שיחה גבוהים יותר הכדאיות לשיחת נייח-נייד יורדת ובדרך זו גדל היקף השיחות בנייד על חשבון התחום הנייח. כיום, תעריף קישור גומלין לנייד הוא כ-25 אגורות ואילו תעריפי הקש"ג לנייח הם בין 2 ל-4 אג' (הפער נובע משימוש בשעות השיא והשפל).

בשל שילובם הצפוי של מפעילי MVNO וה-VOC דוגמת FREE TELECOM והכנסת מפעיל חדש, ישנה חשיבות מכרעת להפחתת התעריפים באופן מיידי.