שוק העבודה: עלייה במשרות הפנויות; ירידה בתובעי האבטלה

מספר המשרות הפנויות ירד ב-33% ל-56.5 אלף ■ בשליש הראשון של 2010 נרשמה ירידה של 12% במספר התביעות לדמי אבטלה ביחס לשליש האחרון של 2009 , וירידה של 25% לעומת השליש הראשון של 2009

נמשך השיפור בשוק העבודה הישראלי: מספר המשרות הפנויות בממוצע יומי במגזר העסקי עמד ברבעון הראשון של 2010 על 56.5 אלף, לעומת 42.6 אלף ברבעון האחרון של 2009 - גידול מרשים של 33%, ועלייה מרשימה לא פחות של 67% ביחס לרבעון הראשון של 2009. כך עולה מנתונים שפרסם היום (ג') בני פפרמן, ראש מנהל מחקר וכלכלה במשרד התמ"ת.

הגידול במספר המשרות הפנויות מבטא עלייה בביקוש לעובדים, כאשר זהו הרבעון השלישי ברציפות שנרשמת בו עלייה. יחד עם זאת, פפרמן מציין כי עדיין מדובר במספר נמוך ביחס לרמה שהייתה מקובלת בשנים 2006-2008. גם המאזן שמבטא את היחס בין הנפלטים ממקום עבודה לבין מוצאי עבודה ממשיך להיות חיובי וממשיך לעלות באופן עקבי, כאשר ברבעון הראשון של 2010 נרשמה עלייה של 14.6% במספר איושי המשרות. זהו הרבעון השני ברציפות בו נרשם מאזן חיובי, לאחר ארבעה רבעונים רצופים של מאזן שלילי. יצוין כי ברבעון הראשון של 2010 נרשמה עלייה במספר העובדים שנפלטו ממקום עבודתם ביחס לרבעון האחרון של 2009, אולם ייתכן מאוד כי רבים מאותם "נפלטים" הם עובדים שעזבו מרצונם, כחלק מהשיפור בשוק העבודה שמאפשר להם למצוא בקלות רבה יותר משרה אחרת ובתנאים מיטיבים.

עוד אינדיקציות מעודדות מגיעות מסקר המעסיקים שעורך התמ"ת מידי רבעון, לפיו בדומה לרבעון האחרון של 2009 מרבית המעסיקים צופים גידול בפעילותם העסקית בצד גידול במצבת כוח האדם שלהם. במשרד התמ"ת מציינים כי ציפיות המעסיקים נתפסות כמשתנה מקדים לשינויים במשק ועל כן הן מעידות על מידת ביטחונם של המעסיקים במצב המשק, ועל מידת רצונם להמשיך ולגייס עובדים ברבעונים הבאים. המאזן החיובי של הציפיות מאותת על שיפור בביקושים לעובדים ובפעילות הכלכלית גם ברבעונים הבאים.

שר התמ"ת, בנימין (פואד) בן אליעזר, בירך על הנתונים המעודדים, אך סייג כהרגלו: "עלינו לזכור כי יש לטפל באוכלוסיות החלשות שכלל לא משתתפות בשוק העבודה, וכן בפערים העצומים בין השכבות וברמות השכר. זהו אתגרנו המרכזי, וזהו המבחן שלנו כממשלה".

ירידה חדה בתביעות לדמי אבטלה

בתוך כך, המוסד לביטוח לאומי פרסם היום כי בשליש הראשון של 2010 נרשמה ירידה של 12% במספר התביעות לדמי אבטלה ביחס לשליש האחרון של 2009 , וירידה של 25% לעומת השליש הראשון של 2009. בביטוח הלאומי לא ציינו זאת, אולם חלק מהירידה במספר התובעים דמי אבטלה קשור ישירות לעובדה שבתחילת מארס הקשיחו הביטוח הלאומי ומשרד האוצר את הזכאות לדמי אבטלה - כך שרק עובדים שהועסקו ברצף 12 חודשים יוכלו לתבוע דמי אבטלה, במקום 9 חודשים כפי שסוכם באמצע 2009. הקשחת הזכאות היא חלק מהסכם בין הביטוח הלאומי לאוצר, לפיו תבוטל הגמשת הזכאות ברגע שרמת האבטלה תרד מתחת לשיעור של 7.5%.

"הירידה המתמשכת בהגשת התביעות לדמי אבטלה תואמת את השיפור שחל במדדים הכלכליים של המשק הישראלי וכן את הירידה בשיעור הבלתי מועסקים במשק", אמרה היום מנכ"ל הביטוח הלאומי, אסתר דומיניסיני. שר הרווחה, יצחק הרצוג, מסר בעניין: "תעסוקה היא מרכיב חיוני במאבק בעוני וחבילת צעדי הממשלה בתחום זה הצליחה להניב פירות. אני מאוד מקווה שביטול תוכנית ויסקונסין לא יוביל לגל חדש במספר דורשי העבודה